Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

defecte voorste schakelknop R8070 links

Echo
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 24 jul 2024 23:05

Afgelopen week op vakantie in Frankrijk begon mijn linker Di2 ST-R8070 shifter kuren te vertonen met op/af schakelen van de voorste derailleur. Op een gegeven moment werkte het helemaal niet meer. Nu weer thuis en een hoop proberen blijkt dat de voorste schakelknop defect is, ook in de e-tupe app wordt deze niet herkend. Aangezien het een drama is om een linker R8070 shifter te vinden (nieuw of 2ehands) is mijn vraag of zoiets eigenlijk te repereren is? Tips voor een vervangende shifter (heeft er iemand nog 1 liggen?) of reparatie hoor ik graag. Alvast bedankt.

voor de goede orde, ik heb uitgebreid getest:
rechter shifter toegewezen aan voorderailleur , op en afschakelen werkt, derailleur is in orde dus
linker shifter toegewezen aan achterderailleur, achterste knop werkt, voorste geen reactie in derailleur
batterijstatus check door schakelknop "lang" in te drukken: achterste geeft reactie op junctionbox, voorste niet.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

wmc
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 25 jul 2024 09:23

Kijk eens hier: https://www.youtube.com/watch?v=7G73c7JswXQ . Ik vermoed dat het een microswitch is die "rot" of vervuild is.

Echo
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 25 jul 2024 09:43

Dank je wmc, ik zal eens kijken. Voor nu heb ik het opgelost door de "hood button" te gebruiken als schakelknop ;-)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Echo
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 25 jul 2024 14:41

Ik heb reeds een oplossing, via een mede-forummer Boshommel een nieuwe shifter gekocht :winkthumb:
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 jul 2024 15:17

Echo schreef: 24 jul 2024 23:05 Afgelopen week op vakantie in Frankrijk begon mijn linker Di2 ST-R8070 shifter kuren te vertonen met op/af schakelen van de voorste derailleur. Op een gegeven moment werkte het helemaal niet meer. Nu weer thuis en een hoop proberen blijkt dat de voorste schakelknop defect is, ook in de e-tupe app wordt deze niet herkend. Aangezien het een drama is om een linker R8070 shifter te vinden (nieuw of 2ehands) is mijn vraag of zoiets eigenlijk te repereren is? Tips voor een vervangende shifter (heeft er iemand nog 1 liggen?) of reparatie hoor ik graag. Alvast bedankt.

voor de goede orde, ik heb uitgebreid getest:
rechter shifter toegewezen aan voorderailleur , op en afschakelen werkt, derailleur is in orde dus
linker shifter toegewezen aan achterderailleur, achterste knop werkt, voorste geen reactie in derailleur
batterijstatus check door schakelknop "lang" in te drukken: achterste geeft reactie op junctionbox, voorste niet.
Ik wil best kijken of ik de onderliggende microswitch voor je kan vervangen. Solderen is het probleem niet, hangt er vanaf of de shifter open en dicht kan op die plek zonder schade.
Dogma F

Echo
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 25 jul 2024 16:34

Bedankt voor je aanbod @Ramon73, ik heb de shifter reeds ingeruild.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Plaats reactie