Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset vervangen voor huidige Vision set

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 28 jul 2024 09:16

Hi!

Hopelijk het juiste sub-forum geselecteerd. Wellicht moet het in onderdelen discussie :?:

Dan, ik heb op mijn huidige BMC Teammachine een Vision SC Disc Brake set wielen. Echt een drama, blijf lagers vervangen. De afdichtingen zijn technisch gewoon niet goed. Ook vind ik ze een beetje zwieberen in de bochten. Ga ze binnenkort naspannen, maar wil toch eigenlijk een nieuwe set wielen, dit is beetje pleisters plakken m.i.

Ik rijd voornamelijk criteriums en/of omlopen, daar wil ik mijn wielen op selecteren. Wil eerst het liefst tweedehands setje aanschaffen. Wat kunnen jullie aanbevelen? Waar kan ik het beste op selecteren en waar op te letten?

Thanks!!

Gr

Boshommel
Forum-lid

Boshommel 28 jul 2024 09:39

Heb je geen team/clubgenoten waar je een fatsoenlijk setje van kan overnemen?
Er zijn zoveel goede wielen te koop. We kunnen wel allemaal gaan opnoemen waar we zelf mee rijden en tevreden over zijn maar dat lijkt me niks toevoegen. Overigens herken ik de problemen met de vision wielen.

Eerste selectiecriteria lijken me budget en velghoogte en dan kan je vanuit daar verder gaan kijken.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2024 09:51

Er is zo verschrikkelijk veel te vinden. Iets zoeken met een degelijke naaf erin. Neem een naaf die je ook zou willen (laten ) herspaken mocht je je velg slopen in en crash van een criterium. Hope, Dt swiss. De meeste no name velgen uit het oosten zijn meer dan goed zat tegenwoordig. Wegblijven van speciale spaakpatronen rare SP spaken en hookless. Nooit zo licht mogelijk en dan gaat het wel goed.

ik klik even snel door marktplaats en hop.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... naven-60mm

Ik rijd een vergelijkbare set 55m op hope naven ( al sinds 2018 ) en dat zijn nog altijd de originele lagers. Ja er is veel lichter op de markt en nee je hoeft er nooit wat aan te doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 28 jul 2024 10:55

AfloatCyclist schreef: 28 jul 2024 09:16 Hi!

Hopelijk het juiste sub-forum geselecteerd. Wellicht moet het in onderdelen discussie :?:

Dan, ik heb op mijn huidige BMC Teammachine een Vision SC Disc Brake set wielen. Echt een drama, blijf lagers vervangen. De afdichtingen zijn technisch gewoon niet goed. Ook vind ik ze een beetje zwieberen in de bochten. Ga ze binnenkort naspannen, maar wil toch eigenlijk een nieuwe set wielen, dit is beetje pleisters plakken m.i.

Ik rijd voornamelijk criteriums en/of omlopen, daar wil ik mijn wielen op selecteren. Wil eerst het liefst tweedehands setje aanschaffen. Wat kunnen jullie aanbevelen? Waar kan ik het beste op selecteren en waar op te letten?

Thanks!!

Gr
Als de velgen goed zijn, kun je overwegen om de naven te vervangen door goede, of alleen de achternaaf als je minder problemen hebt met de voornaaf.

Dat zwieberen kan komen door een te lage spaakspanning of een combinatie van te lage spaakspanning en te weinig spaken (als je een zwaardere rijder bent).

Groet,

Hans

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 28 jul 2024 11:26

Boshommel schreef: 28 jul 2024 09:39 Heb je geen team/clubgenoten waar je een fatsoenlijk setje van kan overnemen?
Er zijn zoveel goede wielen te koop. We kunnen wel allemaal gaan opnoemen waar we zelf mee rijden en tevreden over zijn maar dat lijkt me niks toevoegen. Overigens herken ik de problemen met de vision wielen.

Eerste selectiecriteria lijken me budget en velghoogte en dan kan je vanuit daar verder gaan kijken.
Bedankt voor je reactie! Ja er is inderdaad wel iemand die een setje had voor me, maar was 1200 EU, vond ik toch wel even te veel geld.

Ik hoopte stiekem voor 500 EU een mooi setje op de kop te tikken, of ben ik dan te positief gestemd?
Er is zo verschrikkelijk veel te vinden. Iets zoeken met een degelijke naaf erin. Neem een naaf die je ook zou willen (laten ) herspaken mocht je je velg slopen in en crash van een criterium. Hope, Dt swiss. De meeste no name velgen uit het oosten zijn meer dan goed zat tegenwoordig. Wegblijven van speciale spaakpatronen rare SP spaken en hookless. Nooit zo licht mogelijk en dan gaat het wel goed.

Ik rijd een vergelijkbare set 55m op hope naven ( al sinds 2018 ) en dat zijn nog altijd de originele lagers. Ja er is veel lichter op de markt en nee je hoeft er nooit wat aan te doen.
Bedankt voor de link! Ik had ook even gespeurd op Marktplaats, maar kwam zoiets niet tegen. Denk toch even andere zoekterm(en) gebruiken. Wat bedoel je met no name velgen uit het oosten?

Ik rijd nu op 55mm, in de winter, met windkracht 6 kan je bijna niet de deur uit. Wat zijn voor jou de redenen om met 60 mm of iig hoge velgen te rijden?

Als de velgen goed zijn, kun je overwegen om de naven te vervangen door goede, of alleen de achternaaf als je minder problemen hebt met de voornaaf.

Dat zwieberen kan komen door een te lage spaakspanning of een combinatie van te lage spaakspanning en te weinig spaken (als je een zwaardere rijder bent).

Groet,

Hans
Ben eigenlijk wel zover dat ik geen Vision meer wil, het is me gewoon echt niet bevallen.

In het fietspeleton hoor je vaak wel goede verhalen over DT swiss of Hope naven, zou dat het startpunt zijn? Daarnaast velghoogte >40? En wat adviseren jullie qua velgbreedte? De huidige vision zijn 19 (inwendig), 25 (uitwendig).

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 28 jul 2024 11:50

Overigens, ik heb eens iemand gehoord over Nextie. Ik kijk naar onderstaande (zie link). Iemand ervaringen of iets van andere rijders over gehoord? Heb je voor een mooie prijs een nieuw setje :)

https://www.nextie.com/rx-classic-road- ... r-wheelset

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 jul 2024 13:01

Moest ik nu kiezen, dan zou ik een set met DT-Swiss naven nemen. Onderdelen daarvoor zijn gewoon heel goed verkrijgbaar indien nodig. Ik heb zelf een set met Hope naven en daarbij was de buitenste lager van de Campagnolo body helemaal uit elkaar gedraaid. Body van binnen verrot daardoor en een nieuwe body is niet zomaar snel verkrijgbaar.
Overigens heb ik voor mijn gravelbike net een set Vision gravel specifieke wielen gekocht, hopelijk dat die afdichtingen beter zijn dan bij de weg varianten.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 jul 2024 13:36

AfloatCyclist schreef: 28 jul 2024 11:26
Boshommel schreef: 28 jul 2024 09:39 Heb je geen team/clubgenoten waar je een fatsoenlijk setje van kan overnemen?

Bedankt voor je reactie! Ja er is inderdaad wel iemand die een setje had voor me, maar was 1200 EU, vond ik toch wel even te veel geld.

Ik hoopte stiekem voor 500 EU een mooi setje op de kop te tikken, of ben ik dan te positief gestemd?

Bedankt voor de link! Ik had ook even gespeurd op Marktplaats, maar kwam zoiets niet tegen. Denk toch even andere zoekterm(en) gebruiken. Wat bedoel je met no name velgen uit het oosten?

Ik rijd nu op 55mm, in de winter, met windkracht 6 kan je bijna niet de deur uit. Wat zijn voor jou de redenen om met 60 mm of iig hoge velgen te rijden?

Groet,

Hans
Ben eigenlijk wel zover dat ik geen Vision meer wil, het is me gewoon echt niet bevallen.

In het fietspeleton hoor je vaak wel goede verhalen over DT swiss of Hope naven, zou dat het startpunt zijn? Daarnaast velghoogte >40? En wat adviseren jullie qua velgbreedte? De huidige vision zijn 19 (inwendig), 25 (uitwendig).
Er rijden toch aardig veel prof ploegen met Vision wielen:

https://www.fiets.nl/wielernieuws/overz ... uwenteams/
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 28 jul 2024 13:51

Die profploegen krijgen het spul gesponsord. Die rijden als het moet elke dag met een nieuwe wielset. Daar heb je als amateur weinig aan.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 jul 2024 19:01

AfloatCyclist schreef: 28 jul 2024 11:50 Overigens, ik heb eens iemand gehoord over Nextie. Ik kijk naar onderstaande (zie link). Iemand ervaringen of iets van andere rijders over gehoord? Heb je voor een mooie prijs een nieuw setje :)

https://www.nextie.com/rx-classic-road- ... r-wheelset
Als je een DT350 neemt zit je zo boven de 1000 dollar. Want de huismerk naaf zal wel goed zijn maar onderdelen hiervoor krijgen wordt een dingetje.

Voor die 1000+ dollar heb je dan goede naven maar velgen die op dit moment aan de smalle kant zijn volgens de trend. 25mm extern is vaak 19mm intern. Nu is 21mm intern een beetje het minimale en steeds meer gaan over op 23mm. Zeker als je met 28/30mm banden rijdt is 21mm intern wel prettig en 23mm intern past nog beter.

Vóór dat iemand roept "vroeger reed ik mtb op 15mm intern, wat een gezwets". Ik benoem wat nu gaande is in de markt, wat ik zelf fijner vind rijden en wat ik als feedback terug krijg van andere rijders over interne breedte icm een bredere band.

Kwaliteit van Nextie velgen is overigens uitstekend.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2024 20:14

Verwen jezelf met een mooi setje wielen,DT 350 naven als je een beetje zwaar bent 24-28 spaaks 45mm velgen en karren maar.Wielen kan je altijd meenemen naar de volgende fiets.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 29 jul 2024 07:27

scottwilko schreef: 28 jul 2024 13:01 Moest ik nu kiezen, dan zou ik een set met DT-Swiss naven nemen. Onderdelen daarvoor zijn gewoon heel goed verkrijgbaar indien nodig. Ik heb zelf een set met Hope naven en daarbij was de buitenste lager van de Campagnolo body helemaal uit elkaar gedraaid. Body van binnen verrot daardoor en een nieuwe body is niet zomaar snel verkrijgbaar.
Overigens heb ik voor mijn gravelbike net een set Vision gravel specifieke wielen gekocht, hopelijk dat die afdichtingen beter zijn dan bij de weg varianten.
Voor welke naaf zou je gaan? Een 240 of 350 bijv?

Plaats reactie