Pagina 1 van 2

Helm: hoe oud mag ie worden? (wanneer vervangen)

Geplaatst: 28 apr 2011 23:33
door daakhaos
Ik vraag mij af wanneer een helm eigenlijk aan vervanging toe is, als je er nog nooit op bent gevallen. Sommigen beweren nml. dat je een helm sowieso na een jaar of 5 moet vervangen.

Heb momenteel zelf een Met Stradivarius, al zo'n 8 jaar.
1. Is die aan vervanging toe, of kan ik er nog gewoon jaren me doorrijden?

2. Indien wel vervangen: waarom slijt die helm?

3. Is het erg als je een 'nieuwe' helm koopt die drie jaar geleden gefabriceerd is, of slijt ie alleen door gebruik en niet door in de winkel te liggen?

Ik heb inmiddels al rondgekeken op diverse fora en shops, maar eerlijk gezegd wordt ik er niet echt veel wijzer van. Wat men mooi vind, is duidelijk erg subjectief en de pasvorm ook. Zelf zoek ik eigenlijk iets wat niet zo saai rond is aan de voorkant (zoals mijn Stradi wel is, en de Atmos en Ionos en Uvex FP1 ook).
Maar waarom fotograferen die producenten eigenlijk altijd alle helmen van de zijkant? Zeker omdat ze de voorkant zelf ook te lelijk vinden? :-)

Geplaatst: 28 apr 2011 23:41
door thunder_road
Helmen moeten rond en glad voor zijn om aan de eisen te voldoen. Als deze vreemd gevormd zou zijn zou hij minder goed functioneren als valhelm zeg maar.

Qua leeftijd weet ik het niet; wel goed dat je hem 8 jaar heel hebt gehouden!

Geplaatst: 28 apr 2011 23:42
door marcvmegroot
Ik rijd met mijn MET al 7 jaar rond. Nog nooit mee gevallen.
Vroeger verdroogde de Lexan schaal. Met de materialen en inmold fabricage denk ik niet dat een helm verouderd.
Hij moet zeker vervangen worden nadat je er op terecht bent gekomen zoals mogelijk bij een valpartij.

Marc

Geplaatst: 29 apr 2011 00:00
door rob74
Helmen bestaan uit een absorberende schuimlaag met daar over heen een harde kunststof schaal. Ik kan uit chemische oogpunt geen enkele invalshoek bedenken waarom een van beide materialen in de loop der jaren ander eigenschappen zou krijgen. Dus is een helm na 8 jaar nog steeds goed.

Een helm slijt volgens mij alleen door vallen. Ook kleine tikjes tegen de helm helpen hier aan mee. Ik vermoed dat fabrikanten graag het zekere voor het onzekere nemen. In 5 jaar tijd heeft een helm genoeg micro schade opgelopen door kleine tikjes dat het verstandiger is hem te vervangen. Het is natturlijk ook nog eens goed voor hun portemonnaie

Geplaatst: 29 apr 2011 00:01
door foosho
Helmfabrikanten geven meestal 3 jaar op (en na impact direct vervangen).
Nu willen die graag verkopen, maar 8 jaar lijkt me erg over de houdbaarheidsdatum :)

@2: De schaal verhardt en zal minder goed energie absorberen. Het verharden gebeurd vooral door UV licht, dit beantwoord vraag 3 ook: in de doos slijt hij langzamer. Maar als de helm er al meer dan ~3 jaar ligt zou ik hem zelf niet meer hoeven, reden: oude meuk slijten ze maar aan een ander ;)

Geplaatst: 29 apr 2011 12:49
door anaszi2.0
Waarom zou je enig risico nemen, als je toch al de moeite neemt om een helm te dragen? Elke 3 jaar een paar tientjes voor een doppie kom je vast wel overheen.

Geplaatst: 29 apr 2011 12:54
door daakhaos
Dank voor de antwoorden zover:

3x 'slijt alleen door vallen' versus 1x 'schaal verhard door UV-licht'.

Een fietsmaat van mij is chemicus, en die had er nog nooit van gehoord dat helmen slijten, maar kon het zich wel voorstellen (door UV etc).
Maar wat dan eigenlijk met zweet? Volgens een verkoopster is dat vooral de oorzaak van slijtage, maar daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen... Hoogstens het binnenwerk, wat je vaak kunt vervangen tegenwoordig.

@ thunder: ik snap wat je bedoelt, het schuim moet natuurlijk gewoon rond zijn. Maar sommige modellen doen meer moeite om de ronde vorm te verstoppen dan andere. Bv. door aan de onderrand meer dan 1 kleur te gebruiken en een V-vorm te accentueren

@ Foosho: Als de houdbaarheid in het schap in principe oneindig is, zou het dus niet uitmaken hoe lang iets in de winkel ligt (zolang het niet naast een hoogtezon is uitgestald). Als econoom zou ik dan 3 jaar liggen kunnen verdisconteren tegen 0%, als het dan met 70% korting verkocht word heb ik dus dezelfde kwaliteit tegen minder kosten... :-)

@ Anaszi: het gaat niet om het geld. Vraag is of het inderdaad een risico is dat ik niet wil nemen, of gewoon verkooppraat. Vandaar dat ik ook geinteresseerd ben in de vraag *hoe* die slijtage dan plaatsvind...

Geplaatst: 29 apr 2011 16:48
door Puffdaddy
Men (leverancier) zegt dat je de helm altijd moet vervangen, als je op je hoofd (helm) bent gevallen.
Verder slijt de helm natuurlijk niet veel, op de ATB kan er nog wel eens een tak tegen aan schieten,
dat kan dan nog wel eens voor een kras zorgen.
Weersinvloeden doen ook niet veel met de helm, lijkt me.
Ik heb een paar jaar geleden ook mijn helm vervangen, ook al met het idee dat als je bijv. 2 keer in de week gaat fietsen,
de binnenkant toch niet meer zo hygiƫnisch is, dan dat je denkt, zeker als je lange tochten fietst.
Hoeveel zweet dat er aan zo'n binnekantje is ingetrokken wil denk ik niemand weten,
dan kun je misschien een gedeelte van het binnenwerk wel vervangen, maar toch.
Daarbij komt nog eens bij dat je ook wel eens wat nieuws op je bol wilt.
Een helm is sowieso niet een sieraad om te dragen, maar als je hem gewend bent,
voel je helm echt niet meer zitten, tenminste als je een beetje een merkhelm hebt.
Veiligheid voor alles.
Zelf heb ik toen ook een helm gezien in een winkel die me aanstond, maar daar zat ook een sticker op van een paar jaar terug.
Dus ook niet gekocht, als ik dan een nieuwe wil, dan wil ik ook een nieuwe.
Al die tijd heeft de helm daar in de winkel gelegen, is al om diverse hoofden heen gevallen om te passen enz.
Zelf was ik nu van plan om ongeveer om de 5 jaar te wisselen.
Natuurlijk zeggen de leveranciers 3 jaar, allemaal inkomsten, ik geef ze ook geen ongelijk.
Zelf heb ik nu ook een Met- helm, bevalt prima.

Geplaatst: 29 apr 2011 16:56
door rob74
Ik zit me af te vragen in hoeverre dat zweet nu een factor zou kunnen zijn. Ik ben gisteren door een heftige regenbui naar huis gereden. Dan krijgt mijn helm een hoeveelheid water te verwerken waar ik onmogelijk tegen aan kan zweten.

Regenwater is natuurlijk geen zweet (= vrij zout) maar het is ook geen heel erg schoon kraanwater. En volgens mij is er niemand die na een regensbuis zijn helm vervangt.

Geplaatst: 29 apr 2011 23:19
door marcvmegroot
Overgenomen van Motorforum
Denk niet dat het voor de fietshelm veel verschild.

Levensduur helm
Er wordt gezegd dat de levensduur van een helm wordt bepaald door de kwaliteit van de buitenschaal en de mate waarin deze bestand is tegen UV-straling. Duurdere helmen met een glasfiber of kevlar buitenschil zouden hierdoor langer meegaan dan een goedkopere helm met een buitenschil van polycarbonaat. Dit is niet helemaal waar. De werking van een helm is voor een groot deel ook afhankelijk van de vulling. Door inwerking van zweet verliest de vulling een deel van de schokabsorberende eigenschappen. Hierdoor kun je stellen dat iedere helm (hoe duur dan ook) na drie tot vijf jaar aan vervanging toe is. Hoe lang precies, hangt van meerdere factoren af, zoals draagfrequentie, klimatologische omstandigheden (UV-straling, temperatuur, luchtvochtigheid), invloed van zweet en cosmetica, maar ook van het onderhoud. De thermoplasthelm zal wat eerder vervangen moeten worden, de duroplasthelm wat later.
Zoals gezegd bestaat de buitenschaal van een motorhelm/fietshelm uit polycarbonaat (of een andere kunststof) of glasvezel/glasfiber. Het nadeel van polycarbonaat zit in de beperkte houdbaarheid van de helm als gevolg van UV-straling. De buitenschaal wordt door de inwerking van zonnestralen langzaam poreus waardoor de werking van deze schaal grotendeels verloren gaat. Het valt niet precies te zeggen hoelang een polyarbonaathelm meegaat, maar meestal wordt een houdbaarheid van vier jaar aangehouden. Glasvezelhelmen kennen dit nadeel niet. Ook bij deze helmen geldt een maximale houdbaarheid als gevolg van slijtage door de werking van de elementen, maar de levensduur van de buitenkant van deze helmen wordt vaak op acht jaar gesteld. Kijk voor aankoop altijd even of de productiedatum in de helm staat. Deze is meestal in de buurt van het E4-keurmerk te vinden. Ik dacht niet dat fietshelmen dit keurmerk hebben of wettelijk moeten hebben.
Overjarige helmen hoeven niet veel slechter te zijn dan nieuwe, maar ze liggen soms al wel een tijdje in de vitrine. Dit geeft natuurlijk een goede reden om wat af te dingen.

Invloed op de levensduur van een helm heeft ook een goede opslag: koel, droog, zonder directe UV-inwerking. De meeste fabrikanten leveren met de helm een transporttas waarin je hem prima kunt opslaan.

Voor elke helm geldt: na een val niet meer gebruiken, ook zonder uiterlijke beschadigingen aan de helmschaal. Door slag- en stootinwerking kan de dempende stropor blijvend vervormen. De materiaalstructuur van buitenschaal en dempingselementen kunnen veranderen, verliezen hun vermogen om energie op te nemen en te verdelen

Ik hoop dat eenieder zijn voordeel met dit artikel kan doen.

Geplaatst: 29 apr 2011 23:50
door superrose
Komt ook bij dat een helm van meer dan vijf jaar oud er gewoon niet uitziet

Zit je dan op je superstrakke nieuwe met ultegra afgemonteerde fiets zonder waslijnen, mooi assos broekje, zo'n waterafstotend jasje, bruine beentjes, geen zadeltasje - want niet cool - en dan zo'n giro uit de tijd dat Lance zijn 5e tour won.... in rabo kleuren!

:)

Geplaatst: 29 apr 2011 23:58
door jummeltje
en dan ook nog zonder roze oakley, schande