Canyon Grizl of Grail?
Momenteel fiets ik met een racefiets (Giant contend sl1 disc 2017). Ik zou echter ook wel wat offroad mee willen pakken. Niet perse single tracks of iets dergelijks Maar wel onverharde paden / wegen.
Zodoende heb ik al zitten kijken naar gravelbikes.
Ik wil graag een canyon vanwege het ontwerp (vind die vierkante buizen erg mooi).
Ik heb deze pagina al doorgenomen :
https://www.canyon.com/nl-nl/blog-conte ... grizl.html
Nu valt mij op dat de grizl een stuk schappelijker geprijsd is dan de grail.
Daarom neig ik naar een grizl.
Zijn er dringende adviezen waarom ik dat niet zou moeten doen?
Ik wil dan een extra set wielen met racebanden hebben voor als ik toch alleen maar op het asfalt voor.
Ook kon ik op de product foto's niet goed zien of ze nog die vierkante buizen gebruiken. Bij de grizl lijkt het wel een ronde onderbuis te zijn.
Of zijn er nog andere merken met vierkante buizen gravelbikes?
Zodoende heb ik al zitten kijken naar gravelbikes.
Ik wil graag een canyon vanwege het ontwerp (vind die vierkante buizen erg mooi).
Ik heb deze pagina al doorgenomen :
https://www.canyon.com/nl-nl/blog-conte ... grizl.html
Nu valt mij op dat de grizl een stuk schappelijker geprijsd is dan de grail.
Daarom neig ik naar een grizl.
Zijn er dringende adviezen waarom ik dat niet zou moeten doen?
Ik wil dan een extra set wielen met racebanden hebben voor als ik toch alleen maar op het asfalt voor.
Ook kon ik op de product foto's niet goed zien of ze nog die vierkante buizen gebruiken. Bij de grizl lijkt het wel een ronde onderbuis te zijn.
Of zijn er nog andere merken met vierkante buizen gravelbikes?
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.
De Grail en Grizl zijn wel wezenlijk verschillende fietsen. De Grail is veel meer op snelheid gericht, heeft een langer frame en een kortere stuurpen. En de cockpit is bv ook uit 1 geheel. Verder kunnen er max 42mm banden in. De Grizl is juist meer op avontuur, kunnen 50mm banden in, heeft meer bevestgingspunten.
Als je alleen op wat onverharde wegen gaat en ook op de weg zou ik persoonlijk voor de Grail gaan.
Qua prijzen scheelt het allemaal toch niet zo veel?
Als je alleen op wat onverharde wegen gaat en ook op de weg zou ik persoonlijk voor de Grail gaan.
Qua prijzen scheelt het allemaal toch niet zo veel?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je al een wegfiets hebt zou ik juist weer voor de Grizl gaan voor de bredere inzetbaarheid...
Less is bore
De Grail is duurder omdat die 'nieuwer' is dan de Grizl. Heeft ook geïntegreerde kabels en een cockpit uit één geheel. De Grail stuurt wat luier dan de Grizl omdat de balhoofdhoek wat kleiner is. Stabieler op lange rechte grindstroken, minder wendbaar bij keren en draaien. De stack van een Grizl is wat agressiever (lees: meer drop mogelijk). Ik vind de Grizl een super ding. Mijn S weegt 8,9 kg rijklaar. Deze voormiddag weer een gravelrit van 102 km gereden, ding gaat als een speer.
Ik heb een Grizl. Die heeft inderdaad vierkante buizen, maar ze zijn ook wel afgerond btw. Maar het is een prachtig fietsje. Ik heb de Ekar versie.
Ik heb bewust voor een Grizl gekozen omdat hij net wat breder inzetbaar is dan de Grail. Ik heb al een Ultimate en de sprong naar een Grail is dan niet zo groot. Kies de Grail als je van plan bent om vooral graveltochten op snelheid te gaan doen. Kies de Grizl als je ook op wat ruiger terrein je ding wilt doen. Maar bedenk wel dat het nog steeds geen MTB is. Ik rij alle MTB routes in NL zonder problemen met de Grizl. Ik denk dat dat met een Grail ook prima gaat. Ga je naar de Alpen dan kun je met de Grizl denk ik net wat vaker door.
Ik neem tegenwoordig alleen nog maar mijn Grizl mee op vakantie. Het is een beetje een manusje van alles. Alpencol op asfalt, gravel en een technisch stuk met wat stenen gaat allemaal prima. Maar ik had deze zomer ook een paar heel technische afdalingen waar ik toch van de fiets moest (en voorheen met de MTB wel door kon). Ik rij met 1 wielset en pas alleen de bandendruk wat aan.
Ik heb bewust voor een Grizl gekozen omdat hij net wat breder inzetbaar is dan de Grail. Ik heb al een Ultimate en de sprong naar een Grail is dan niet zo groot. Kies de Grail als je van plan bent om vooral graveltochten op snelheid te gaan doen. Kies de Grizl als je ook op wat ruiger terrein je ding wilt doen. Maar bedenk wel dat het nog steeds geen MTB is. Ik rij alle MTB routes in NL zonder problemen met de Grizl. Ik denk dat dat met een Grail ook prima gaat. Ga je naar de Alpen dan kun je met de Grizl denk ik net wat vaker door.
Ik neem tegenwoordig alleen nog maar mijn Grizl mee op vakantie. Het is een beetje een manusje van alles. Alpencol op asfalt, gravel en een technisch stuk met wat stenen gaat allemaal prima. Maar ik had deze zomer ook een paar heel technische afdalingen waar ik toch van de fiets moest (en voorheen met de MTB wel door kon). Ik rij met 1 wielset en pas alleen de bandendruk wat aan.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Gezien de beperkte opbergruimte zou de nieuwe fiets in plaats komen van de huidige.daniel1975 schreef: ↑14 aug 2024 14:38 Als je al een wegfiets hebt zou ik juist weer voor de Grizl gaan voor de bredere inzetbaarheid...
Daarom wil ik ook een extra set met wielen zodat ik makkelijk kan switchen tussen gravel of weg.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.
Wel de 2024 vergelijken met elkaar,blog is 2021.
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... oduct-grid
Persoonlijk voor de Grizl.
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... oduct-grid
Persoonlijk voor de Grizl.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ja, het blog gebruikte ik voor het verschil tussen grizl en grail.
Die verdeling zal nu toch niet heel anders geworden zijn?
Voor de fietsen zelf kijk ik wel naar het 2024 aanbod (of nog rest 2023 als die er zijn).
Maar mijn maat is er volgens mij überhaupt niet voor de modellen die in aanmerking komen.
Die verdeling zal nu toch niet heel anders geworden zijn?
Voor de fietsen zelf kijk ik wel naar het 2024 aanbod (of nog rest 2023 als die er zijn).
Maar mijn maat is er volgens mij überhaupt niet voor de modellen die in aanmerking komen.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.
Ik heb zelf een nieuwe Grail Gen 2 gekocht afgelopen december. De fiets bevalt uitstekend (valt wel wat groot - heb een M met 1.84m) en rijdt erg lekker. Nadeel is natuurlijk wel dat je iets minder bevestigingspunten hebt voor bikepacken, zo heeft de Grizl bevestigingspunten bij de voorvork en moet je voor de Grail er onder andere nog sleeves voor kopen. Daarnaast kun je bredere banden monteren op de Grizl, dat is al eerder gezegd, en kan je die fiets iets breder inzetten. Mijn gevoel zegt dat jij beter voor een Grizl kan gaan. Daarnaast heb je met de Grizl meer speelruimte met het stuur vanwege een losse stuurpen. Ik had geluk dat ik mijn Grail goed afgesteld kreeg. Had de reach korter of langer gemoeten, dan had ik 300+ euro extra kunnen neerleggen voor een stuur omdat de cockpit een geheel is.
Ik ben er vrij zeker van dat Canyon eventuele kandidaat kopers doet afhaken op hun vaste configuraties van hun modellen met geïntegreerde cockpit en interne kabels, en die modellen zullen enkel maar gaan toenemen in de toekomst. Ik ben geïnteresseerd in een Ultimate, maat S is mijn maat. Maar die worden geleverd met een stuur(pen) van amper 90 mm. No go voor mij.
Ze zouden de koper moeten kunnen laten kiezen welke cockpit ze willen hebben en niet met vaste lengtes per maat komen. Wellicht dat dat kopers meer over de streep trekt. Tegelijkertijd weet ik dat hun verdienmodel niet zo in elkaar zit.jakkel schreef: ↑16 aug 2024 10:33 Ik ben er vrij zeker van dat Canyon eventuele kandidaat kopers doet afhaken op hun vaste configuraties van hun modellen met geïntegreerde cockpit en interne kabels, en die modellen zullen enkel maar gaan toenemen in de toekomst. Ik ben geïnteresseerd in een Ultimate, maat S is mijn maat. Maar die worden geleverd met een stuur(pen) van amper 90 mm. No go voor mij.