Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alternatief voor Fizik Antares/Aliante

Npiroat
Forum-lid

Npiroat 19 aug 2024 10:46

Hallo iedereen,

Ik ben al een ganse tijd op zoek naar een nieuw zadel, maar het lukt maar niet om het juiste te vinden. Ik weet dat een fietszadel iets heel persoonlijk is, maar wou het toch even de groep gooien.

Concreet zweef ik al jaren tussen een Fizik Aliante en Fizik Antares. Ik vind de Aliante een enorm goed zadel met zéér veel comfort voor mijn zitvlak, maar de curve in het zadel zorgt ervoor dat mijn bekken naar achteren wordt gekanteld. Tijdens lange ritten en tijdens snellere groepsritjes krijg ik daardoor last van lage rugpijn.

De Antares vind ik dan weer ideaal voor kortere ritten in een meer aerodynamische houding. Na 2u begint mijn zitvlak echter te protesteren. Mijn laatste bikefit bevestigde dat de Antares (140mm) perfect bij mij past. De ervaring leert mij echter iets anders.

Ideaal zou dus een kruising tussen beide zadels zijn. Iemand tips?

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 19 aug 2024 10:56

Al gespeeld met de stand vh zadel?
Horizontaal is niet altijd de perfecte stand

jakkel
Forum-lid

jakkel 19 aug 2024 12:32

Ik rijd op al m'n fietsen (race, gravel, MTB) al jaren de Antares, ik moet niets anders meer hebben. Zoals kopjethee hier boven ook al zegt, de stand van je zadel is ook belangrijk om bepaalde zitvlak pijnen te vermijden of te verminderen. Als je vrij diep zit (veel drop), dan kan een licht naar voren hellende zadelstand helpen tegen zadelpijn.

Npiroat
Forum-lid

Npiroat 20 aug 2024 14:49

Ik heb al uitvoerig gespeeld met de zadelhoogte, fore/aft en helling. Momenteel staat het 1° naar voor gekanteld.

roelw
Forum-lid

roelw 23 aug 2024 19:05

jakkel schreef: 19 aug 2024 12:32 Ik rijd op al m'n fietsen (race, gravel, MTB) al jaren de Antares, ik moet niets anders meer hebben.
Dezelfde versies?
Ik heb de klassieke Antares op 2 racefietsen en een Antares Versus met gleuf op de gravelfiets en dat zit toch minder goed. Ik overweeg nu een Antares Vento met gat op de gravelfiets (ik heb een 2de hands exemplaar op het oog).

jakkel
Forum-lid

jakkel 24 aug 2024 08:23

roelw schreef: 23 aug 2024 19:05
jakkel schreef: 19 aug 2024 12:32 Ik rijd op al m'n fietsen (race, gravel, MTB) al jaren de Antares, ik moet niets anders meer hebben.
Dezelfde versies?
Ik heb de klassieke Antares op 2 racefietsen en een Antares Versus met gleuf op de gravelfiets en dat zit toch minder goed. Ik overweeg nu een Antares Vento met gat op de gravelfiets (ik heb een 2de hands exemplaar op het oog).
Ja, de klassieke Antares, dus zonder gleuf.

Peter94
Forum-lid

Peter94 24 aug 2024 11:43

Wat bedoelen jullie met licht naar voren hellende zadelstand? Punt omhoog of meer naar beneden

jakkel
Forum-lid

jakkel 24 aug 2024 13:18

Peter94 schreef: 24 aug 2024 11:43 Wat bedoelen jullie met licht naar voren hellende zadelstand? Punt omhoog of meer naar beneden
Punt omlaag.

Afbeelding

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 24 aug 2024 14:44

Npiroat schreef: 19 aug 2024 10:46 Hallo iedereen,

Ik ben al een ganse tijd op zoek naar een nieuw zadel, maar het lukt maar niet om het juiste te vinden. Ik weet dat een fietszadel iets heel persoonlijk is, maar wou het toch even de groep gooien.

Concreet zweef ik al jaren tussen een Fizik Aliante en Fizik Antares. Ik vind de Aliante een enorm goed zadel met zéér veel comfort voor mijn zitvlak, maar de curve in het zadel zorgt ervoor dat mijn bekken naar achteren wordt gekanteld. Tijdens lange ritten en tijdens snellere groepsritjes krijg ik daardoor last van lage rugpijn.

De Antares vind ik dan weer ideaal voor kortere ritten in een meer aerodynamische houding. Na 2u begint mijn zitvlak echter te protesteren. Mijn laatste bikefit bevestigde dat de Antares (140mm) perfect bij mij past. De ervaring leert mij echter iets anders.

Ideaal zou dus een kruising tussen beide zadels zijn. Iemand tips?
De Aliante noch de Antares is dus een goed zadel voor je. Als je bekken op een vlak afgesteld zadel gaat kantelen is dat sowieso een afrader, net als grote drukverschillen. Er zijn zat merken die voor elke bips een passend en prettig zadel hebben. Ik noem Selle Italia en Prologo. Het zou weinig moeten uitmaken hoe lang je op een zadel zit, en ook niet of je de handen op de remgrepen of onder in de beugels hebt. Ik rijd ‘rondjes om de kerk’ en cyclo's op hetzelfde zadel. Ik verschil ook van mening over de oplossing ‘punt omlaag'. Dat is geen oplossing om een verkeerd zadel goed te maken.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

jakkel
Forum-lid

jakkel 24 aug 2024 16:13

Punt omlaag is niet om een slecht passend zadel passend te maken. Soms kan een zadel gewoon beter zitten als je 't kantelt, zeker als je vrij diep zit (veel drop).

Npiroat
Forum-lid

Npiroat 26 aug 2024 09:24

Beam me up, Scotty schreef: 24 aug 2024 14:44 ...
Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt betreffende de Aliante. De kromming van het zadel beperkt eerder de bewegingsruimte van mijn bekken. Met de handjes bovenop het stuur of op de shifters voelt zeer comfortabel. Het zadel verhindert echter dat mijn bekken naar voor kantelt zodra ik mijn stuur onderaan vastneem, wat voor een grote belasting op mijn onderrug zorgt.

En ja, ik heb het beste gevoel als de punt van mijn zadel ca. 1° naar beneden is gekantelt.

Ik heb mij nu vorige week een Fizik Argo Vento Adaptive gekocht. In bovenaanzicht benadert dat zadel de vorm van de Aliante, maar dan zonder die curve. Mijn eerste ritje gisteren voelde meteen goed aan. Ik ga de fore/aft en de hellingshoek nog wat moeten bijstellen, maar qua comfort is het alleszins een wereld van verschil.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 aug 2024 10:13

jakkel schreef: 24 aug 2024 16:13 Punt omlaag is niet om een slecht passend zadel passend te maken. Soms kan een zadel gewoon beter zitten als je 't kantelt, zeker als je vrij diep zit (veel drop).
Sterker, ga zoveel mogelijk met de punt naar beneden totdat je niet gaat schuiven het liefst 10 graden als het kan!
Mijn lichaam is over de jaren zo gevormd dat ik iet met de punt omhoog zit, maar dat is gewoon niet heel goed.

Ik probeer steeds ietsje te zakken. hij staat weer bijna vlak na 3 jaar, maar naar beneden is het best.

Plaats reactie