Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ingevreten body normaal?

eddiemurkcx
Forum-lid

eddiemurkcx 05 mei 2010 11:47

Ha iedereen,

ik heb een probleem met twee dezelfde bodies op twee verschillende wielsets. Ze vreten in doordat ik losse kransjes gebruik. nu is dat misschien normaal na een km 15.000 maar ik kan er geen heel jaar op rijden. De body op de foto heb ik ongeveer 4000km mee gefietst. De wielen zelf zijn echt perfect! Alleen die bodies...

Je kan goed zien dat waar de drie fixed kransen zitten aan het begin er niks aan de hand is en dat de problemen komen bij de losse kransjes. experts aanwezig die een mening hier over hebben?

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 05 mei 2010 11:58

Van wat voor wiel is het? Het is een vaker gesignaleerd "probleem" bij easton vista's. Moet je maar eens zoeken op het forum... Ik heb het zelf ook, maar om heel eerlijk te zijn kan het me niet echt boeien... Wielen doen het na 12K nog prima. Het enige moment dat ik er last van heb is als ik die cassette er af wil halen, dan moet ik iets harder trekken.. tja.. het blijft een fiets en een object dat je met enige regelmaat gigantisch op zijn donder geeft. Dat er dan hier en daar een deukje in het materiaal ontstaat verbaasd me dan niet zo...
:winkthumb:

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 05 mei 2010 20:37

Gebeurd inderdaad vaker. Maat effect neemt toe al er niet voldoende vulringen worden gebruik en de sluitring vervorgens halfzacht wordt aangedraaid. Overigens waren en van Tune ooit metalen plaatjes om het invreten te voorkomen maar of dat de oplossing is?

tarmackiller
Forum-lid

tarmackiller 05 mei 2010 23:39

Als het kuipers zijn en je rijdt met shimano dan moet je een sram cassette gebruiken.
Ik had het zelfde probleem heb de cassette vervangen daarna nooit meer problemen.
Op een of andere reden vreet een sram niet in.
Cervelo S2, Specialized Tarmac pro, Kona the King

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 mei 2010 21:09

Jee hoe zou dat nu komen..... Ts geef het antwoord al als je meerdere kransjes aan elkaar hebt wordt de kracht beter verdeeld over je drager.
Afgezien van het feit dat ik niemand Sram casettes aanbeveel (en zeker niet de red) blijft het shimanosysteem eigenlijk enkel geschikt voor stalen bodies. Komt nog bij dat er zat wielmerken zijn waar een of meerdere Sram typen niet op kunnen worden gemonteerd en de ellende is kompleet.....

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 07 mei 2010 00:14

Sharkman 1 schreef:(en zeker niet de red)

Bepaalde reden?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 07 mei 2010 21:48

Hoi,

Om even door te breien op Sharkman zijn opmerking: 'Ts geef het antwoord al als je meerdere kransjes aan elkaar hebt wordt de kracht beter verdeeld over je drager'

Ik vroeg me dus al tijden af of er ook casettes uit 1 stuk bestaan? Als voorbeeld zie hoe schroeven voor Power Boats (je weet wel, die sigarenvorm uit o.a. Miami Vice) gemaakt worden.

[img=http://www.travelizmo.com/archives/2006 ... r-boat.jpg]

Deze worden gegoten in een mal (en zijn ook niet echt goedkoop) maar dus wel naadloos en uit 1 stuk.

Nadeel als je dit op cassettes toepast is natuurlijk gelegen in het feit dat de hele casette vervangen moet worden mocht 1 van de 'kransjes' dus af zijn.
Cassette samenstellen uit losse kransjes (of in combinatie met enige vast aan elkaar) is zeer waarschijnlijk veel goedkoper.

Slaan ze losse kransjes uit een staatlplaat?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

tdmarc
Forum-lid

tdmarc 07 mei 2010 21:55

Is heel normaal op elke aluminium body en doet niets af aan de werking. Gewoon afbramen met een vijl. Afbramen bevordert de (de)montage, verder niets.
...Only dead Fish go with the Flow...

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 07 mei 2010 22:31

De Sram Red cassette bestaat voornamelijk uit 1 stuk.
De laatste 8 kransjes zitten aan elkaar.
De andere 2 (de kleinste) zijn los.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

wilster
Forum-lid

wilster 17 mei 2010 13:59

Ik heb hetzelfde met mij Easton ea 90 SL body.
Ik ben bang dat ik straks mijn kransje door kan trappen. Is het mekkelijk om je body te vervangen? En wat zijn ongeveer de kosten?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 mei 2010 16:19

Dat gebeurt echt niet hoor, bij mij hope pro naven gebeurt het ook zei het maar met 1 kransje (XTR).

lekker doorrijden het maakt niets uit, behalve dat ie theoretisch minder zou kunnen schakelen, maar dat merk ik niet

Plaats reactie