Dextrose of maltodextrine
Zowel dextrose als fructose zijn suikers, monosacharides. Maltodextrine is geen suiker, maar wel een koolhydraat, het zijn polysacharides.
De meeste commerciële sportdranken zijn een mengsel van Maltodextrine en fructose, waarbij maltodextrine de overhand heeft. Er zijn ook genoeg commerciële sportdranken puur gebaseerd op maltodextrine. Dat laatste is ook goedkoper. Een polysacharide is een 'langzamere' koolhydraat en wordt dus langzamer door het lichaam opgenomen. Monosacharides zijn de snelle stuiter suikers. Je moet dus malto gaan gebruiken in combinatie met fructose.
Ik maak mijn sportdrank ook zelf en ik gebruik alleen maltodextrine. Plus een scheutje suikerloze ranja voor de smaak. En als het heel warm is, en ik dus veel zweet, dan gooi ik er ook een mespuntje zout bij.
De meeste commerciële sportdranken zijn een mengsel van Maltodextrine en fructose, waarbij maltodextrine de overhand heeft. Er zijn ook genoeg commerciële sportdranken puur gebaseerd op maltodextrine. Dat laatste is ook goedkoper. Een polysacharide is een 'langzamere' koolhydraat en wordt dus langzamer door het lichaam opgenomen. Monosacharides zijn de snelle stuiter suikers. Je moet dus malto gaan gebruiken in combinatie met fructose.
Ik maak mijn sportdrank ook zelf en ik gebruik alleen maltodextrine. Plus een scheutje suikerloze ranja voor de smaak. En als het heel warm is, en ik dus veel zweet, dan gooi ik er ook een mespuntje zout bij.
Live fast; die young. mijn blog
Afhankelijk van de intensiteit en ritduur.
Maltodextrine snelle suikers.70gr
Isomaltose langzame suikers.30gr
Schepje isostar 10gr.
Bidon van 600ml
Ongeveer in 1,5 uur leeg.
Daarbij eet ik ook nog 1 snelle Jelle en 1 gelletje of 1 Maxim reep op 3-4 uurs ritten.
https://nutribreak.be/nl/isomaltulose/
Maltodextrine snelle suikers.70gr
Isomaltose langzame suikers.30gr
Schepje isostar 10gr.
Bidon van 600ml
Ongeveer in 1,5 uur leeg.
Daarbij eet ik ook nog 1 snelle Jelle en 1 gelletje of 1 Maxim reep op 3-4 uurs ritten.
https://nutribreak.be/nl/isomaltulose/
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik mix maltodextrine (body & fit) met fructose verhouding 2:1.
Bij intensieve ritten 80gr per bidon en rustigere ritten 60.
Voor de smaak soms wat ranja of powerbar poeder er bij (electrolyten).
Ben nu ook aan het experimenteren met gewone suiker in mn bidon aangevuld met maltodextrine
Bij intensieve ritten 80gr per bidon en rustigere ritten 60.
Voor de smaak soms wat ranja of powerbar poeder er bij (electrolyten).
Ben nu ook aan het experimenteren met gewone suiker in mn bidon aangevuld met maltodextrine
Het verschil is minimaal. Hooguit in hoe zoet het proeft.
Glucose, dextrose en fructose zijn allemaal monosacharides. Koolhydraten zijn ketens van sacharides. Ketens van 1,2,3,4,...... 10, en nog langer. Monosacharides en disacharides vallen in de categotie suikers. Alle suikers zijn dus koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers. Hoe langer de keten van sacharides, hoe langzamer ze in je bloed worden opgenomen en hoe stabieler je bloedsuikers waardes zijn.
Live fast; die young. mijn blog
(Zeer) snelle suikers.
Het belangrijkste verschil tussen Maltodextrine en Dextrose is dat Maltodextrine een meer complexe structuur heeft en een complex koolhydraat is. Dextrose daarentegen heeft een eenvoudige structuur en is een monosacharide die bestaat uit één enkele glucosemolecuul. Dextrose hoeft niet verteerd te worden en kan als zodanig snel opgenomen worden in de bloedsomloop, terwijl Maltodextrine een gedeeltelijke hydrolyse nodig heeft tijdens de spijsvertering om de glucoseketens af te breken in individuele glucosemoleculen voor opname.
Bron:
https://supplements4muscle.com/nl/modul ... ost_id=188
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
je kan ook gewoon kristalsuiker pakken. Dat komt heel dicht in de buurt van 2:1 en kost 3x niks.
Klopt maar omdat dit in de lever plaats vind en niet de maag/darm kan je met fructose een hoger aantal koolhydraten opnemen.
Tafelsuiker is (dacht ik) 1:1
Hier staat alles goed samengevat
https://6dsportsnutrition.com/nl/scienc ... anken-loep