Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke tas/drager voor korte weekendtrip

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 12 sep 2024 09:38

Ik ga binnenkort op mijn gravelfiets een 2 daags tochtje fietsen met hotelovernachting. Wil niet te veel zooi meeslepen. Dit is voor mij nieuw en ik ben zoekende wat ik als tas/drager ga gebruiken.

- Rugzak (in bezit) of..
- Grote zadeltas (Rhinowalk zadeltas voor de fiets, 10/13L of anders) Zal ik moeten aanschaffen
- Fiets heeft draad oogjes waar een drager kan worden gemonteerd.
Afbeelding of...
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4098
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 sep 2024 10:01

Als je een dragertje hebt waar je een weekendtas op kunt binden, heb je voldoende.
Niet zijken maar reiden !

a_v
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 sep 2024 10:05

Ik heb (nog) geen ervaring met een meerdaagse trip maar wel met een Topeak Backloader. Ik vond het niet fijn fietsen. Er kan helemaal niet zoveel in, het ding zakt als je niet oplet en bovenal vind ik het gezwiep vervelend als je uit het zadel komt.

Ik heb daarom nu een Tubus-drager gekocht. Als je een kartonnen fiets heb kan je een steekasadapter kopen om de drager te bevestigen. Bij een korte trip kan je een drybag (of andere tas) bovenop binden, bij een langere tocht hang je er zijtassen aan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 sep 2024 10:12

Kartonnen fiets 😁

Mijn tip zou een tailfin zijn, niet zo'n zwieber tas zoals op je foto.
Of een stuurtas als je niet heel veel mee hoeft te nemen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 sep 2024 10:21

DDX schreef: 12 sep 2024 10:12 Kartonnen fiets 😁

Mijn tip zou een tailfin zijn, niet zo'n zwieber tas zoals op je foto.
Of een stuurtas als je niet heel veel mee hoeft te nemen.
Een tailfin kost wel al snel meer dan 250 euro (afhankelijk van de variant). Een Tubus-drager heb je voor minder dan 100 euro en biedt ook nog wat ruimere bevestigingsmogelijkheden naar mijn idee.

Tailfin maakt wel mooie spulletjes, dat zeker.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 12 sep 2024 10:50

Bedankt, ik ga eens op zoek naar een drager welke ik aan de draadnokjes op het frame kan bevestigen. Decathlon here I come ;)
Afbeelding
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2024 17:28

Als je eenmalig zou gaan zou ik een pakketje per post sturen naar de overnachting en ook weer retour.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

br@m
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 12 sep 2024 20:12

Ik doe dat wel vaker, 2 of 3 dagen credit card toeren, en ik monteer een Tubus Disco dragertje op de gravelbike (Cube Nuroad, heeft ook draadoogjes). Afhankelijk van het weer neem ik dan een 'trunkbag' of een paar kleine voorwielfietstassen. En een stuurtasje. Bij hoogzomer is een trunkbag voldoende, met enkel een stel zomerkledij en toiletspullen. In voor- en najaar als het frisser is moet er wat meer mee voor de koudere avond, maar 1 stel voortassen is altijd ruim voldoende als je op hotel of b&b overnacht. De voortassen kan je ook achterop monteren.
Ik moet wel zeggen ik heb niks met 'bikepacken'. Ik wil geen zooi aan m'n frame moeten 'strappen', wat een ellende is dat. Gewoon een bagagedragertje, tasjes erop en eraf is secondenwerk en t zit allemaal stabiel. Wel zo makkelijk. En goede tassen op een goede drager blijven op onverharde wegen bombproof zitten.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1776
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 12 sep 2024 20:29

@Vincent75 Als het 1 nachtje naar een hotel is, hoeft er niet zoveel mee. Maar de meest praktische oplossing: een dragertje en 2 zijtassen.
Kan gewoon van de Decathlon, niks mis mee. Rugzak zou ik absoluut thuis laten.
WiND 56 - 2020

iroelho
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 13 sep 2024 16:26

Mooi nieuws dat ik gisteren tegenkwam online: Ortlieb komt in '25 met een aangepaste versie van de Quick Rack o.b.v. steekas ondersteuning. Dus als je fiets geen nokjes heeft en/of geen drager aan kan/mag, dan gaat dit een uitstekend alternatief zijn. En ook meteen een heel veel goedkopere oplossing dan een Tailfin (prijzen voor de drager zouden iets van 130€-140€ worden, steekas volgens mij nnb). Maar bon, daar heb je voor je aankomende trip nog niks aan :)

Plaats reactie