Waar moet ik volgend jaar gaan gravellen? (in Europa).
-
- Forum-lid
Nu de fietsvakantie er weer op zit, kijk ik voorzichtig naar volgend jaar. En daar heb ik wat hulp bij nodig. Deze maand hebben we in Oostenrijk vanuit Salzburg vijf dagen gefietst met lichte bepakking. Van A naar B naar C naar D naar E en weer terug naar A. Ongeveer 40 procent onverhard, de rest over asfalt. Van hotel naar hotel, met een zadeltas en frametas voor wat kleren en reepjes. We waren net voor het echte noodweer weg, maar hebben wel nog wat sneeuw en veel regen gehad. De langste rit was 140 km, de kortste 100 km, maar veel te veel hoogtemeters.
Volgend jaar wil ik naar het zuiden, waar de kans op warmer weer groter is, zeg eens op maximaal 900 kilometer van Maastricht (we gaan niet vliegen). Welk gebied is de moeite waard? We willen gaan gravellen, wederom met lichte bepakking en we slapen in hotels of B&B's. De Alpen vielen zwaar dit jaar: onverhard, veel hoogtemeters, regen en net iets te veel hike-and-bike-stukken.
Het mag kortom iets makkelijker: tussen de 80 en de 120 kilometer per dag, zoveel als mogelijk onverhard, wel te fietsen op een gravelbike met 40mm banden, met zo'n 1500 hoogtemeters per dag (mag ook minder), vijf dagen op rij. De Ardèche staat al op mijn lijstje, de Provence ook, maar in beide gebieden zijn we al eens geweest. Welke regio met heuvels (of bergjes), voorzien van gravelwegen en paden, mooie natuur en goed klimaat zie ik over het hoofd? Of heb ik veel te veel wensen, dat kan natuurlijk ook.
Volgend jaar wil ik naar het zuiden, waar de kans op warmer weer groter is, zeg eens op maximaal 900 kilometer van Maastricht (we gaan niet vliegen). Welk gebied is de moeite waard? We willen gaan gravellen, wederom met lichte bepakking en we slapen in hotels of B&B's. De Alpen vielen zwaar dit jaar: onverhard, veel hoogtemeters, regen en net iets te veel hike-and-bike-stukken.
Het mag kortom iets makkelijker: tussen de 80 en de 120 kilometer per dag, zoveel als mogelijk onverhard, wel te fietsen op een gravelbike met 40mm banden, met zo'n 1500 hoogtemeters per dag (mag ook minder), vijf dagen op rij. De Ardèche staat al op mijn lijstje, de Provence ook, maar in beide gebieden zijn we al eens geweest. Welke regio met heuvels (of bergjes), voorzien van gravelwegen en paden, mooie natuur en goed klimaat zie ik over het hoofd? Of heb ik veel te veel wensen, dat kan natuurlijk ook.
Michiel
-
- Forum-lid
https://www.fiets.nl/fietsroutes/uurtje ... ide-trail/
Is dit wat? Om een deel te fietsen dan, of helemaal als je tijd over hebt.
Is dit wat? Om een deel te fietsen dan, of helemaal als je tijd over hebt.
- thestudent
- Forum-lid HC
Ga naar de Balkan. Bosnie / Montenegro dat is wel twee dagen met een auto of vliegen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
Noorwegen
Er zijn tot nu toe 5 suggesties gedaan.
Daarvan voldoet er precies één aan de criteria van de startpost. De rest is allemaal (veel) te ver weg en/of geen stabiel weer.
Welkom op het fietsforum: dé plek waar je gegarandeerd een ander antwoord krijgt op je vraag
Daarvan voldoet er precies één aan de criteria van de startpost. De rest is allemaal (veel) te ver weg en/of geen stabiel weer.
Welkom op het fietsforum: dé plek waar je gegarandeerd een ander antwoord krijgt op je vraag
-
- Forum-lid HC
Je zou tsjechie nog op de lijst kunnen zetten. Niet het zuiden, maar wel grotere kans op bestendig weer dan hier.
-
- Forum-lid HC
900km vanaf maastricht, dan maak je het jezelf net ff te moeilijk.... met je wensen. Dan krijg je dit soort antwoorden.
Goed Noorwegen is wat gek
1500 hoogtemeters.... dan leg je je weer een beperking op. Dat rijd je op de UHR al op 100 a 110km. Ik denk zelf als onder de 100.
Maar je probleem is dat je gewoon met een veel te groot verzet bent gaan gravelen wat vroeger MTB hete
Zon zeker ben je in het dichtsbij in zuid frankrijk en dan max 10km uit de kust. Daar kan je perfect gravelen.
De ardeche is ook een optie en voldoet aan bijna alle opties. Over het algemeen is het weer daar goed.
Zuid Duitsland, maar daar ben je nu al een beetje geweest..... en minder weerzeker, als is het dit jaar ook wel pech.
Harz gebergte, maar ook minder zeker qua weer.
Goed Noorwegen is wat gek
1500 hoogtemeters.... dan leg je je weer een beperking op. Dat rijd je op de UHR al op 100 a 110km. Ik denk zelf als onder de 100.
Maar je probleem is dat je gewoon met een veel te groot verzet bent gaan gravelen wat vroeger MTB hete
Zon zeker ben je in het dichtsbij in zuid frankrijk en dan max 10km uit de kust. Daar kan je perfect gravelen.
De ardeche is ook een optie en voldoet aan bijna alle opties. Over het algemeen is het weer daar goed.
Zuid Duitsland, maar daar ben je nu al een beetje geweest..... en minder weerzeker, als is het dit jaar ook wel pech.
Harz gebergte, maar ook minder zeker qua weer.
-
- Forum-lid
Haha, was me ook al opgevallen ja. Noorwegen, Balkan. Maar ik blijf optimistisch, misschien krijg ik die ene gouden tip.
Michiel