Ik heb sinds een aantal jaren de Scope R5 wielen…ze rijden echt fijn.
Echter sinds het laatste 1,5 jaar heb ik al 3 maal de voor en achter lagers moeten laten vervangen omdat ze aan het roesten zijn. Waardoor ze vervolgens minder soepel lopen en er speling ontstaat.
Ik vind het eens per half jaar vervangen van de voor en achter lagers toch wel behoorlijk veel.
De FM weet ook niet hoe dit kan. Eerst dacht men dat het lag aan schoonmaken van de fiets met een sopje met dreft en een hele enkele keer de ketting met dusty.
Sinds de laatste keer vervangen in april/mei heb ik relatief weinig gepoetst en ook minder water met dreft gebruikt en nu staan de wielen weer de FM voor nieuwe lagers. Volgens mij zitten er momenteel de srs abac kogellagers in…en deze hebben het vanaf april /mei tot heden maar volgehouden.
Heeft iemand van jullie een idee waar dit vandaan komt of wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Roest in Scope R5 wielen
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03
Roest in de lagers komt door water dat door de lager afdichtingen dringt.
a) Monteer lagers die tweezijdig zijn afgedicht en smeer de lagers in voordat de eindcaps worden geplaatst met "marine vet", dat voorkomt het binnendringen van water/vocht
b) Monteer keramische lagers, die roesten niet (via Aliexpress zijn ze een stuk goedkoper)
a) Monteer lagers die tweezijdig zijn afgedicht en smeer de lagers in voordat de eindcaps worden geplaatst met "marine vet", dat voorkomt het binnendringen van water/vocht
b) Monteer keramische lagers, die roesten niet (via Aliexpress zijn ze een stuk goedkoper)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Die naven zijn gewoon van matige kwaliteit. Zelf ook al vaker geconstateerd. Doordat er regelmatig gewerkt wordt aan de naven en door het gebruik gaat de staat van de naaf verder achteruit. Op een gegeven moment is ie 'op' (afdichting slecht, lagers zitten niet meer perfect in de naaf, etc). Een nieuwe naaf monteren is ook al lastig omdat er niet evenveel spaken links als rechts zitten waardoor de keuze beperkt is.
Bij een naaf als de DT Swiss 350 heb ik dit in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Bij een naaf als de DT Swiss 350 heb ik dit in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Dat dus....
De hoofdprijs vragen voor een set wielen (chinees?) waarbij de naaf en lagering matig zijn.
Altijd gaan voor een set handgespaakte wielen waar je de naaf zelf kan kiezen en je kwa prijs nog goedkoper uit bent.
En met DTSwiss naven weet je dat de kwaliteit gewaarborgd is en dat verkrijgen van vervangingsonderdelen geen probleem is.
De hoofdprijs vragen voor een set wielen (chinees?) waarbij de naaf en lagering matig zijn.
Altijd gaan voor een set handgespaakte wielen waar je de naaf zelf kan kiezen en je kwa prijs nog goedkoper uit bent.
En met DTSwiss naven weet je dat de kwaliteit gewaarborgd is en dat verkrijgen van vervangingsonderdelen geen probleem is.
Dt swiss heeft (zeker optisch) ook behoorlijk wat problemen (afhankelijk van de versie hebben ze het aan de binnenzijde wel goed voor elkaar. Al een aantal jaren levert Dt behoorlijk slecht/dun gepoten naven de heel snel sporen van loslatende lak vertonen (de oude waren stukken beter). Bovendien heb je inmiddels het oude dual ratchet systeem, heel veel klonen die het DT systeem na afloop van het patent gekopieerd hebben (maar niet allemaal even goed) en inmiddels het single ratchet syteem. Door dt geleverde lager zijn doorgaans wel weer van goede kwaliteit.