Build: Massini cross- / gravelfiets
Vorig jaar heb ik voor de fun een Van Tuyl cyclocrosser opgebouwd, met de bedoeling om af en toe eens iets anders te doen naast de racefiets (zie dit topic: viewtopic.php?t=99464). Inmiddels bevalt mij het offroad rijden zo goed, dat ik eigenlijk toe ben aan een cross- of gravelfiets met wat serieuzere afmontage en schijfremmen. Ik wilde alleen wel een 'hufterproof' frame (dus aluminium) en niet te duur (don't race what you can't replace). Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Massini frame. Massini is het huismerk van Math Salden uit Limburg. Een aantal weken geleden kwam het frame binnen:
Afgelopen week heb ik een start gemaakt met de opbouw:
Komende twee weken hoop ik 'm helemaal gereed te hebben. Dan is 'ie mooi op tijd klaar voor het cross seizoen.
De fiets wordt overigens afgemonteerd met Sram Force. De ketting (KMC) en cassette (Shimano) zijn de onderdelen die niet van Sram zijn.
Afgelopen week heb ik een start gemaakt met de opbouw:
Komende twee weken hoop ik 'm helemaal gereed te hebben. Dan is 'ie mooi op tijd klaar voor het cross seizoen.
De fiets wordt overigens afgemonteerd met Sram Force. De ketting (KMC) en cassette (Shimano) zijn de onderdelen die niet van Sram zijn.
Leuk, ik volg. Ik zou persoonlijk voor een stalen frameset gegaan zijn als het hufterproof moest zijn, maar dit is weer eens wat anders. Succes en vooral veel plezier met opbouwen!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- CampaYolo
- Forum-lid
Veel plezier met het opbouwen.
Dat zijn altijd leuke projecten als de dagen weer korter worden. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.
Die massini frames zijn als je het mij vraagt ook prima spul voor het geld.
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een massini frame op de kop getikt met hetzelfde doel. Een goedkoop crossertje die ook vies mag worden. Afgemonteerd met spul wat nog ergens in een kast lag te verteren.
Het afgelopen vochtige voorjaar heb ik er ook nog een ander kleurtje aan gegeven.
Zowel binnen als buiten veel plezier van.
[Edit] het bijvoegen van foto's gaat vandaag wat minder soepel
Dat zijn altijd leuke projecten als de dagen weer korter worden. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.
Die massini frames zijn als je het mij vraagt ook prima spul voor het geld.
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een massini frame op de kop getikt met hetzelfde doel. Een goedkoop crossertje die ook vies mag worden. Afgemonteerd met spul wat nog ergens in een kast lag te verteren.
Het afgelopen vochtige voorjaar heb ik er ook nog een ander kleurtje aan gegeven.
Zowel binnen als buiten veel plezier van.
[Edit] het bijvoegen van foto's gaat vandaag wat minder soepel
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid HC
Leuk hoor, ook weer eens wat anders!
Prima keuze met frame en groep
Prima keuze met frame en groep
Dank voor de reacties. En ook leuk om te zien dat er meer Massini crossers rond rijden.
Als ik weer verder ben zal ik een update posten.
Als ik weer verder ben zal ik een update posten.
Staal zou - zeker met het oog op 'hufterproof' - inderdaad ook een goede optie zijn geweest. De combi van beschikbaarheid, prijs, schijfremmen en steekassen en (deels) gewicht heeft mij uiteindelijk op deze keuze gebracht.
Deze week weer wat verder gekomen met de opbouw. Het begint al een beetje op een echte fiets te lijken:
Ik ben iets minder ver dan ik had gehoopt, omdat ik tussendoor ook nog een weekend weg ben geweest. Daarnaast had ik wat tegenslag met de bracket: het draad bleek niet goed te zijn getapt. Ik wacht al een paar dagen op antwoord van Math Salden, maar wilde daar niet meer op wachten. Een lokale FM had een tool om BSA draad te tappen en kon het draad herstellen / opnieuw tappen. De trapas is dus gelukkig inmiddels ook gemonteerd.
Ik ben iets minder ver dan ik had gehoopt, omdat ik tussendoor ook nog een weekend weg ben geweest. Daarnaast had ik wat tegenslag met de bracket: het draad bleek niet goed te zijn getapt. Ik wacht al een paar dagen op antwoord van Math Salden, maar wilde daar niet meer op wachten. Een lokale FM had een tool om BSA draad te tappen en kon het draad herstellen / opnieuw tappen. De trapas is dus gelukkig inmiddels ook gemonteerd.
Thanks.
Er komt een Sram Apex crank op met enkel voorblad (42 tands). De wielen zijn van DXC (met Novatec naven).
Voor wat betreft het stuur - jwkeij had het al bij het rechte eind - dat is een Pro PLT stuur met ergonomische (lees: platte) bovenzijde.