Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietskoffer (sporadisch) gebruik

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 24 sep 2024 10:44

Hi!

Eind dit jaar heb ik een mooie (fiets) vakantie gepland staan in Spanje. Graag neem ik mijn fiets mee, want alles is afgesteld en voorzien van vermogensmeter.

Nu dacht ik een fietskoffer te kunnen lenen, maar dat gaat niet meer door. Ik ben de opties aan het bekijken. Voor een degelijke fietskoffer op Marktplaats (tweedehands), kon op als snel op meer dan 200 EU. Andere optie zou zijn om een fiets te huren, maar ook al snel 175 EU voor 1 week, en dan ook nog zonder vermogensmeter. Nog een andere optie is een koffer te huren, maar ook als snel 100 euro voor 1 week. De chinese websites verkopen ook wel fietskoffers, maar voor wat kwaliteit ook al snel 300 EU, en dan nog maar de vraag hoe de kwaliteit is.

In de toekomst zal ik vast nog wel eens met het vliegtuig op vakantie gaan en de fiets mee willen nemen, maar een nieuwe koffer aanschaffen voor deze enkele keren is toch wel erg prijzig.

Zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien? En welke (tweedehands) fietskoffers kunnen jullie aanraden op degelijkheid/prijs?

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 24 sep 2024 10:51

Goed opletten met combi fiets/koffer. Ik had een tas waar de gravelbike en racer beide in pasten. Racer vervangen door iets nieuwers, fully integrated. Dan kan het stuur er niet meer makkelijk af, en paste de fiets niet meer in de oude tas want daar moet het stuur eraf.
En de echte goede koffers/tassen zijn schandalig duur met vaak > €400,-
Dogma F

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2024 11:14

Een goeie fietskoffer is duur, maar gaat veel langer mee dan een fiets. En wanneer je zoiets kostelijk als je primaire fiets mee op vakantie neemt in zo'n koffer, wil je toch wel dat die degelijk beschermd is? Sowieso kiezen voor een hardcase, en inderdaad rekening houden met een geïntegreerd stuur op je (huidige of toekomstige) fiets. Dit is een kwestie van nu door de zure appel heen te bijten om verder met meer gemoedsrust en minder kosten je reisjes aan te vatten.

En als je je het echt nog niet kan veroorloven, kan je huren of je kan in je fietsenwinkel vragen naar een afgedankte kartonnen doos waarin hun nieuwe fietsen worden geleverd.
Afbeelding

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 24 sep 2024 11:14

Ramon73 schreef: 24 sep 2024 10:51 Goed opletten met combi fiets/koffer. Ik had een tas waar de gravelbike en racer beide in pasten. Racer vervangen door iets nieuwers, fully integrated. Dan kan het stuur er niet meer makkelijk af, en paste de fiets niet meer in de oude tas want daar moet het stuur eraf.
En de echte goede koffers/tassen zijn schandalig duur met vaak > €400,-
Bedankt. Ja inderdaad, ik vind het ook echt heel erg duur.

Nu is er wel een Bike Alan box in de sale. Enige ervaringen?
https://bikeboxalan.com/product-categor ... 13105b7e4e

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 24 sep 2024 11:18

raven14 schreef: 24 sep 2024 11:14 Een goeie fietskoffer is duur, maar gaat veel langer mee dan een fiets. En wanneer je zoiets kostelijk als je primaire fiets mee op vakantie neemt in zo'n koffer, wil je toch wel dat die degelijk beschermd is? Sowieso kiezen voor een hardcase, en inderdaad rekening houden met een geïntegreerd stuur op je (huidige of toekomstige) fiets. Dit is een kwestie van nu door de zure appel heen te bijten om verder met meer gemoedsrust en minder kosten je reisjes aan te vatten.

En als je je het echt nog niet kan veroorloven, kan je huren of je kan in je fietsenwinkel vragen naar een afgedankte kartonnen doos waarin hun nieuwe fietsen worden geleverd.
Wat bedoel je met rekening houden met geintegreerd stuur?

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2024 11:22

Ik heb een Bikebox Alan, wel een andere dan degene die jij linkt. Die uit je link kan je niet gebruiken als je het (geïntegreerde) stuur op zijn plaats wil laten. Ik heb de BB Alan Tri Aero Easyfit waarmee je dat wel kan.

Stevig produkt, de kwaliteit is heel goed- veel straps, afstandhouders, padding en accessoires aanwezig om je fiets te beveiligen ook. Het inpakken van de fiets in deze box gaat super eenvoudig en snel.
Afbeelding

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2024 11:26

AfloatCyclist schreef: 24 sep 2024 11:18
Wat bedoel je met rekening houden met geintegreerd stuur?
Stuur en stuurpen in 1 geheel met kabels binnendoor -> bij vele boxen zal je dat toch op 1 of andere manier moeten demonteren van je frame/vork omdat het er in de breedte niet in past.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 sep 2024 11:55

Ik weet niet waar je zit, maar ik heb een hardcase fietskoffer die je wel mag lenen en dat hoeft zeker geen 100 euro per week te kosten.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 24 sep 2024 12:11

AfloatCyclist schreef: 24 sep 2024 11:14 Bedankt. Ja inderdaad, ik vind het ook echt heel erg duur.

Geen ervaring met Bike Box Alan, maar ik vond wel de vergelijkingstabel: https://bikeboxalan.com/compare-bike-bo ... 13105b7e4e

Enige aanrader is de tri aero easyfit of de deluxe variant. Die zijn toekomstbestendig als je tzt een fiets koopt waar het stuur "niet" eraf kan (je gaat geen remleidingen losmaken, stuurlint wikkelen, brakes bleeden etc. op reis).
Overige koffers van hun is steeds "Handlebar: Remove".

De Aerotech Evolution X van Scicon is wel een optie, maar je, bijna €700.....
Je kunt nog wel iets besparen door ipv een hardcase een bike bag te kiezen. Hangt vwmb af wat je met de luchtvaartmaatschappij kunt afspreken, hoe je fiets kunt verzekeren, wat dekt de reisverzekering bij schade. Zelf heb ik de Scicon Aerocomfort 3.0 Triathlon Bike Travel Bag omdat ik meestal de fiets in de auto meeneem en die tas goedkoop tweedehands (2x gebruikt) kon overnemen. Via Team Laka (fietsverzekering) zijn schades gedekt. Áls ik dan eens met de fiets zou gaan vliegen, dan goed afspreken met de luchtvaartmaatschappij en beetje "op hoop van zegen". Zou de fiets verkreukeld aankomen, dan mogen de airline en verzekering het oplossen en huur ik ter plekke een fiets.
Dogma F

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 24 sep 2024 13:06

Kornuit schreef: 24 sep 2024 11:55 Ik weet niet waar je zit, maar ik heb een hardcase fietskoffer die je wel mag lenen en dat hoeft zeker geen 100 euro per week te kosten.
PB :winkthumb:

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 24 sep 2024 14:02

Ramon73 schreef: 24 sep 2024 12:11
AfloatCyclist schreef: 24 sep 2024 11:14 Bedankt. Ja inderdaad, ik vind het ook echt heel erg duur.

Geen ervaring met Bike Box Alan, maar ik vond wel de vergelijkingstabel: https://bikeboxalan.com/compare-bike-bo ... 13105b7e4e

Enige aanrader is de tri aero easyfit of de deluxe variant. Die zijn toekomstbestendig als je tzt een fiets koopt waar het stuur "niet" eraf kan (je gaat geen remleidingen losmaken, stuurlint wikkelen, brakes bleeden etc. op reis).
Overige koffers van hun is steeds "Handlebar: Remove".

De Aerotech Evolution X van Scicon is wel een optie, maar je, bijna €700.....
Je kunt nog wel iets besparen door ipv een hardcase een bike bag te kiezen. Hangt vwmb af wat je met de luchtvaartmaatschappij kunt afspreken, hoe je fiets kunt verzekeren, wat dekt de reisverzekering bij schade. Zelf heb ik de Scicon Aerocomfort 3.0 Triathlon Bike Travel Bag omdat ik meestal de fiets in de auto meeneem en die tas goedkoop tweedehands (2x gebruikt) kon overnemen. Via Team Laka (fietsverzekering) zijn schades gedekt. Áls ik dan eens met de fiets zou gaan vliegen, dan goed afspreken met de luchtvaartmaatschappij en beetje "op hoop van zegen". Zou de fiets verkreukeld aankomen, dan mogen de airline en verzekering het oplossen en huur ik ter plekke een fiets.
Dank! Helder overzicht :winkthumb:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 sep 2024 14:36

Ook de mijne is te huur.

Het is de Alan Triatlon Aero, alleen wielen en 1 pedaal hoeven los!

Locatie Bilthoven.

Plaats reactie