Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Dove voeten bij langere inspanning

Harry555
Forum-lid

Harry555 25 sep 2024 17:08

Hallo,

Ik krijg, sinds dat ik wat langer en serieuzer train (ongeveer sinds een jaar terug), soms een doof gevoel in mijn voeten.
Ik krijg het dove gevoel na ~5 minuten op een redelijk hoog tempo tegen de wind in, dus bij hogere wattages voor wat langere tijd. Welke wattages precies weet ik niet, ik rij niet met een vermogensmeter.
Ik krijg het gevoel nooit wanneer ik een duur training doe of kortere intervallen.
Ook heb ik het idee dat mijn rechter voet het sneller krijgt en er meer last van heeft.

Dingen die ik al geprobeert heb:
-bikefitting
-Verschillende schoenen en zolen (ik heb nu de lake CX241)

Ondanks de bikefitting en de bredere schoenen blijft het gevoel terug komen.
Binnenkort ga ik weer terug naar de bikefitter maar ik was benieuwd of één van jullie hier wellicht ervaring mee heeft, of een idee heeft wat een oorzaak/oplossing zou kunnen zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 okt 2024 09:33

Span je niet gewoon je voeten heel erg aan. maw de ontspanning is eruit.
Ik merk dat vaak wel op hoge inspanning dat ik daar aan moet blijven denken, met name voeten en handen

marsman
Forum-lid

marsman 07 okt 2024 09:56

Mijn ervaring is dat het toch vaak aan de schoenen ligt. Ik heb het ook wel eens met mijn Sidi's Raceschoenen met Carbon zool, maar dan weer nooit met mijn Sidi MTB schoenen die wat soepeler zijn. Je voeten zetten uit en dan kan het wat gaan knellen.

Je hebt meerdere schoenen geprobeerd lees ik. Hoe strak stel je de schoenen af? Helpt het wellicht als je ze iets minder strak afstelt? Of als je het dove gevoel krijgt tijdens een rit, probeer ze dan even wat ruimer af te stellen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 okt 2024 10:17

Hoe breed zijn je voeten?
Hoe breed zijn je schoenen?

Laat je partner lijntjes trekken op papier terwijl jij zittend je voeten plat op grond zet.
hun fietsen.

derxx
Forum-lid

derxx 07 okt 2024 10:44

Inlegzooltjes op maat bij een (sport)podoloog ?

Ik heb inlegzolen voor m'n normale schoenen die ik 1x per jaar gedeeltelijk vergoed krijg via de aanvullende zorgverzekering. Meestal kan ik daar wel 2jr op lopen, dus ik wissel dan altijd af, 1jr voor normale schoenen, 1jr voor de fietsschoenen.
Afbeelding

hugovl
Forum-lid

hugovl 08 okt 2024 12:30

Klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar heb je gewone Lakes of de Wide variant?
Ik had ook vaak klachten bij hogere inspanning, maar dat uitte zich in kramp onder mijn voet.

Zoals BertL ook al zei, zijn je voeten qua breedte passend voor de schoen?

Bij mij bleek dat mijn voeten bij zo'n inspanning toch nog wel wat uitzetten (meer dan normaal) en daardoor waren gewone Lakes alsnog te krap eigenlijk.
Voelde niet direct zo, maar nadat ik de Wide variant ging gebruiken verdwenen mijn klachten.

Plaats reactie