Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in rechterzij

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 10 okt 2024 21:12

Ik zie mezelf toch wel als goed getraind renner. Fiets 4-5x in de week, train gestructureerd met Join en kan in groepen altijd wel met de sterksten mee. 86kg, FTP 365W.
Sterke punt is lange ritten en (denk ik) een goede fatigue resistance en 30-60s vermogen.
Zwakke punt: VO2max. Alle blokken boven de 3 minuten is eigenlijk wel een hel.

Nu heb ik zo af en toe (zeg 2 à 3 keer per jaar) tijdens een intensieve training/rit enorm pijn in mn rechter zij. De laatste 3x dat ik me kan herinneren was tijdens een 5 minuten VO2max blokken training, tijdens een ploegentijdritje van 30min en tijdens 30/15's. Alle keren waren savonds.
Het ontstaat na een poosje en alleen de belasting minderen zorgt dat het weggaat. Ik kan in het begin wel even door de pijn heen trappen, maar daarna blokkeer ik gewoon. Het trekt dan ook door in mn rechter sleutelbeen/schouder/nek. Het lijkt wel een soort van interne kramp ofzo. Krijg ook een soort van neiging om het eruit te stretchen, maar dat gaat niet echt.

Een gebrek aan conditie lijkt me eerlijk gezegd sterk, maar ik krijg er de vinger niet achter wat het wel zou kunnen zijn.
Vanavond had ik het weer tijdens de 30/15s. Heb ze wel af kunnen maken, maar niet van harte. De pijn is dan een limiter voor mn vermogens output. Ik heb vantevoren 1 snelle Jelle op en 2 gels; niet zwaar gedineert dus.

Iemand een idee of ervaring waarin ik het moet zoeken...?

1094
Forum-lid

1094 10 okt 2024 21:55

Kan vanalles zijn. Beste is om het met een (sport)arts te bespreken

1094
Forum-lid

1094 10 okt 2024 21:57

Ik heb je vraag even aan chatgpt voorgelegd

De pijn die je beschrijft in je rechterzij, die optreedt tijdens intensieve inspanningen zoals VO2max-blokken, ploegentijdritten en intervaltrainingen, lijkt mogelijk verband te houden met een paar factoren. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en suggesties:

### 1. **Diafragma Kramp (Side Stitch)**
Een veelvoorkomende oorzaak van pijn in de zij tijdens inspanning is een diafragmakramp, ook wel bekend als een "side stitch". Dit kan optreden bij intensieve inspanning en kan erger zijn na een maaltijd, of als je lichaam moeite heeft met het coördineren van ademhaling en inspanning. Gezien het feit dat je zegt dat de pijn zich uitbreidt naar je schouder en sleutelbeen, kan dit een teken zijn dat het diafragma betrokken is, omdat het zich aanhecht aan het onderste deel van je ribbenkast, dicht bij deze gebieden.

### Oplossingen:
- Probeer je ademhaling te controleren, vooral tijdens VO2max-inspanningen. Lang en diep ademen kan helpen om de spanning op je diafragma te verlichten.
- Het kan nuttig zijn om specifieke oefeningen te doen die je ademhaling verbeteren tijdens zware inspanningen, zoals ademhalingskrachtoefeningen of zelfs yoga voor betere longcapaciteit en diafragmacontrole.

### 2. **Spieronbalans of Spierspanning**
Een andere mogelijkheid is dat je een spieronbalans hebt, of overbelasting van bepaalde spieren, zoals de schuine buikspieren of tussenribspieren, die kan leiden tot pijn in je zij. Dit kan ook verklaren waarom de pijn doorstraalt naar je schouder en nek. Het feit dat het aan één kant (rechts) is, kan wijzen op een asymmetrie in je houding of beweging op de fiets.

### Oplossingen:
- Overweeg je fietspositie te laten checken door een bikefitter, om te zien of er sprake is van een scheefstand of asymmetrie in je houding.
- Stretch- en mobiliteitsoefeningen gericht op je core, schouders en nek kunnen helpen om spanning te verminderen en eventuele onbalans te corrigeren.

### 3. **VO2max-specifieke vermoeidheid**
Je geeft aan dat VO2max-inspanningen moeilijk voor je zijn, en dat deze pijn vaak optreedt bij trainingen gericht op je VO2max. Het zou kunnen dat dit te maken heeft met een vorm van vermoeidheid die specifiek optreedt bij maximale zuurstofopname. Wanneer je je lichaam op de grens van zijn zuurstofcapaciteit duwt, kan dit leiden tot een overbelasting van je ademhalingsspieren, die vervolgens spasmen of pijn gaan veroorzaken.

### Oplossingen:
- Geleidelijk meer VO2max-trainingen in je schema inbouwen kan helpen om je lichaam hieraan aan te passen. Je zou kunnen beginnen met kortere VO2max-blokken en de duur langzaam opbouwen.
- Probeer te experimenteren met je voeding voorafgaand aan deze trainingen, zoals het vermijden van grote maaltijden of zware, vezelrijke voedingsmiddelen die je spijsvertering kunnen belasten tijdens inspanning.

### 4. **Verkeerde Timing van Voeding of Hydratatie**
Hoewel je zegt dat je niet zwaar hebt gedineerd, kan het zijn dat de timing of soort voeding en hydratatie een rol speelt. Soms kan het consumeren van suikerrijke snacks zoals snelle Jelle of gels net voor de inspanning leiden tot ongemak of krampachtige gevoelens, vooral als je lichaam nog aan het verteren is tijdens de zware inspanning.

### Oplossingen:
- Probeer eens te variëren met het type voeding of de timing. Misschien kun je lichtere, langzamer verteerbare koolhydraten gebruiken, of je laatste gel eerder nemen zodat je lichaam meer tijd heeft om deze te verwerken voor de inspanning echt begint.

### Wanneer professionele hulp zoeken?
Als de pijn aanhoudt of verergert, kan het verstandig zijn om een sportarts of fysiotherapeut te raadplegen. Zij kunnen testen of er onderliggende fysieke oorzaken zijn, zoals een beknelde zenuw of een probleem met je diafragma, of je houding op de fiets.

Hopelijk helpen deze suggesties je om een duidelijker beeld te krijgen van de mogelijke oorzaak en om de pijn te verminderen.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 10 okt 2024 23:16

Gast, je haalt de functie van het forum compleet onderuit 🤦‍♂️☀️😂
hun fietsen.

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 11 okt 2024 08:45

BertL schreef: 10 okt 2024 23:16 Gast, je haalt de functie van het forum compleet onderuit 🤦‍♂️☀️😂
Welnee, je krijgt zo immers geen antwoord op vragen die je NIET hebt gesteld. :o

ontopic: pijn in rechterzij, zal dat door een orgaan worden veroorzaakt? En waarom dan? Te weinig zuurstof op een bepaalde plaats? Een paar maanden geleden had ik ook zo'n gevoel, en dat kwam doordat ik op dat moment echt veel van het lichaam vroeg, te gek gedaan eigenlijk. Dat was voor mij een waarschuwingssignaal. De precieze oorzaak: geen idee, maar t zal er niet voor niets zijn...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 okt 2024 09:45

Als het in de avond is kan het ook met je maag/darm te maken hebben.
Te veel in je maag. Hoe hoger de inspanning hoe meer organen je lichaam plat legt en dan kan je daar last van krijgen.

Of dat het is geen idee, maar het kan een richting zijn.

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 11 okt 2024 11:31

1094 schreef: 10 okt 2024 21:57 Ik heb je vraag even aan chatgpt voorgelegd

De pijn die je beschrijft in je rechterzij, die optreedt tijdens intensieve inspanningen zoals VO2max-blokken, ploegentijdritten en intervaltrainingen, lijkt mogelijk verband te houden met een paar factoren. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en suggesties:

...
Briljant :D Dankjewel :like:

Teveel in mijn maag lijkt me onwaarschijnlijk; gisteren had ik niet gegeten vantevoren...

Te weinig zuurstof in een orgaan lijkt me tot nu toe nog het meest plausibel. Het treedt eigenlijk alleen op tijdens VO2max en het voelt ook dusdanig bijzonder dat dat best eens zou kunnen....

0475
Forum-lid

0475 11 okt 2024 12:57

Hier nog een stukje tekst over het onderwerp:

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... 0middenrif.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 okt 2024 15:25

Uit mijn wedstrijdperiode, lang geleden, weet ik nog dat je de opdracht kreeg van de coach om bij steken in de zij extra diep te ademen, omdat het met zuurstofgebrek in de organen te maken had. Dat heeft mij ook geleerd de weg naar de tweede adem te vinden. Dan is het net of er een extra paar longen open gaat en kun je ineens veel meer dan je daarvoor kon.
hun fietsen.

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 11 okt 2024 17:45

BertL schreef: 11 okt 2024 15:25 Uit mijn wedstrijdperiode, lang geleden, weet ik nog dat je de opdracht kreeg van de coach om bij steken in de zij extra diep te ademen, omdat het met zuurstofgebrek in de organen te maken had. Dat heeft mij ook geleerd de weg naar de tweede adem te vinden. Dan is het net of er een extra paar longen open gaat en kun je ineens veel meer dan je daarvoor kon.
Je bedoelt dan jezelf dwingen tot extra/overdreven diep in te ademen?

pino
Forum-lid HC

pino 11 okt 2024 18:20

In ademen gaat meestal vanzelf. Besteed wat meer aandacht aan het uitademen, echt blazen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie