Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Waardebepaling unieke Dedacciai U2

jazzper
Forum-lid

jazzper 16 okt 2024 22:15

Afbeelding

We gaan naar 2001/2002. Carbon was al in opmars en in het profpeloton werd het uiterste van aluminium gevraagd. Dedacciai kwam met vederlichte buizen genaamd U2. Onder meer de Fassa Bortolo ploeg van Petacchi reed in de tour van 2002 op deze frames, zij het in de uitvoering van Pinarello Prince LS! Rond diezelfde tijd was er een magazine in Nederland genaamd Fiets Magazine (u welbekend) waar ene redacteur genaamd Menno Grootjans (u ook bekend) bij Dedacciai van dit mooie U2 spul een fiets ter test liet bouwen gebaseerd op de, en ik citeer, Bianchi van Pantani. Ridley verzorgde het wilde spuitwerk met de vlammen. Afmontage gebeurde bij Ventoux in Tilburg. Na de Fiets Magazine duurtest (ik heb het magazine met het artikel in bezit) verkocht hij het frame aan een liefhebber die hem vervoglens aan een vriend van me verkocht die hem als los frame weer aan mij doorverkocht tijdje later. Dit vond allemaal plaats in de periode 2002-2007 (de doorgetest rubriek stamt uit 2007) en in 2009 bij mij terecht. Ik ben toen begonnen met opbouw en door andere interesses (hardlopen en mtb en nog een racer die wel af was) heeft het jaren stilgelegen. Wat zeg ik: pas eind vorig jaar heb ik hem afgebouwd en bij het krieken van de lente dit jaar de eerste meters op afgelegd! Hij is dus niet veel seizoenen bereden en als nieuw. Echter... ik ben inmiddels 45 met matige onderrug en de 23mm bandjes met wedstrijdergonomie zijn echt niet meer voor mij. Ding is super licht (iets van 8.5kilo) maar voor mij nu veel te racey/nerveus. Heb al dikkere banden geprobeerd. Momenteel achter een 25mm en ik ga binnenkort setje 27mm erop leggen.

Liever verkoop ik hem en ga voor een meer gravel/endurance achtige fiets die past bij mijn huidige wens.

Nu komt het: wat vraaaag je hier in hemelsnaam voor?

Ik verwacht in parts dat hij nog meer doet, maar er is vast wel een liefhebber. Het is inmiddels een mooie retro uit de hoogtijdagen van Ullrich, Lance, Pantani, etc.

Specs
Dedacciai U2 "Ventoux" 59cm
7005 alu
Easton EC90-SL 1" vork
Shimano Ultegra 6500 groep (alles)
Regida Nova velgen (met Ultegra 6500 naven)
(Ik had er zwarte Shimano WH-R500 velgen in, maar daar moet ik lagers van vervangen (zie andere topic))
Deda Elementi Newton Shallow 44cm 31.7 stuur
Deda Elementi Quattro 110 31,7 stuurpen
Deda Elementi RS-01 27.2 330 mm zadelpen
Chris King NoThreadSet "goud" 1"
Truvativ gigapipe team sl trapas
FSA K-force carbon crankstel

Ik heb geen idee. Enerzijds is het een 20 jaar oude fiets met remhoeven, anderzijds heerlijk aangekleed met Ultegra, de Deda spullen en een schitterende Chris King balhoofd en prachtige Easton vork. En dus zelfde materiaal als de profs in 2002/2003 :)
Laatst gewijzigd door jazzper op 16 okt 2024 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

pino
Forum-lid HC

pino 16 okt 2024 22:21

Je zult er veel minder voor krijgen dan hij jouw waard is.
Niet zijken maar reiden !

jazzper
Forum-lid

jazzper 16 okt 2024 22:22

Ongetwijfeld. Maar ik zou hem niet weg willen zetten als je gemiddelde 20 jaar oude fiets.

Frame is trouwens extreem licht. Zie ook hier: https://weightweenies.starbike.com/foru ... hp?t=13539
Je kan er een retro build mee maken die de 7 kilo nadert.

Nog even lopen speuren maar sterker nog; dit waren de frames waar Pantani in zijn laatste jaar op reed en won:
http://www.bikewerks.co/campagnolo-seoul-88/

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 16 okt 2024 22:28

In de huidige markt brengt de fiets vrijwel niks op misschien 200 euro. Ondanks je duidelijk ziet dat je de liefde en geld erin zit.

Ik zou hem lekker zelf houden.

pino
Forum-lid HC

pino 16 okt 2024 22:28

Mix van onderdelen, fietsenmakermerk. Als Tacx fiets te verkopen als de aandrijving vers is. Sorry.
Niet zijken maar reiden !

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 17 okt 2024 07:16

Lekker ophangen in je mancave, gaat een grote teleurstelling worden wanneer je 'm gaat verkopen...

leon1
Forum-lid

leon1 17 okt 2024 07:54

jazzper schreef: 16 okt 2024 22:22 .... Maar ik zou hem niet weg willen zetten als je gemiddelde 20 jaar oude fiets....
Mooi verhaal en ik wil jouw fiets helemaal niet afbranden. Maar ik ben bang dat het gros (mij inclusief) hier wel een 20 jaar oude fiets ziet staan. Ik zag al een bedrag genoemd worden. Dan zou ik hem zeker zelf houden en ergens een mooi plekje geven.
Ride bikes, not tanks!

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 okt 2024 08:02

Als ik zie wat je tegenwoordig voor 500 euro koopt op marktplaats, denk ik bij deze aan 200/250.

Waslijnen, mix aan onderdelen, velgremmen, fietsenmakersnaam erop (huismerk, helpt niet). Veel meer is er niet van te bakken. Ik had een cervelo RS te koop staan die ik maar als tacx fiets gebruik. Raak m aan de straatstenen niet kwijt. En die is ook ooit door profs gebruikt, van carbon, Ultegra etc etc. Ik rijd nu op een Bianchi 928 die kocht voor 500 euro (compleet met SRAM Force 22 speed), was ook ooit profmodel van Barloworld, en toch maar 500. Fiets was nieuw wel misschien meer dan 3000. Het leuk dat Pantani er ooit heel hard op reed, maar momenteel rijden profs op beter materiaal. Voortschrijdend inzicht zeg maar.

Ik sluit me aan bij de anderen: of een laag bedrag accepteren, of tacx, of aan de muur hangen. Woonwerk fiets kan ook.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 okt 2024 08:18

Voor mij is het gewoon een 20 jaar oud barrel, die ik alleen zou kopen als ik geen geld heb voor iets beters.
Dat klinkt misschien heel lullig maar dat is gewoon de waarheid.

Of je moet net iemand vinden die herinneringen aan deze fiets heeft of wat voor manier dan ook.
Zo zou ik best wat betalen voor mijn verkocht zandkleurige gary fisher 26" MTB frame om aan de muur te hangen.

jazzper
Forum-lid

jazzper 17 okt 2024 08:32

Ok ok, duidelijk. Ik wil echter ruimte creëren want het is hier net een fietsenwinkel soms.
Zou in onderdelen verkopen dan niet slimmer zijn? Een 1" NOS chris king nothreadset zit al behoorlijk wat waarde in. Een 6500 groep voor iemand die zelf wat opbouwt uit die tijd ook nog wel wat. Zelfde voor de carbonnen crankset en vork. Had niet per se de hoofdprijs in gedachten maar 200-250 is wel heel schraal. En barrel doet hem ook geen recht. Zelfs zonder emotionele waarde is hij gewoon strak en z.g.a.n.

@wasbeer2006 grappig dat je over zandkleurige GF hebt. Ik heb tijd geleden een GF Tequila van mid jaren 90 in zandkleur verkocht.

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 okt 2024 08:46

Het is zeker geen barrel. Prima fiets. Maar gewoon gedateerd, en niet veel meer waard. Als ik een racertje voor woonwerk nodig had gehad had ik m zo gekocht voor 200/250. Een barrel is een slecht functionerende, rammelende fiets. Dat is deze zeker niet, de qualificatie barrel is imho niet nodig.

In onderdelen kan de wellicht wat meer krijgen, het is iig het proberen waard, mits je de moeite van demonteren wil nemen (kost ook tijd). Ketting is 9 speed, cassette ook, shifter ook, dus los....maar voor de andere onderdelen....mjah, ik denk dat je dan wat hoger uitkomt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 17 okt 2024 09:43

Dit soort frames uit superlicht en dun aluminium zijn staan er wel om bekend dat ze niet erg lang mee te gaan bij extreem gebruik trouwens. In dedacciai U2 is in een grote maat gewoon niet al te stijf. Aluminium kan heel degelijk zijn, maar een degelijk aluminium frame is dan ook wel een stukje zwaarder dan dit.

Het gaat nog even duren voordat dit soort frames enige verzamelwaarde hebben. De onderdelen doen hem ook geen goed. Uiteindelijk wil je op deze fiets gewoon een record 10 speed groepset met periode bora tube wielen. Danwel iets met Dura ace en oude zipps. En alleen in die conditie heeft de fiets in de toekomst nog waarde voor verzamelaars.

Ik zou hem afbreken en t frame ergens opslaan/aan de muur hangen. Voordat dit iets waard is moet je nog minstens 10 jaar wachten.

Eventueel allen de frameset+headset op ebay aanbieden. En geduld hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie