Ik rij nu al enige tijd op een Trek Domane SL (carbon dus). Ik heb de fiets intussen aardig wat upgrades gegeven qua wielen, banden, stuur etc. maar merk toch dat de fiets soms wat "sloom" aanvoelt. De domane is natuurlijk ook gebouwd als endurance fiets, maar nu ik steeds vaker (enigszins) competitief rij heb ik het idee opgevat om een toch wat meer race georiënteerde fiets op te bouwen.
Mijn voorkeur is wel om een nieuw frame te kopen ivm garantie. Nu is mijn budget helaas beperkt, maar kan door middel van verkoop van mijn huidige frame de nieuwste Emonda ALR kopen, waar ik wel veel goede reviews over lees. Dit is natuurlijk een stap terug naar aluminium, maar het frame is wel lichter en wat meer race georiënteerd. Is dit een logische stap om te maken, of wacht ik beter tot ik een duurder carbon frame kan kopen? Ga ik veel inleveren qua comfort?
Domane SL vs Emonda ALR
Het personeel van Trek in Australie rijdt wedstrijden op de Emonda ALR.
Ik rij er zelf op en ben er erg blij mee.
Licht en nerveus fietsend. 1878 gram frameset (incl spacers en balhoofd)
Of de geometrie passend voor jou is kan ik niet nagaan. Maar zeker als je competitief rijdt is de minder dure vervanging niet onbelangrijk.
Ik rij er zelf op en ben er erg blij mee.
Licht en nerveus fietsend. 1878 gram frameset (incl spacers en balhoofd)
Of de geometrie passend voor jou is kan ik niet nagaan. Maar zeker als je competitief rijdt is de minder dure vervanging niet onbelangrijk.
Niet zijken maar reiden !
Die paar gram gaan het verschil niet maken, maar de geometrie (balhoofdhoek e.d.) en een paar cm dieper zitten wel, zowel psychologisch als daadwerkelijke snelheid. Randvoorwaarde is wel dat je die diepere zit aankunt, anders wordt je op termijn alleen maar langzamer omdat je blessures krijgt.
Als je alles wil overzetten van je huidige fiets, kun je ook tweedehands shoppen, een aanbieding zoeken of een frame uit China halen. Het is imho een beetje, zonde om voor aluminium te gaan, alleen omdat je jezelf vaspint aan één merk. De kans dat je garantie nodig hebt is minimaal bij een frame.
Als je alles wil overzetten van je huidige fiets, kun je ook tweedehands shoppen, een aanbieding zoeken of een frame uit China halen. Het is imho een beetje, zonde om voor aluminium te gaan, alleen omdat je jezelf vaspint aan één merk. De kans dat je garantie nodig hebt is minimaal bij een frame.
Campagnolo Ultra Dork