Magura rotzooi remmen remblokken afstellen
De 1e die mij een werkende techniek kan uitleggen waarmee je de blokken van een Magura rotzooi-rem goed ingesteld krijgt, is een held. Een youtube filmpje wat niet bol staat van leugens of dingen die in werkelijkheid totaal anders gaan, ook erg welkom.
Dit betreft een fiets met alle Magura rotzooi upgrades. Magura rotzooi handeltjes, Magura rotzooi klemringen, magura rotzooi brake boosters, enzovoort.
Waar dit dus om gaat.. stel je hebt de rem ontlucht en gevuld, alles is goed en maximaal, quickreleases zijn geinstallerd, brake boosters, enz, hoe krijg je dan de 1e keer de plunjers goed in de klemmen zodanig dat het blokje op de juiste afstand van het wiel zit, en toe-in.
Ik heb hiervoor deze tool:
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... -hulpkopie
Wat in feite gewoon een rubber spacertje is met de toe-in ingebouwd.
Dit werkt echter voor geen meter. a) je moet zowel quick release als de schroef aan de andere kant van de plunjer losmaken, anders kun je de plunjer niet bewegen. b) dan nog beweegt hij niet makkelijk. C) beide kanten hebben invloed op elkaar, dus 1 kant doen, vastzetten, dan de andere kant, kan niet. c) de 'brake booster' is zo ontwerpen dat het ding meer in de weg zit. In uitvoering doet het nagenoeg niets, omdat ie aan één kant totaal niet vastgeschroefd zit.
Je zou zeggen schroeven losdraaien dan plunjes van wiel af/naar wiel toe bewegen tot je de gewenste stand hebt, dan weer vastdraaien. Dat werkt dus niet. Iemand die een betere methode heeft, hoor ik graag.
Ik heb het nu al vaak geprobeerd. Moet helaas ook wel met deze rotzooi-remmen. Want na 1 weekje remblokjes slijten bij normaal gebruik, doen de remmen al niets meer, en moet je stellen. Dit kan maar beperkt met de schroefjes in de handvaten, plus, als je daar aan gaat rotzooien, krijg je vanzelf ook dat je moet bijvullen, en dat is helemaal ellende vanwege kunstof schroeven.
Iemand die nog een goede metalen replacement heeft voor die kut-magura-rotzooi kunstof handgrepen en dan met name voor het schroefje waar je bij vult/ontlucht, ik hoor het graag.
Wat ik nu krijg is dat ze óf te ver van het wiel af zitten, óf ik zet de handel vast volgens handleiding, centreer e.e.a. volgens handleiding, gebruik de brake-installatie hulp, enzovoort.. en dan, when all is said and done, zit het wiel vast. Zit de rem constat tegen het wiel aan.
Het is nu trial-and error. Net zo lang prutsen tot het in de buurt zit, snel vergeten, en dan met het schroefje in het handvat nog wat bijregelen. Waardeloos dus.
Wat ik zoek is een methode waarmee je e.e.a. foolproof op de juiste plek krijgt (dus niet: links zit goed, rechts doen, nu zit links niet goed meer).
Dit betreft een fiets met alle Magura rotzooi upgrades. Magura rotzooi handeltjes, Magura rotzooi klemringen, magura rotzooi brake boosters, enzovoort.
Waar dit dus om gaat.. stel je hebt de rem ontlucht en gevuld, alles is goed en maximaal, quickreleases zijn geinstallerd, brake boosters, enz, hoe krijg je dan de 1e keer de plunjers goed in de klemmen zodanig dat het blokje op de juiste afstand van het wiel zit, en toe-in.
Ik heb hiervoor deze tool:
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... -hulpkopie
Wat in feite gewoon een rubber spacertje is met de toe-in ingebouwd.
Dit werkt echter voor geen meter. a) je moet zowel quick release als de schroef aan de andere kant van de plunjer losmaken, anders kun je de plunjer niet bewegen. b) dan nog beweegt hij niet makkelijk. C) beide kanten hebben invloed op elkaar, dus 1 kant doen, vastzetten, dan de andere kant, kan niet. c) de 'brake booster' is zo ontwerpen dat het ding meer in de weg zit. In uitvoering doet het nagenoeg niets, omdat ie aan één kant totaal niet vastgeschroefd zit.
Je zou zeggen schroeven losdraaien dan plunjes van wiel af/naar wiel toe bewegen tot je de gewenste stand hebt, dan weer vastdraaien. Dat werkt dus niet. Iemand die een betere methode heeft, hoor ik graag.
Ik heb het nu al vaak geprobeerd. Moet helaas ook wel met deze rotzooi-remmen. Want na 1 weekje remblokjes slijten bij normaal gebruik, doen de remmen al niets meer, en moet je stellen. Dit kan maar beperkt met de schroefjes in de handvaten, plus, als je daar aan gaat rotzooien, krijg je vanzelf ook dat je moet bijvullen, en dat is helemaal ellende vanwege kunstof schroeven.
Iemand die nog een goede metalen replacement heeft voor die kut-magura-rotzooi kunstof handgrepen en dan met name voor het schroefje waar je bij vult/ontlucht, ik hoor het graag.
Wat ik nu krijg is dat ze óf te ver van het wiel af zitten, óf ik zet de handel vast volgens handleiding, centreer e.e.a. volgens handleiding, gebruik de brake-installatie hulp, enzovoort.. en dan, when all is said and done, zit het wiel vast. Zit de rem constat tegen het wiel aan.
Het is nu trial-and error. Net zo lang prutsen tot het in de buurt zit, snel vergeten, en dan met het schroefje in het handvat nog wat bijregelen. Waardeloos dus.
Wat ik zoek is een methode waarmee je e.e.a. foolproof op de juiste plek krijgt (dus niet: links zit goed, rechts doen, nu zit links niet goed meer).
Laatst gewijzigd door BeunHar op 17 okt 2024 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee. Dat is mijn eigen topic. Staat niets in. Alleen menen die blijven volhouden dat Magura zo goed is.. tot een mod zegt 'hmm.. ik hoor van een fietsenmakende vriend wat anders'.. toen werd het stil en kort daarna werd er een slot op gezet.
Daarbij vraag ik nu iets anders, en een specifieke vraag. Hoe dit goed af te stellen zodanig dat het werkt.
Daarbij vraag ik nu iets anders, en een specifieke vraag. Hoe dit goed af te stellen zodanig dat het werkt.
Voor de volledigheid, hier hebben we het over:
Magura HS-11
Aangevuld met:
Magura Quick release links
Magura Quick release rechts
Magura Break booster
En dan nog een plastic ring met een uitsteeksel waarvan ik de naam niet weet. Is ter vervanging van de plastic inserts. Het idee was dan dat je aan het knopje kon 'draaien' om daarmee de afstand te bepalen. Werkt dus niet.
Magura HS-11
Aangevuld met:
Magura Quick release links
Magura Quick release rechts
Magura Break booster
En dan nog een plastic ring met een uitsteeksel waarvan ik de naam niet weet. Is ter vervanging van de plastic inserts. Het idee was dan dat je aan het knopje kon 'draaien' om daarmee de afstand te bepalen. Werkt dus niet.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Beunhar doe jezelf en ons forumleden een plezier en monteer een set mtb V-brakes op die fiets. Je komt hier alleen om te zeveren op magura.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hou je eens bij het onderwerp. Ik stel heel specifiek een magura vraag. Dus niet over v-brakes. Dat ik negatief ben over v-brakes in het algemeen en magura in het bijzonder, klopt. Ipv. daar steeds over te zeiken, lees de vraag eens en kom met een passend antwoord.
mbt. magura.. als je een magura set hebt, en die aanvult zoals aangegeven, zit je op bijna 70 euro rem per wiel. Dan mag je toch verwachten dat het werkt en enigszins af te stellen is anders dan trial-and-error, 20 keer doen en dan zit het wel 1 keer redelijk.
mbt. magura.. als je een magura set hebt, en die aanvult zoals aangegeven, zit je op bijna 70 euro rem per wiel. Dan mag je toch verwachten dat het werkt en enigszins af te stellen is anders dan trial-and-error, 20 keer doen en dan zit het wel 1 keer redelijk.
Zo heee, nu heb ik echt superveel zin om met je mee te denken zeg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Jahoor! 12 berichten en die gaan uitsluitend over jouw probleem met Magura remmen.
Eén van je topics is al gesloten maar je volhardt toch in je strijd…
Misschien wat tips ter harte nemen?
Soms moet je gewoon afscheid nemen van iets wat niet blijkt te werken
Eén van je topics is al gesloten maar je volhardt toch in je strijd…
Misschien wat tips ter harte nemen?
Soms moet je gewoon afscheid nemen van iets wat niet blijkt te werken
Raar he dat het in MIJN topic over een probleem gaat wat IK heb. Bizar.
Mensen hier hebben een probleem met antwoorden op de gestelde vraag. Zo ook jij. Je ouwerhoert wat, maar NUL antwoord, NUL inhoud. Je komt dus zelf louter trollen hier.
Vorige topic is op slot gegaan omdat de vraag ('zij deze blokken versleten') reeds beantwoord was ( 'nee, dat zijn ze niet').
DIT topic gaat over de vraag 'hoe fixeer ik de plunjers op de juiste afstand van het wiel, zodanig dat het a) te doen is en b) zo blijft zitten, ok na remmen.
Als je geen antwoord op die vraag hebt en alleen wil zeiken over dat ik negatief ben over magura, antwoord dan NIET.
Mensen hier hebben een probleem met antwoorden op de gestelde vraag. Zo ook jij. Je ouwerhoert wat, maar NUL antwoord, NUL inhoud. Je komt dus zelf louter trollen hier.
Vorige topic is op slot gegaan omdat de vraag ('zij deze blokken versleten') reeds beantwoord was ( 'nee, dat zijn ze niet').
DIT topic gaat over de vraag 'hoe fixeer ik de plunjers op de juiste afstand van het wiel, zodanig dat het a) te doen is en b) zo blijft zitten, ok na remmen.
Als je geen antwoord op die vraag hebt en alleen wil zeiken over dat ik negatief ben over magura, antwoord dan NIET.
Laatst gewijzigd door BeunHar op 17 okt 2024 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor de volledigheid, het hele probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=cWwtMBcwPuk
https://www.youtube.com/watch?v=puJWhTf6A1o&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=cWwtMBcwPuk
https://www.youtube.com/watch?v=puJWhTf6A1o&t=1s
Je kunt ook hier komen, en in fatsoenlijk net Nederlands een vraag stellen ipv te vloeken. Dan zijn mensen wellicht eerder geneigd om je te helpen. Ik deal dagelijks met klanten, maar klanten die mij zo benaderen vraag ik vriendelijk doch dringend om een andere toon aan te slaan aangezien ik niet zo aangesproken wens te worden. 99 van de 100 bindt daarna in, bied z'n excuses aan, en we gaan over tot het oplossen van het probleem. Die ene, die ben ik dan maar liever kwijt dan rijk, en vraag ik ook vriendelijk om z'n problemen ergens anders aan te bieden waar ze wel zo aangesproken willen worden.