Magura rotzooi remmen remblokken afstellen
Geplaatst: 17 okt 2024 22:13
De 1e die mij een werkende techniek kan uitleggen waarmee je de blokken van een Magura rotzooi-rem goed ingesteld krijgt, is een held. Een youtube filmpje wat niet bol staat van leugens of dingen die in werkelijkheid totaal anders gaan, ook erg welkom.
Dit betreft een fiets met alle Magura rotzooi upgrades. Magura rotzooi handeltjes, Magura rotzooi klemringen, magura rotzooi brake boosters, enzovoort.
Waar dit dus om gaat.. stel je hebt de rem ontlucht en gevuld, alles is goed en maximaal, quickreleases zijn geinstallerd, brake boosters, enz, hoe krijg je dan de 1e keer de plunjers goed in de klemmen zodanig dat het blokje op de juiste afstand van het wiel zit, en toe-in.
Ik heb hiervoor deze tool:
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... -hulpkopie
Wat in feite gewoon een rubber spacertje is met de toe-in ingebouwd.
Dit werkt echter voor geen meter. a) je moet zowel quick release als de schroef aan de andere kant van de plunjer losmaken, anders kun je de plunjer niet bewegen. b) dan nog beweegt hij niet makkelijk. C) beide kanten hebben invloed op elkaar, dus 1 kant doen, vastzetten, dan de andere kant, kan niet. c) de 'brake booster' is zo ontwerpen dat het ding meer in de weg zit. In uitvoering doet het nagenoeg niets, omdat ie aan één kant totaal niet vastgeschroefd zit.
Je zou zeggen schroeven losdraaien dan plunjes van wiel af/naar wiel toe bewegen tot je de gewenste stand hebt, dan weer vastdraaien. Dat werkt dus niet. Iemand die een betere methode heeft, hoor ik graag.
Ik heb het nu al vaak geprobeerd. Moet helaas ook wel met deze rotzooi-remmen. Want na 1 weekje remblokjes slijten bij normaal gebruik, doen de remmen al niets meer, en moet je stellen. Dit kan maar beperkt met de schroefjes in de handvaten, plus, als je daar aan gaat rotzooien, krijg je vanzelf ook dat je moet bijvullen, en dat is helemaal ellende vanwege kunstof schroeven.
Iemand die nog een goede metalen replacement heeft voor die kut-magura-rotzooi kunstof handgrepen en dan met name voor het schroefje waar je bij vult/ontlucht, ik hoor het graag.
Wat ik nu krijg is dat ze óf te ver van het wiel af zitten, óf ik zet de handel vast volgens handleiding, centreer e.e.a. volgens handleiding, gebruik de brake-installatie hulp, enzovoort.. en dan, when all is said and done, zit het wiel vast. Zit de rem constat tegen het wiel aan.
Het is nu trial-and error. Net zo lang prutsen tot het in de buurt zit, snel vergeten, en dan met het schroefje in het handvat nog wat bijregelen. Waardeloos dus.
Wat ik zoek is een methode waarmee je e.e.a. foolproof op de juiste plek krijgt (dus niet: links zit goed, rechts doen, nu zit links niet goed meer).
Dit betreft een fiets met alle Magura rotzooi upgrades. Magura rotzooi handeltjes, Magura rotzooi klemringen, magura rotzooi brake boosters, enzovoort.
Waar dit dus om gaat.. stel je hebt de rem ontlucht en gevuld, alles is goed en maximaal, quickreleases zijn geinstallerd, brake boosters, enz, hoe krijg je dan de 1e keer de plunjers goed in de klemmen zodanig dat het blokje op de juiste afstand van het wiel zit, en toe-in.
Ik heb hiervoor deze tool:
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren ... -hulpkopie
Wat in feite gewoon een rubber spacertje is met de toe-in ingebouwd.
Dit werkt echter voor geen meter. a) je moet zowel quick release als de schroef aan de andere kant van de plunjer losmaken, anders kun je de plunjer niet bewegen. b) dan nog beweegt hij niet makkelijk. C) beide kanten hebben invloed op elkaar, dus 1 kant doen, vastzetten, dan de andere kant, kan niet. c) de 'brake booster' is zo ontwerpen dat het ding meer in de weg zit. In uitvoering doet het nagenoeg niets, omdat ie aan één kant totaal niet vastgeschroefd zit.
Je zou zeggen schroeven losdraaien dan plunjes van wiel af/naar wiel toe bewegen tot je de gewenste stand hebt, dan weer vastdraaien. Dat werkt dus niet. Iemand die een betere methode heeft, hoor ik graag.
Ik heb het nu al vaak geprobeerd. Moet helaas ook wel met deze rotzooi-remmen. Want na 1 weekje remblokjes slijten bij normaal gebruik, doen de remmen al niets meer, en moet je stellen. Dit kan maar beperkt met de schroefjes in de handvaten, plus, als je daar aan gaat rotzooien, krijg je vanzelf ook dat je moet bijvullen, en dat is helemaal ellende vanwege kunstof schroeven.
Iemand die nog een goede metalen replacement heeft voor die kut-magura-rotzooi kunstof handgrepen en dan met name voor het schroefje waar je bij vult/ontlucht, ik hoor het graag.
Wat ik nu krijg is dat ze óf te ver van het wiel af zitten, óf ik zet de handel vast volgens handleiding, centreer e.e.a. volgens handleiding, gebruik de brake-installatie hulp, enzovoort.. en dan, when all is said and done, zit het wiel vast. Zit de rem constat tegen het wiel aan.
Het is nu trial-and error. Net zo lang prutsen tot het in de buurt zit, snel vergeten, en dan met het schroefje in het handvat nog wat bijregelen. Waardeloos dus.
Wat ik zoek is een methode waarmee je e.e.a. foolproof op de juiste plek krijgt (dus niet: links zit goed, rechts doen, nu zit links niet goed meer).