Pagina 1 van 2

Welke cassette is mogelijk bij Record titanium derailleur

Geplaatst: 04 mei 2010 16:51
door swijland
Beste lezer,

Ik heb recentelijk een nieuwe (tweedehands) fiets gekocht en ik zou daar graag een bergcassette bij willen kopen. Nu vroeg ik me af wat het maximale aantal tanden is dat deze derailleur rond kan draaien?

De fiets is afgemonteerd met een Campagnolo Record 10-speed titanium. Het gaat om de groep met de gewone zwarte remmen en niet de Skeleton remmen. Op de achterderailleur staat Record titanium en de kooi is van carbon. Het gaat om de uitvoering met korte kooi.

Geplaatst: 04 mei 2010 17:07
door jaapieo
Volgens mij kun je dan als grootste kransje een 30 steken.
Je kunt dan met het afstelboutje achter de pivot bolt de deraileur iets kantelen zodat je meer ruimte hebt voor een groter kransje.

Geplaatst: 04 mei 2010 17:10
door fritshoeve
(Officiele) maximum bij een korte kooi is 26. Een 13-26 cassette behoort dan tot de mogelijkheden. Het monteren van een 29 heeft het risico dat bij verkeerd schakelen je derailleur in je achterwiel kan slaan.

Geplaatst: 04 mei 2010 17:26
door sprintbom
Een 28 met korte kooi is het grootste dat je kan monteren.

@ fritshoeve, als je derailleur goed is afgesteld kan je deze NOOIT in je achterwiel krijgen.

Geplaatst: 04 mei 2010 17:29
door jaapieo
Excuse moi, Sprintbom heeft gelijk! het is een 28 die je kan steken.
En ik heb zelf ook zo'n deraileur... Ik moest me schamen! ;)

Geplaatst: 04 mei 2010 17:32
door marconi
fritshoeve schreef:(Officiele) maximum bij een korte kooi is 26. Een 13-26 cassette behoort dan tot de mogelijkheden. Het monteren van een 29 heeft het risico dat bij verkeerd schakelen je derailleur in je achterwiel kan slaan.


Als de derailleur goed staat afgesteld zodat die maximaal met de wieltjes precies onder het grootste (29) kransje staat dan lijkt het mij uitgesloten dat die derailleur dan tussen de spaken kan komen want dan kan die gewoon niet verder.

Geplaatst: 04 mei 2010 17:36
door amclassic-fan
jaapieo schreef:Excuse moi, Sprintbom heeft gelijk! het is een 28 die je kan steken.
En ik heb zelf ook zo'n deraileur... Ik moest me schamen! ;)


Ben ik ook benieuwd waar je die bout aan wilt draaien hierboven, dat gaat toch niet lukken bij Campa.

Geplaatst: 04 mei 2010 18:12
door fritshoeve
Sprintbom schreef:.....
.... als je derailleur goed is afgesteld kan je deze NOOIT in je achterwiel krijgen.


Nooit.... tja, dat de Titanic NOOIT zou zinken, daar was de kapitein ook zeker van;) Voor de liefhebber: The Logic of Failure (Dietrich Dorner)....

Feit blijft dat Campa zelf aangeeft dat de reach van een korte der. tot 26 is. De huidige 11 speed derailleurs hebben ws een andere constructie.

Die 39-29 is inderdaad het probleem niet, het probleem is groot/groot. Niet dat je dat wilt rijden natuurlijk, maar je kunt je vergissen.

Geplaatst: 04 mei 2010 18:22
door jaapieo
Amclassic-fan schreef:
jaapieo schreef:Excuse moi, Sprintbom heeft gelijk! het is een 28 die je kan steken.
En ik heb zelf ook zo'n deraileur... Ik moest me schamen! ;)


Ben ik ook benieuwd waar je die bout aan wilt draaien hierboven, dat gaat toch niet lukken bij Campa.


Wie het weet mag het zeggen... (wie het niet weet mag het zingen met een lied...)
Ben lekker aan het dromen, met shimano kan dat natuurlijk wel.... :D

Geplaatst: 04 mei 2010 18:33
door swijland
Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik ga toch voor de 28. Als ik daar al de bergen niet mee door kan komen, dan kan ik waarschijnlijk beter wat meer gaan trainen.

Geplaatst: 18 mei 2010 23:18
door itsbono..
Ik heb dezelfde derailleur, normaal fiets ik met een verzet 13-25.
Het monteren van een speciale casette 13-29 zorgt ervoor dat de derailleur tegen de kransjes 26 en 29 loopt, kan ik nog iets aan de derailleur afstellen?

Geplaatst: 18 mei 2010 23:37
door daniel1975
Ik heb de ervaring dat bij de JUISTE afstelling en de JUISTE kettinglengte je 34x29 kunt rijden. Je kunt dan zelfs de schakelfout 50x29 maken zonder dat de boel in gort draait. Dit vraagt wel enige kunde van de afsteller om het hufterproof te maken.