Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

My First Gravelbike

ewout
Forum-lid

ewout 24 okt 2024 21:46

Ik ben van plan een gravelfiets te gaan kopen. Voor op de weg heb ik sinds begin dit jaar een Trek Domane SL6. Ik wil dat de gravelfiets dan ook echt een ándere fiets is dan wat ik al heb. Nou zijn er toch twee dingen waar ik tegenaan hik: moet het een 1by of 2by worden, en moet ik voor een geveerde voorvork gaan? Ik ben volledig gewend aan twee kettingbladen, en bij dat ene kettingblad van een 1by vraag ik me af 'Gaat dat bevallen? Gaan die grotere sprongen me niet tegenstaan?'. Aan de andere kant snap ik ook wel het voordeel van de grotere betrouwbaarheid. Maar toch kan ik me (nog) niet echt overgeven aan die 1by.

En wat betreft die geveerde voorvork: ik kan me voorstellen dat het voor groter comfort zorgt. Maar ik ben bang dat de fiets minder 'direct' gaat aanvoelen, dat-ie er 'wolliger' door wordt. (Hoe moet ik dat nou zeggen?)

Ik heb interesse in de Canyon Grizl CF SL 7 Trail. Dat is een 1by, mét geveerde voorvork (RockShox Rudy 30), en ook nog eens met elektrisch schakelen (SRAM Rival XPLR eTap AXS). De prijs van die fiets is op dit moment € 2539,00 euro. Klinkt als een aantrekkelijke prijs voor zo'n fiets. En dan heb ik ook wel een fiets die echt anders is dan mijn wegfiets. En dat wil ik nou toch juist? Waarom blijf ik dan toch twijfelen? Wie helpt mij bij mijn keuze ;) ?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2024 21:54

Een compleet andere fiets, dan zit je echt al bij een hardtail MTB denk ik.

Een onverhard paadje kan prima met de Domane met een iets grover bandje wellicht.

Een andere afslag is een gravelbike die meer gefocust is op bikepacking, maar dan moet je dat ook wel willen gaan doen.

Voorvering op een gravelbike is in ieder geval onzin.
Campagnolo Ultra Dork

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 24 okt 2024 22:08

op een domane sl 6 kan je prima met een ander setje wielen en 38 mm banden gravel rijden. heb je eigenlijk geen gravelbike voor nodig. zou die euro's investeren in een di2 upgrade op de domane en een setje goede carbon wielen.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 25 okt 2024 09:09

Oke, een gravelbike. Ik sluit mij volledig aan bij Ernie C.

Je hebt een Domane waar tot 38mm banden ingaat. Wat langere stroken gaat ook echt wel.
Het incidentele grindpaadje op je route is ook n makkie.
80 km offroad in je route, fietsvakanties, korte bikepacking tripjes of gewoon alle ondergronden willen fietsen?
Ga je echt compleet andere dingen doen op de fiets, waar de Domane niet voor gemaakt is: gravelbike of een zelfs een hardtail.

En laat je niet gek maken door een 1X voorblad... met een dubbel kan je ook fietsen.

Conclusie: Ik zou eerst 38mm banden steken.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 okt 2024 09:19

Ik sluit me tot nu toe aan bij Jwkeij.

Neem er eerst een set wielen bij met 38mm gravelbanden. Kijk dan waar je op je graveltochtjes tegenaan loopt en mocht je dan nog wat anders willen dan weet je in ieder geval waarnaar je zoekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 okt 2024 09:29

Vering hoort niet thuis op een GB.

1x of 2x beide werkt, is een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Niet blind op staren.

Grote stappen bij 1x hoeft niet, moet je wel cassettes wisselen (als je naar buitenland gaat).

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 25 okt 2024 09:34

"...Ik wil dat de gravelfiets dan ook echt een ándere fiets is dan wat ik al heb. ..."
Ga je ook echt andere dingen doen, waar 38mm bandjes niet meer toereikend zijn?

Voorbeeld: Ik heb mijn spullen ingepakt en ben op 38mm slicks naar Kopenhagen gefietst. Maar nergens heb ik het idee gehad dat ik andere banden nodig heb gehad.

Ik gebruikte het buitenblad op de racer zelden en ben zo'n 10 jaar geleden overgestapt op en 1X aandrijven. Gebruikte de voorderailleur toch niet.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Brabobikert
Forum-lid

Brabobikert 25 okt 2024 09:39

Ik heb al jaren een hardtail MTB en wilde daarnaast een fiets voor op de weg/ gravel. Aanvankelijk gedacht om een gravelbike te kopen maar uiteindelijk een Domane gekocht oa omdat daar ook gravelbanden op passen (en vanwege de comfortabele zit) en dat is een prima combi. Ik vind voor bos/ gravel een hardtail MTB eigenlijk net zo prettig, meer grip en kan tegen een stootje, dus of ik nog bredere banden op de Domane ga monteren moet ik nog zien.
Kortom, ik zou er goed over nadenken want met een MTB vergroot je je inzetgebied veel meer dan met een gravelbike erbij.
Trek Domane
Cannondale Trail

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 okt 2024 10:01

Ik heb de Grizl CF SL 8 https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... e=R095_P14
1by nu in bezit en 3 ritten er mee gereden.
Ik kom van een 46-30 met 11-34 Cannondale topstone 4 en moet eerlijk zeggen dat het 100% mee valt naar 40 voor met een 10-45 cassette.
Helaas is deze fiets nu weer voor de oude prijs te koop,maar ik had €500,- korting en een bon van €100,- die slingert hier nog rond.
€100,00 korting tot 10/1/2025 bij Canyon op een nieuwe fiets.
3CY24REWARD-SXNR-4LH9-VH
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

ewout
Forum-lid

ewout 25 okt 2024 10:06

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, met de Domane is het zeker mogelijk om te gravelen. Dus vanuit kostentechnisch oogpunt zou het aanschaffen van een andere wielset een verstandige keuze zijn. Maar stel dat ik mezelf toch de luxe gun om er twee fietsen op na te houden, wat zou die tweede fiets dan voor fiets moeten zijn? Ik zie mezelf niet als een MTB’er. Ik hoef niet zo nodig over uitdagende single tracks te raggen. Misschien speelt hierin mee dat de jaren beginnen te tellen (ik ben 60 jaar ;) ). Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om ook ritten te maken over landweggetjes etc. De Domane is dan bedoeld voor de ritten op de weg, en de andere fiets zou ik pakken voor de meer off-road ritten. Dus even los van het kostenaspect: waar zou ik mezelf het meeste plezier mee doen? Dat is een beetje de vraag.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 okt 2024 10:11

Losse fiets vind ik zelf ook wel zo makkelijk. Kan je ook meteen SPD op de GB zetten wat toch een stuk fijner is.

chris80
Forum-lid

chris80 25 okt 2024 10:22

Als je alleen maar schelpenpaadjes, verharde bospaden etc neemt zou je ook kunnen overwegen om op de Domane wat bredere banden te zetten en daarnaast een sportievere racefiets te nemen qua geo (dus diepere/langere zit), mis je lichaam dat aankan natuurlijk. Dan heb je wel 2 fietsen die wat verder uit elkaar liggen.

Of je koopt gewoon lekker een Grizl met normale vork, dat volstaat met gemak. En wat betreft 1x en 2x. Ik heb altijd 2x gereden, maar mijn Grizl met 1x gekocht en nog geen moment spijt gehad.

Keuzes keuzes :)

Plaats reactie