Verzameltopic: Vering op je gravelbike
In dit topic zie ik langskomen dat vering op een gravelbike onzin zou zijn. Daar kun je natuurlijk over discussiëren, vandaar dit topic.
Ik som uit eigen ervaring even wat voor- en nadelen op en geef mogelijke opties. Lijkt me leuk als jullie inhoudelijk reageren met eigen ervaringen. Situaties waarbij je wel vering had willen hebben, redenen om geen vering te willen, etc. Alleen roepen dat vering niet op een gravelbike thuishoort, terwijl je er zelf nog nooit mee hebt gereden is niet inhoudelijk
Ik kan uit eigen ervaring wel wat omstandigheden opsommen waarin vering/demping een hele welkome optie is. Zo reed ik in het voorjaar de 'Geile Strecke' van Nijmegen naar Maastricht op een Diverge STR. Dik 200 km, met soms flink wat gestuiter. Dat was een lange dagtocht, waarbij ik duidelijk merkte dat het extra comfort dat de dempers opleverden me ook minder vermoeid maakte. Ik reed ooit, ongeveerd, een rondje over o.a. de Assietta. Aanrader voor iedereen overigens! Daar had ik heel graag voorvering gehad in de afdalingen, maar niet op een mtb willen rijden omdat er ook veel asfalt in de route zat.
Voordelen: Comfort, minder vermoeidheid, extra grip, minder kans op stootlekken
Nadelen: Gewicht, prijs, looks, onderhoud
Ik heb tot nu toe ervaring met:
- Future Shock (alleen Specialized): ik ben fan
- RockShox Judy Gravel (voorvering): vind ik eigenlijk te zwaar.
- Elastomeren in de achterkant (diverse merken): net wat extra comfort, nauwelijks gewichtstoename.
- Geveerde stuurpen: sommige goed, sommige minder
- Kingpin (Cannondale scharnierpunt in de achterkant): Net wat extra comfort, vond het niet heel veel toevoegen
- Lauf (voorvork met bladveren): Tof product, lekker licht, maar niets instelbaar qua rebound.
- 50 & 60 mm banden: De goedkoopste optie voor extra comfort, mits ze in je frame passen.
Bij vragen over 1 vd bovenstaande systemen, let me know hieronder. Als je iets mist, zeg 't en ik voeg het toe.
Ik som uit eigen ervaring even wat voor- en nadelen op en geef mogelijke opties. Lijkt me leuk als jullie inhoudelijk reageren met eigen ervaringen. Situaties waarbij je wel vering had willen hebben, redenen om geen vering te willen, etc. Alleen roepen dat vering niet op een gravelbike thuishoort, terwijl je er zelf nog nooit mee hebt gereden is niet inhoudelijk
Ik kan uit eigen ervaring wel wat omstandigheden opsommen waarin vering/demping een hele welkome optie is. Zo reed ik in het voorjaar de 'Geile Strecke' van Nijmegen naar Maastricht op een Diverge STR. Dik 200 km, met soms flink wat gestuiter. Dat was een lange dagtocht, waarbij ik duidelijk merkte dat het extra comfort dat de dempers opleverden me ook minder vermoeid maakte. Ik reed ooit, ongeveerd, een rondje over o.a. de Assietta. Aanrader voor iedereen overigens! Daar had ik heel graag voorvering gehad in de afdalingen, maar niet op een mtb willen rijden omdat er ook veel asfalt in de route zat.
Voordelen: Comfort, minder vermoeidheid, extra grip, minder kans op stootlekken
Nadelen: Gewicht, prijs, looks, onderhoud
Ik heb tot nu toe ervaring met:
- Future Shock (alleen Specialized): ik ben fan
- RockShox Judy Gravel (voorvering): vind ik eigenlijk te zwaar.
- Elastomeren in de achterkant (diverse merken): net wat extra comfort, nauwelijks gewichtstoename.
- Geveerde stuurpen: sommige goed, sommige minder
- Kingpin (Cannondale scharnierpunt in de achterkant): Net wat extra comfort, vond het niet heel veel toevoegen
- Lauf (voorvork met bladveren): Tof product, lekker licht, maar niets instelbaar qua rebound.
- 50 & 60 mm banden: De goedkoopste optie voor extra comfort, mits ze in je frame passen.
Bij vragen over 1 vd bovenstaande systemen, let me know hieronder. Als je iets mist, zeg 't en ik voeg het toe.
Je vraagt dus ervaringen van degenen die vering op hun gravelfiets hebben. Die mensen zullen nooit hun dure miskoop toegeven.
Op asfalt werkt een MTB ook prima, het voelt trager aan. Dit trager aanvoelen komt door eigenschappen die je de voordelen van vering noemt.
Gewoon een verkeerde fiets.
Je had voor die Assietta (die ik lekker op hardtail heb gefietst) ook een Salsa Cutthroat kunnen gebruiken. Zet die eens in een test tegenover zo'n geveerde grindfiets.
Op asfalt werkt een MTB ook prima, het voelt trager aan. Dit trager aanvoelen komt door eigenschappen die je de voordelen van vering noemt.
Gewoon een verkeerde fiets.
Je had voor die Assietta (die ik lekker op hardtail heb gefietst) ook een Salsa Cutthroat kunnen gebruiken. Zet die eens in een test tegenover zo'n geveerde grindfiets.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zet het net in een ander topic.
Vering gaat pas goed werken vanaf een cm of 10, liever nog 12. Daaronder zit je continu met een compromis met je sag, soepelheid en het maximale bereik. 30mm bv heb je meer last van dan voordeel.
Ik vind bv een diverge wel een aardige oplossing met de achter vering en voor. Echter als je dat fijn vind is dat meer een optie voor vering op de weg dan in het terrein. In het terrein kan je dan beter een breder band monteren dat heeft meer nut en grip. Lauf vond ik ook niet zo slecht alleen kan dat een beetje vaag gaan aanvoelen een soort citroen maar dan op je fiets.
Wat je natuurlijk wel steeds meer ziet is dat hardtails en zelfs fs MTB,s worden omgebouwd met een krom stuur.
Als ej aan vering begint is dat wat mij betreft de way to go en niet een gravelbike met 30mm veerweg. je kan er op wachten dat het volgend jaar 40 wordt etc......
Vering gaat pas goed werken vanaf een cm of 10, liever nog 12. Daaronder zit je continu met een compromis met je sag, soepelheid en het maximale bereik. 30mm bv heb je meer last van dan voordeel.
Ik vind bv een diverge wel een aardige oplossing met de achter vering en voor. Echter als je dat fijn vind is dat meer een optie voor vering op de weg dan in het terrein. In het terrein kan je dan beter een breder band monteren dat heeft meer nut en grip. Lauf vond ik ook niet zo slecht alleen kan dat een beetje vaag gaan aanvoelen een soort citroen maar dan op je fiets.
Wat je natuurlijk wel steeds meer ziet is dat hardtails en zelfs fs MTB,s worden omgebouwd met een krom stuur.
Als ej aan vering begint is dat wat mij betreft de way to go en niet een gravelbike met 30mm veerweg. je kan er op wachten dat het volgend jaar 40 wordt etc......
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Even een opmerking over het rijden op asfalt met een (hardtail) MTB, omdat dit genoemd wordt als voordeel voor de gravelbike.
Ik heb een hardtail met Wolfpack race/ speed banden en een crossfiets met Challenge Grifo's.
3x raden welke er beter bollen op de verharde weg en ook nog eens meer grip hebben offroad.
Fietskeuze is heel persoonlijk. Ik zie mezelf niet snel een gravelbike kopen met vering, maar als je buiten Nederland lange ritten gaat maken zie ik wel een pluspunt voor comfort.
Ik heb een hardtail met Wolfpack race/ speed banden en een crossfiets met Challenge Grifo's.
3x raden welke er beter bollen op de verharde weg en ook nog eens meer grip hebben offroad.
Fietskeuze is heel persoonlijk. Ik zie mezelf niet snel een gravelbike kopen met vering, maar als je buiten Nederland lange ritten gaat maken zie ik wel een pluspunt voor comfort.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Heb bijna 4 jaar met een Cannondale Topstone 4 gereden met de kingping.Je merkt er helemaal niets van in positieve zin,het filter oneffenheden.
Nu heeft mijn gravelbike een vlcs 2.0 zadelpen en ook hier hetzelfde gevoel filtert oneffenheden.
Cannondale had 40mm banden tubeless Conti terra trail en speed zijn ook soepele banden 1.9 en 2.1 bar bij 75kg.
Canyon 45mm Tubeless Schwalbe G-One Bite 45mm addix zijn stugger.1.7 en 1.9 bar.
Zolang je geen boomwortels op de route hebt en jezelf goed kan sturen dan zie ik de meerwaarde van een verende voorvork niet in.
Ben je boven de 90kg dan kan ik mij voorstellen dat je er wel gemak van hebt dan lijkt mij dat alles stugger aanvoelt.
Nu heeft mijn gravelbike een vlcs 2.0 zadelpen en ook hier hetzelfde gevoel filtert oneffenheden.
Cannondale had 40mm banden tubeless Conti terra trail en speed zijn ook soepele banden 1.9 en 2.1 bar bij 75kg.
Canyon 45mm Tubeless Schwalbe G-One Bite 45mm addix zijn stugger.1.7 en 1.9 bar.
Zolang je geen boomwortels op de route hebt en jezelf goed kan sturen dan zie ik de meerwaarde van een verende voorvork niet in.
Ben je boven de 90kg dan kan ik mij voorstellen dat je er wel gemak van hebt dan lijkt mij dat alles stugger aanvoelt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik vind de VLC zadelpen op mijn Grizl erg fijn en een absolute meerwaarde. Ik merk dat ik nauwelijks last heb van mijn onderrug op ruw terrein. De Grizl kun je ook kopen met voorvering en volgens mij zijn er wel meer gravelbikes die dat hebben. Ik moet zeker toegeven dat ik er niet mee heb gefietst, maar het lijkt me dat een Gravelbike dan aan de voorkant te zwaar gaat aanvoelen t.o.v. een gewone (carbon) voorvork.
IMHO haal je comfort op een Gravelbike uit je banden(druk) met daarbij de zadelpen en stuur. Als je met een Gravelbike voorvering nodig hebt, dan zit je op een verkeerd parcours en gebruik je hem niet waar hij in basis voor gemaakt is. Ik rij alle MTB parcours op de Heuvelrug met mijn gravelbike en dat gaat dikke prima. Nog niet in Limburg geweest, ik denk dat sommige afdalingen qua comfort en handling lastig worden. Ik ga het eens proberen, met beleid moet dat prima gaan.
IMHO haal je comfort op een Gravelbike uit je banden(druk) met daarbij de zadelpen en stuur. Als je met een Gravelbike voorvering nodig hebt, dan zit je op een verkeerd parcours en gebruik je hem niet waar hij in basis voor gemaakt is. Ik rij alle MTB parcours op de Heuvelrug met mijn gravelbike en dat gaat dikke prima. Nog niet in Limburg geweest, ik denk dat sommige afdalingen qua comfort en handling lastig worden. Ik ga het eens proberen, met beleid moet dat prima gaan.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ik heb laatst tijdens een event gereden op een Specialized Diverge met vering. Die heeft zowel voor als achter vering. Het is niet veel vergeleken met een fully, maar wel voelbaar.
Er is best een markt voor. Als je bijvoorbeeld op de Veluwe woont (Kroondomein) en je wilt kleine paden rijden met veel wortels maar je wil geen MTB dan is het ideaal.
Ik zal zelf niet snel een GB met vering kopen. De fiets wordt zwaarder van, lastiger te onderhouden. En als ik vering nodig heb, pak ik liever mijn fully dan heb je tenminste échte vering.
Er is best een markt voor. Als je bijvoorbeeld op de Veluwe woont (Kroondomein) en je wilt kleine paden rijden met veel wortels maar je wil geen MTB dan is het ideaal.
Ik zal zelf niet snel een GB met vering kopen. De fiets wordt zwaarder van, lastiger te onderhouden. En als ik vering nodig heb, pak ik liever mijn fully dan heb je tenminste échte vering.
Waarom zou je geen MTB willen?
Gravel/grind is afval uit de bergen en is door zwaartekracht en erosie naar het laagland en de dalen gegaan.
Daar is een grind/padel/gravel fiets op zijn plek.
Voor de bergen hebben ze de Mountainbike ontwikkeld (voor de onwetenden: berg = Mountain).
Deze zijn geschikter voor klimmen/dalen/rotsen, alles waar een plattelander geen last van heeft.
Oud Chinees gezegde " Jack of all trades, master of none ".
Overigens (zijdelings gerelateerd) nog ff over dat grindstuur: Onderin de beugel op moeilijke afdalingen? Vraag eens aan een Downhiller of hij zijn stuur graag 15 centimeter lager wil monteren.
Niet zijken maar reiden !
Waarom geen MTB, dat is nou eens een hele goede vraag..... sommige mensen hebben daar écht iets tegen lijkt het wel. Waarom, geen idee.
Ik zou het wel eens willen uitproberen, vering op een gravelbike. Kom soms op paden terecht wat zo stuitert dat het doorslaat in de schouders.
En een MTB. Tja ik heb er niks tegen en ik heb er ook niks mee. Van het voorjaar de MTB verkocht en nog geen seconde spijt van gehad.
En een MTB. Tja ik heb er niks tegen en ik heb er ook niks mee. Van het voorjaar de MTB verkocht en nog geen seconde spijt van gehad.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Vering op een gravelbike als op een MTB maar dan veel minder veerweg vind ik geen goed plan.
Een diverge of lauw systeem is prima en kan best iets toevoegen.
Een diverge of lauw systeem is prima en kan best iets toevoegen.