SRAM AXS en Shimano Di2
Mijn allereerste groep was een 105 5600 group met waslijnen, daarna overgestapt op 105 5700, Ultegra 6800, 6870 en nu 8170.
Kortom, ik ben gewend aan Shimano. Maar de gravelfietsen die hoog op mijn lijst staan worden bijna allemaal geleverd met SRAM Rival en Force AXS. Over de werking heb ik geen twijfels. Dat werkt gewoon prima. Ook de XDR body is alleen maar een zegen ten opzichte van de Shimano body. De fietsen zullen naar verwachting 50/50 gebruikt worden tijdens goed weer. En bij seizoenen waarbij er meer zooi op de weg ligt zal de SRAM groep vaker gebruikt worden.
Maar zijn er leden die SRAM en Shimano door elkaar gebruiken? Is dat gemakkelijk te doen? Is het 100m wennen of blijf je toch nog wel eens verkeerd schakelen? Natuurlijk verschilt dit van persoon tot persoon en waarschijnlijk heb je een groot aantal reacties nodig om een goede schatting te maken... Ben dus gewoon benieuwd
Ik heb het natuurlijk over dezelfde soort shifters; time trail en MTB shifters zijn voor mij niet interessant in de vergelijking.
Mijn wegfiets is een half jaar oud dus die blijft en de Ultegra-groep blijft ook gewoon. Ook de instellingen van de knoppen blijven gewoon gelijk aangezien je Shimano niet 100% gelijk kunt maken aan SRAM. Ze ondersteunen geen 'twee-knoppen-tegelijk-is-x-shift'.
Kortom, ik ben gewend aan Shimano. Maar de gravelfietsen die hoog op mijn lijst staan worden bijna allemaal geleverd met SRAM Rival en Force AXS. Over de werking heb ik geen twijfels. Dat werkt gewoon prima. Ook de XDR body is alleen maar een zegen ten opzichte van de Shimano body. De fietsen zullen naar verwachting 50/50 gebruikt worden tijdens goed weer. En bij seizoenen waarbij er meer zooi op de weg ligt zal de SRAM groep vaker gebruikt worden.
Maar zijn er leden die SRAM en Shimano door elkaar gebruiken? Is dat gemakkelijk te doen? Is het 100m wennen of blijf je toch nog wel eens verkeerd schakelen? Natuurlijk verschilt dit van persoon tot persoon en waarschijnlijk heb je een groot aantal reacties nodig om een goede schatting te maken... Ben dus gewoon benieuwd
Ik heb het natuurlijk over dezelfde soort shifters; time trail en MTB shifters zijn voor mij niet interessant in de vergelijking.
Mijn wegfiets is een half jaar oud dus die blijft en de Ultegra-groep blijft ook gewoon. Ook de instellingen van de knoppen blijven gewoon gelijk aangezien je Shimano niet 100% gelijk kunt maken aan SRAM. Ze ondersteunen geen 'twee-knoppen-tegelijk-is-x-shift'.
Je kan met Di2 SRAM benaderen qua schakelgedrag, maar wat je sowieso niet kan is de voorderrie bedienen door linkse en rechtse knop samen in te drukken. Ik vind de SRAM manier persoonlijk super gemakkelijk, en ik maak er (nog) minder schakelfouten door.
Ik gebruik Shimano mechanisch, SRAM ETAP en Shimano Di2 door elkaar. Geen enkel probleem, net zoals hierboven gezegd ben je terug in de logica van de groep voor je goed en wel onderweg bent.
Ik gebruik Shimano mechanisch, SRAM ETAP en Shimano Di2 door elkaar. Geen enkel probleem, net zoals hierboven gezegd ben je terug in de logica van de groep voor je goed en wel onderweg bent.
Ik gebruik het door elkaar, soms gaat het wel eens mis als je tijdje op fiets met sram gefietst hebt dan schakel je soms per ongeluk voorblad wel eens als je dan op fiets met di2 stapt.
Maar niets ernstigs, gaat 1 keer mis en daarna weet je weer dat je di2 hebt die dag
Maar niets ernstigs, gaat 1 keer mis en daarna weet je weer dat je di2 hebt die dag
Inderdaad. Als je een tijdje één van beide hebt gereden, schakel je misschien één of twee keer mis en dan niet meer.
Als ik echt moet kiezen, verkies ik Sram denk ik.
Maar m"n mechanische 105 schakelt bijvoorbeeld ook gewoon foutloos.
Echt slechte groepen zijn er niet, tenzij je héééél erg budget gaat.
Als ik echt moet kiezen, verkies ik Sram denk ik.
Maar m"n mechanische 105 schakelt bijvoorbeeld ook gewoon foutloos.
Echt slechte groepen zijn er niet, tenzij je héééél erg budget gaat.
Offtopic waarschuwing;
Op dit moment bestaat de shortlist, in willekeurige volgorde en gekozen op affiniteit met het merk, de geometrie en de kleuren, uit;
Canyon Grail SL (goedkoopste optie en dan zelf opbouwen)
Canyon Grail SLX
Colnago G4-X (goedkoopste/opbouwen)
Bianchi Impulso RC
en heel misschien een Trek Checkmate, maar dat is een centenkwestie en ligt aan wat er onder de streep op de offerte staat.
Op dit moment bestaat de shortlist, in willekeurige volgorde en gekozen op affiniteit met het merk, de geometrie en de kleuren, uit;
Canyon Grail SL (goedkoopste optie en dan zelf opbouwen)
Canyon Grail SLX
Colnago G4-X (goedkoopste/opbouwen)
Bianchi Impulso RC
en heel misschien een Trek Checkmate, maar dat is een centenkwestie en ligt aan wat er onder de streep op de offerte staat.