Trage Gravel = Veel nekpijn
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 nov 2024 19:24
Goeieavond medefietsers
Ik heb een Giant Defy Advanced 1.
Gebruik m in het goeie weer met Carbon velgen en 28mm banden.
Nu met de herst gebruik ik Alu -Wielen met een 38mm Gravelband.
Wat me nu raar is, ik heb meer last aan de nek tijdens trage gravel (met mijn vader 65 jarige) dan heb ik het over een gemiddelde snelheid van 21 a 22 op verharde wegen. Ik voelde wel dat ik niet veel vermogen trapte, mijn gemiddelde hartslag en inspanningsprikkel was lager dan zeg maar 30 a 35 kpu rijden.
Kan het zijn dat door te traag fietsen met een racefiets je last krijgt van te veel druk op de schouders omdat je meer ontspannen probeert te zitten?
De Defy is iets relaxter dan een Aeroad zeg maar.
Zou het beter gaan als ik een stuurpen koop die korter is en waarvan de hoek zeg maar 20°naar boven wijst, om toch het stuur dichter te krijgen waardoor ik toch de ritten kan verderzetten met mijn vader.
Ik heb al 4500km met de fiets met de 28mm banden en alle ritten waren aan matige tot hoge snelheid. Heb altijd wel wat last van mijn nek maar nu wel extreem omdat ik precies door het lagere vermogen te weinig naar voor moest leunen...
Dit is de eerste keer dat ik zoveel pijn ervaar ook tijdens de rit omdat ik niet kon doortrappen zeg maar...
Mensen hier ervaring mee?
Thx Alvast!
Ik heb een Giant Defy Advanced 1.
Gebruik m in het goeie weer met Carbon velgen en 28mm banden.
Nu met de herst gebruik ik Alu -Wielen met een 38mm Gravelband.
Wat me nu raar is, ik heb meer last aan de nek tijdens trage gravel (met mijn vader 65 jarige) dan heb ik het over een gemiddelde snelheid van 21 a 22 op verharde wegen. Ik voelde wel dat ik niet veel vermogen trapte, mijn gemiddelde hartslag en inspanningsprikkel was lager dan zeg maar 30 a 35 kpu rijden.
Kan het zijn dat door te traag fietsen met een racefiets je last krijgt van te veel druk op de schouders omdat je meer ontspannen probeert te zitten?
De Defy is iets relaxter dan een Aeroad zeg maar.
Zou het beter gaan als ik een stuurpen koop die korter is en waarvan de hoek zeg maar 20°naar boven wijst, om toch het stuur dichter te krijgen waardoor ik toch de ritten kan verderzetten met mijn vader.
Ik heb al 4500km met de fiets met de 28mm banden en alle ritten waren aan matige tot hoge snelheid. Heb altijd wel wat last van mijn nek maar nu wel extreem omdat ik precies door het lagere vermogen te weinig naar voor moest leunen...
Dit is de eerste keer dat ik zoveel pijn ervaar ook tijdens de rit omdat ik niet kon doortrappen zeg maar...
Mensen hier ervaring mee?
Thx Alvast!
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
als ik met mw de Poldertoerist fiets heb ik ook een stuk lager tempo dan bij een soloritje en krijg ik ook vaak last van mijn nek. Maar wat ik dan ook veel minder doe is van handpositie wisselen op mijn stuur en ik kijk best vaak schuin achterom of ik niet per ongeluk wegfiets. Bij mij denk ik dat het daar aan ligt. mss ook herkenbaar voor jou?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Klinkt bekend. Bij een echt rustig rondje heb ik ook vaak meer last van nek en schouders. Waarschijnlijk toch iets te maken met andere houding. Al zou het meer ontspannen eigenlijk beter moeten zijn. En inderdaad dan misschien minder wisselingen van handpositie op het stuur.
Dus kom er maar in bikefitters... En Geofke, je weet dat je niet alleen bent. Ik blijf dit draadje even volgen
Dus kom er maar in bikefitters... En Geofke, je weet dat je niet alleen bent. Ik blijf dit draadje even volgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 nov 2024 19:24
Ik heb een stuurpennetje gevonden op Amazon met 70mm en 20° omhoog heb het eens gemonteerd en zal kijken wat dat geeft, het stuur staat nu iets hoger en dichter.
Ik ga morgen een ritje maken op hetzelfde tempo en laat even weten hoe dat ging.
*als je op snelheid fietst vanaf 25km mer uur neem je een actievere houding aan op de fiets. Zou het daar niet mee te maken.
Ik ga morgen een ritje maken op hetzelfde tempo en laat even weten hoe dat ging.
*als je op snelheid fietst vanaf 25km mer uur neem je een actievere houding aan op de fiets. Zou het daar niet mee te maken.
Hoe meer kracht je levert met je benen, hoe meer je je opricht en je bovenlijf ondersteunt. Dus als je langzamer fietst moet je je bovenlijf meer ondersteunen met je armen/schouders. Dat resulteert in vermoeide schouders en nek.
Een randonneur die 600 km fietst zit, vanwege het lagere gemiddelde vermogen dan ook meestal een stuk minder diep dan een fietser die 100 km fietst op een veel hoger wattage.
Een randonneur die 600 km fietst zit, vanwege het lagere gemiddelde vermogen dan ook meestal een stuk minder diep dan een fietser die 100 km fietst op een veel hoger wattage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 nov 2024 19:24
Intressant dit, logica zelf maar het is pas als je echt eens traag gaat fietsen op een racegeometrie dat je het gaat voelen.supermatt schreef: ↑12 nov 2024 19:34 Hoe meer kracht je levert met je benen, hoe meer je je opricht en je bovenlijf ondersteunt. Dus als je langzamer fietst moet je je bovenlijf meer ondersteunen met je armen/schouders. Dat resulteert in vermoeide schouders en nek.
Een randonneur die 600 km fietst zit, vanwege het lagere gemiddelde vermogen dan ook meestal een stuk minder diep dan een fietser die 100 km fietst op een veel hoger wattage.
Thx!
Kan het ook te maken hebben met een andere (lagere) cadans?
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Als je echt vol gas fietst ga je meer omlaag in houding en je hoofd doet ook mee; je kijkt meer met je ogen naar boven gericht.
Bij langzaam rijden ga je meer rechtop en buig je het hoofd iets meer naar onder ipv naar boven.
Misschien moet je het daar in zoeken?
Bij langzaam rijden ga je meer rechtop en buig je het hoofd iets meer naar onder ipv naar boven.
Misschien moet je het daar in zoeken?
Mijn ervaring is ook: iedere vorm van langzamer fietsen dan je eigen tempo (om bijvoorbeeld bij elkaar te blijven) resulteert in last van je armen, polsen, nek, zitvlak, etc.
Sterkte van de klachten afhankelijk van hoeveel langzamer en hoe lang langzamer.
Je gaat lopen pierenwaaien, wiebelen, zitten in een houding die je niet gewoon bent, etc.
Sterkte van de klachten afhankelijk van hoeveel langzamer en hoe lang langzamer.
Je gaat lopen pierenwaaien, wiebelen, zitten in een houding die je niet gewoon bent, etc.
Een korter stuur of een die omhoog wijst zou juist tot meer klachten kunnen leiden. Je gaat korter zitten, waardoor je juist meer druk op je schouders en nek krijgt als je rustig met de handjes op het stuur naast je pa gaat tokkelen. Klinkt misschien gek, maar soms is het zo dat een langere stuurpen problemen in deze regio oplost, terwijl veel de neiging hebben om korter te gaan zitten. Door een kortere reach ga je meer tegen je stuur duwen en die krachten komen terecht in je schouders en nekregio.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 nov 2024 19:24
@Marksmanmarsman schreef: ↑14 nov 2024 10:59 Een korter stuur of een die omhoog wijst zou juist tot meer klachten kunnen leiden. Je gaat korter zitten, waardoor je juist meer druk op je schouders en nek krijgt als je rustig met de handjes op het stuur naast je pa gaat tokkelen. Klinkt misschien gek, maar soms is het zo dat een langere stuurpen problemen in deze regio oplost, terwijl veel de neiging hebben om korter te gaan zitten. Door een kortere reach ga je meer tegen je stuur duwen en die krachten komen terecht in je schouders en nekregio.
Idd! Kan ik nu bevestigen na een ritje van 2.5 u , ben helemaal verkrampt
Dan maar de 100mm er terug op en niet meer met de koersfiets met de vader mee...