Voorkeur qua 'winterbanden'
-
- Forum-lid
Hallo allemaal,
Met huidige setup rijd ik met GP5000 banden (25mm, Tubeless). Slijten wel snel zo in de winter en niet geheel goed lekbestendig.
Welke banden zouden jullie aanbevelen om de winter mee te rijden? Liefst rijd ik tubeless en rollen ze toch nog een beetje door
Hoor graag!
Met huidige setup rijd ik met GP5000 banden (25mm, Tubeless). Slijten wel snel zo in de winter en niet geheel goed lekbestendig.
Welke banden zouden jullie aanbevelen om de winter mee te rijden? Liefst rijd ik tubeless en rollen ze toch nog een beetje door
Hoor graag!
-
- Forum-lid HC
Ik zou gewoon je "zomerbanden" pakken en er 60ml vloeistof in kiepen en een paar maten breder gaan als het kan.
Juist in de winter wil je grip.
Lekbestendig en rolweerstand staan toch tegenover elkaar. Als het één toeneemt, neemt het ander af. Al worden de banden wel steeds beter, het blijft kiezen. En zoals je suggereert moeten de banden in de winter meer lekbestendig zijn. Die keuze heb ik ook gemaakt, en Pirelli Cinturato gekozen. Ook nog eens tubeless, met de verwachting niet snel lek te komen staan. Maar ze zijn wel een stuk langzamer dan de zomerbandjes (Pzero's). Op het gevoel scheelt het 1 - 1,5km/u. En als je dat kan accepteren is het prima. Ooit een keer lek gestaan met temperatuur onder t vriespunt in de mist. Daar denk ik dan maar aan als de snelheidsmeter een nogal tegenvallend beeld geeft.
Dus mijn aanbeveling: Cinturato's
- devriesman
- Forum-lid
In de winter rij ik met mooi weer gewoon door op mijn zomerbanden maar met slechte weersomstandigheden rij ik op de winterfiets met Schwalbe Marathon. Je bent toch al een stuk langzamer met dikke kleding en lucht dus die laatste kilometer, dat interesseert mij nix. Bij de winter Elfstedentocht meegemaakt dat mensen al in de stad lek rijden, nog niet eens het kanaal over en dan al met een paar graden boven nul, in het donker, in de regen, aan de slag met je banden. Wat een lol.
-
- Forum-lid
CharlieP schreef: ↑16 nov 2024 11:42 Lekbestendig en rolweerstand staan toch tegenover elkaar. Als het één toeneemt, neemt het ander af. Al worden de banden wel steeds beter, het blijft kiezen. En zoals je suggereert moeten de banden in de winter meer lekbestendig zijn. Die keuze heb ik ook gemaakt, en Pirelli Cinturato gekozen. Ook nog eens tubeless, met de verwachting niet snel lek te komen staan. Maar ze zijn wel een stuk langzamer dan de zomerbandjes (Pzero's). Op het gevoel scheelt het 1 - 1,5km/u. En als je dat kan accepteren is het prima. Ooit een keer lek gestaan met temperatuur onder t vriespunt in de mist. Daar denk ik dan maar aan als de snelheidsmeter een nogal tegenvallend beeld geeft.
wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2024 11:37 Ik zou gewoon je "zomerbanden" pakken en er 60ml vloeistof in kiepen en een paar maten breder gaan als het kan.
Helaas kan mijn frame maar max 25mm breed bandjes erop.....
Thanks voor de verwijzingen naar de banden!
-
- Forum-lid HC
Nee, een MTB met MTB banden scheelt maar 2 a 2,5km/h gemiddeld.
Dat heeft ook met de koud te maken, extra kleding luchtweerstand, (mindere conditie)
-
- Forum-lid
Schwalbe Durano 25 -28mm
Zijn net tuinslangen en rijden ongetwijfeld een stuk zwaarder maar ze zitten al jaren zonder problemen op mn winterfiets.
In het donker op een verlaten bospaadje of achter af weggetje bij+2 graden een bandje wisselen trekt me namelijk niet zo.
Zijn net tuinslangen en rijden ongetwijfeld een stuk zwaarder maar ze zitten al jaren zonder problemen op mn winterfiets.
In het donker op een verlaten bospaadje of achter af weggetje bij+2 graden een bandje wisselen trekt me namelijk niet zo.