Al even gezocht op het forum, maar niet gevonden, daarom mijn volgende vraag:
Waar hou je best rekening mee bij de keuze voor een wielset die is bedoeld om mee te gaan bike packen met de racefiets?
Idealiter wil ik op pad met een bandbreedte van 28 tot 32 mm, tubeless. Totale gewicht (fiets, bidons berijder, bagage) zal ergens op 95kg-100kg uitkomen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan zaken als:
- beter aluminium dan carbon?
- is er een ideale hoeveelheid spaken? (Ik las ergens dat dat 28 is, maar ik zie dat de meeste weg/gravelwielen op max 24 zitten)
- koop je een weg-wiel, of beter een gravel-wiel met een bredere binnenbreedte?
- moet je nog een veiligheidsmarge aanhouden qua maximaal gewicht? (stel totale massa is 100 kg, wielset geeft max 120 kg aan, ben je dan sowieso al helemaal safe, los van bovenstaande punten?)
- nog andere zaken om rekening mee te houden?
- of komt het allemaal niet zo nauw en zou je met iedere degelijke wielset uit de voeten moeten kunnen komen?
Benieuwd naar jullie inzichten!
Waar rekening mee houden bij aanschaf wielset voor racefiets bike packing?
Daar is ook het soort reis wat je gaat maken nog wel op van invloed. Rondje door de ardennen? Of unsupported naar Istanbul?
En je budget.
Voor lange trips is makkelijk te vinden onderdelen, evt onderweg, interessant. Ben je vlakbij bewoonde wereld is dat minder van belang.
Evt. Een wielset met naaf dynamo overwegen.
Bredere binnenmaat steunt de bredere band beter. (32mm valt dan ook breder, meer comfort en net zo snel).
De gewichten voor systeem wielen zijn niet betrouwbaar of kloppend voor continue belasting.
Een DT gr1600 alu wielset is erg sterk gebouwd als systeemset, en evt met dynamo te krijgen voor een redelijk budget.
Je zou ook een carbon set kunnen laten maken, dat wordt duurder en chiquer maar ook daar weer:wat ben je van plan? Over het algemeen zou ik (minstens) 28 spaaks kiezen. Een wielbouwer kan je hier goed over adviseren.
En je budget.
Voor lange trips is makkelijk te vinden onderdelen, evt onderweg, interessant. Ben je vlakbij bewoonde wereld is dat minder van belang.
Evt. Een wielset met naaf dynamo overwegen.
Bredere binnenmaat steunt de bredere band beter. (32mm valt dan ook breder, meer comfort en net zo snel).
De gewichten voor systeem wielen zijn niet betrouwbaar of kloppend voor continue belasting.
Een DT gr1600 alu wielset is erg sterk gebouwd als systeemset, en evt met dynamo te krijgen voor een redelijk budget.
Je zou ook een carbon set kunnen laten maken, dat wordt duurder en chiquer maar ook daar weer:wat ben je van plan? Over het algemeen zou ik (minstens) 28 spaaks kiezen. Een wielbouwer kan je hier goed over adviseren.
Alu. Goedkoper, sterker. En met bikebacken is lichtgewicht meestal niet je grootste prio.
Als je met 10 kg bagage rijdt, dan raad ik toch wel 28 aan. Met 5 kg maakt het echt allemaal niet zo veel uit.
Weg wiel, gravel wiel. Allemaal hippe marketing poeha. Een wiel is een wiel en ze zijn rond. Koop het wiel dat qua binnenmaat past bij de band die je wil hebben.
Ik zou voor minimaal 110 kg gaan als veiligheidsmarge.
Overige opmerking: bagage is dood gewicht. Een kuil vangt je lichaam deels op met je knieen, rug en ellebogen. Bagage dreunt door. Met 5 kg bagage maakt het allemaal weinig uit wat je aan wielen steekt. Bij 10 kg zou ik gewoon voor steviger spul gaan.
Live fast; die young. mijn blog
Spaken die je zelf kunt vervangen onderweg. 1-2 reservespaken wegen weinig, als je ze zelf kunt vervangen, dan ben je na 15-20 minuten weer onderweg. Kun je dat niet, dan is je rit ten einde.
Weg wiel vs gravel wiel, ach medio jaren 90 reed ik met gewone racewielen met MA40 36 spaaks velgen door de binnenlanden van Albanië, over dat wat we nu gravel noemen.
Weg wiel vs gravel wiel, ach medio jaren 90 reed ik met gewone racewielen met MA40 36 spaaks velgen door de binnenlanden van Albanië, over dat wat we nu gravel noemen.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Velgremmen of schijfremmen?iroelho schreef: ↑03 dec 2024 20:26 Al even gezocht op het forum, maar niet gevonden, daarom mijn volgende vraag:
Waar hou je best rekening mee bij de keuze voor een wielset die is bedoeld om mee te gaan bike packen met de racefiets?
Idealiter wil ik op pad met een bandbreedte van 28 tot 32 mm, tubeless. Totale gewicht (fiets, bidons berijder, bagage) zal ergens op 95kg-100kg uitkomen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan zaken als:
- beter aluminium dan carbon?
- is er een ideale hoeveelheid spaken? (Ik las ergens dat dat 28 is, maar ik zie dat de meeste weg/gravelwielen op max 24 zitten)
- koop je een weg-wiel, of beter een gravel-wiel met een bredere binnenbreedte?
- moet je nog een veiligheidsmarge aanhouden qua maximaal gewicht? (stel totale massa is 100 kg, wielset geeft max 120 kg aan, ben je dan sowieso al helemaal safe, los van bovenstaande punten?)
- nog andere zaken om rekening mee te houden?
- of komt het allemaal niet zo nauw en zou je met iedere degelijke wielset uit de voeten moeten kunnen komen?
Benieuwd naar jullie inzichten!
Gewoon een goede alu velg nemen. Niet omdat aluminium sterker is maar is gewoon praktischer en goedkoper.
Ik zou toch wel 32 spaken in het achterwiel en 28 in het voorwiel aanraden.
Als je met 28 mm tot 32 mm brede banden wil rijden, ligt een wegset voor de hand.
Die aanduiding 'max gewicht 120 kg' etc die je bij wielen ziet, betekent alleen maar dat iemand die 120 kg weegt er niet meteen doorheen zakt als ie erop gaat zitten. Het betekent uitdrukkelijk niet dat iemand van 120 kg daarmee probleemloos een tocht rond de wereld kan maken. Als die dat toch zou proberen met een wiel met 24 spaken, voorspel ik de eerste spaakbreuk even ten zuiden van Roermond (gestart in Venlo).
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid HC
Met alu zou ik ook 32 spaken pakken, met carbon 28, maar dat is MTB aantal, gravel en road is vaak 24.
Ik had vroeger een ryde 25mm setje voor de MTB met Hope naven 1650 gram, voor nu heel zwaar, maar een heerlijk bombproef setje.
Ik had vroeger een ryde 25mm setje voor de MTB met Hope naven 1650 gram, voor nu heel zwaar, maar een heerlijk bombproef setje.