Specialized Tarmac SL8 build
Geplaatst: 03 jan 2025 23:40
Al geruime tijd wist ik dat ik op 1 januari een nieuwe fiets zou mogen uitzoeken (leve het fietsplan !), momenteel rijd ik op een TCR van 2020 en dat is ook echt een heel fijne fiets. Zeer veel fietsen zijn de revue gepasseerd, van een BMC roadmachine, een Cervélo S5 tot en met een Cannondale SuperSix Himod. Vooraf had ik een aantal wensen;
- een bottom bracket met schroefdraad, het liefst t47
- meer stack dan de TCR
- gelijk of een heel klein beetje meer reach dan de TCR
- het liefst in een opvallende kleur, maar geen neongeel
- mogelijkheid om kabels binnendoor te monteren
In de eerste instantie was ik er over uit dat het de Cannondale zou worden. Wat me echter tegenstond was de soms gebrekkige kwaliteitscontrole, ik wilde het frame graag zelf kunnen opbouwen. En ik vond de stuuruitslagbeperking die sommige uitvoeringen hebben niet ideaal. Daarnaast vind ik het met onderhoud het makkelijkst om een bottom bracket te schroeven.
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Een fiets 'uit het schap' was voordeliger geweest, maar de zoektocht naar onderdelen is voor mij ook een groot onderdeel van de lol. Waar kun je je anders weken (of maanden) druk om maken? Daarnaast zou ik een kant en klare fiets ook helemaal naar m'n zin willen maken, met een andere crank, stuur en zadel. Dan scheelt het al een stuk minder.
Extreem exotisch zal 'ie niet opgebouwd worden, ik ga er gewoon op koersen, dus de kans dat je ergens een schram gaat oplopen is altijd aanwezig. Voor ga ik met een enkel blad rijden.
Voorlopige opbouw/wensenlijstje:
Frame: SL8 mt 58
Stuur: Toot Ashaa RR
Zadel: Berk Lupine short (als test)
Wielen: LB AR56 met Erase naven, van Van Speyk
Banden: Veloflex Corsa 25 TLR
Groep: SRAM Force D2
Crank: Praxis Zayante
Powermeter: P2M NG Eco
Voor nu heb ik alleen telefoonfoto's, m'n dochters zijn in ieder geval erg enthousiast over de kleur. Er zit een soort parelmoer laklaag op, ik vind het tof!
- een bottom bracket met schroefdraad, het liefst t47
- meer stack dan de TCR
- gelijk of een heel klein beetje meer reach dan de TCR
- het liefst in een opvallende kleur, maar geen neongeel
- mogelijkheid om kabels binnendoor te monteren
In de eerste instantie was ik er over uit dat het de Cannondale zou worden. Wat me echter tegenstond was de soms gebrekkige kwaliteitscontrole, ik wilde het frame graag zelf kunnen opbouwen. En ik vond de stuuruitslagbeperking die sommige uitvoeringen hebben niet ideaal. Daarnaast vind ik het met onderhoud het makkelijkst om een bottom bracket te schroeven.
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Een fiets 'uit het schap' was voordeliger geweest, maar de zoektocht naar onderdelen is voor mij ook een groot onderdeel van de lol. Waar kun je je anders weken (of maanden) druk om maken? Daarnaast zou ik een kant en klare fiets ook helemaal naar m'n zin willen maken, met een andere crank, stuur en zadel. Dan scheelt het al een stuk minder.
Extreem exotisch zal 'ie niet opgebouwd worden, ik ga er gewoon op koersen, dus de kans dat je ergens een schram gaat oplopen is altijd aanwezig. Voor ga ik met een enkel blad rijden.
Voorlopige opbouw/wensenlijstje:
Frame: SL8 mt 58
Stuur: Toot Ashaa RR
Zadel: Berk Lupine short (als test)
Wielen: LB AR56 met Erase naven, van Van Speyk
Banden: Veloflex Corsa 25 TLR
Groep: SRAM Force D2
Crank: Praxis Zayante
Powermeter: P2M NG Eco
Voor nu heb ik alleen telefoonfoto's, m'n dochters zijn in ieder geval erg enthousiast over de kleur. Er zit een soort parelmoer laklaag op, ik vind het tof!