Reputatie Origine
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar de opvolger van mijn Trek Domane SL6 gen 3(een slak met stack to reach van 1,7 in maat 62), ben ik in mijn zoektocht naar een iets agressievere geometrie -en voorkeur gran fondo's, klimwerk, endurance- op een Origine Axxome gtr gestuit. De configurator, waar je werkelijk alles kan aanpassen naar je zin, heeft me geïntrigeerd en hoewel ik het cliché wel ken dat men geen slechte fietsen meer maakt ben ik op zoek naar gebruikers want reviews zijn nogal schaars. Hoe is de bouwkwaliteit en al zeker na een paar duizen km's? Ik kijk uit naar wat ervaringen die me wat meer kunnen overtuigen. Ik heb bv. 2 Zipp303s wielsets die ik wil hergebruiken en ik kan in die configurator het goedkoopste van het goedkoopste nemen om zo wat voordeel te nemen.
Zo kom ik uit op een RED afgemonteerde Axxome GTR met kwaliteitszadel(pen), geïntegreerde carbon stuuropstelling, die op een 7,5kg uit komt voor 7300 €.
Andere opties zijn trouwens onderstaande, maar daar kom ik telkens op Shimano uit en wil liefst bij SRAM blijven.
- Scott Addict 10 (2025)
- Giant Defy advanced pro 0 (2025)
- Lauf Uthald Ultimate (eigenzinnig Ijslands merk wat me ook wel intrigeert)
- Cube Agree c:62 SLT
Alvast heel vriendelijk bedankt voor wat inzichten!
In mijn zoektocht naar de opvolger van mijn Trek Domane SL6 gen 3(een slak met stack to reach van 1,7 in maat 62), ben ik in mijn zoektocht naar een iets agressievere geometrie -en voorkeur gran fondo's, klimwerk, endurance- op een Origine Axxome gtr gestuit. De configurator, waar je werkelijk alles kan aanpassen naar je zin, heeft me geïntrigeerd en hoewel ik het cliché wel ken dat men geen slechte fietsen meer maakt ben ik op zoek naar gebruikers want reviews zijn nogal schaars. Hoe is de bouwkwaliteit en al zeker na een paar duizen km's? Ik kijk uit naar wat ervaringen die me wat meer kunnen overtuigen. Ik heb bv. 2 Zipp303s wielsets die ik wil hergebruiken en ik kan in die configurator het goedkoopste van het goedkoopste nemen om zo wat voordeel te nemen.
Zo kom ik uit op een RED afgemonteerde Axxome GTR met kwaliteitszadel(pen), geïntegreerde carbon stuuropstelling, die op een 7,5kg uit komt voor 7300 €.
Andere opties zijn trouwens onderstaande, maar daar kom ik telkens op Shimano uit en wil liefst bij SRAM blijven.
- Scott Addict 10 (2025)
- Giant Defy advanced pro 0 (2025)
- Lauf Uthald Ultimate (eigenzinnig Ijslands merk wat me ook wel intrigeert)
- Cube Agree c:62 SLT
Alvast heel vriendelijk bedankt voor wat inzichten!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Als een fiets als een slak aanvoelt heeft dat meestal meer met de berijder dan met de fiets te maken.
Als je een fiets met het "goedkoopste van het goedkoopste" samen stelt en dan uitkomt op 7300 Euro.
Als je een fiets met het "goedkoopste van het goedkoopste" samen stelt en dan uitkomt op 7300 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb pas geleden via Buycycle een tweedehands Origine Axxome GTR II (volgens mij leveren ze dit type niet meer) gekocht. Ik heb er nu 3 ritjes opzitten en vindt het een fijne fiets. Hiervoor had ik een bianchi 928 met velgremmen. Nu deze met 105 en schijfremmen.
Ik denk dat het goed zegt, slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Eerlijk gezegd: mijn fiets heeft shimano 105, daar zijn honderden types van allerlei merken mee afgemonteerd dus 105 is gewoon goed. Geldt denk ik hetzelfde voor RED. De wielen heb je al, dus die weet je dat ze goed zijn. En dan het frame: als de geometry voor jou goed is, is het gewoon een prima frame. Mijn fiets heeft een WCS stuur met losse pen, dus over die integrale combi kan ik niks zeggen. Mijn fiets had op zich redelijk wat gereden denk ik (10.000 volgens de verkoper), maar ziet er qua lak (en onderdelen) nog prima uit.
Zonder voorkennis: ik denk dat origine een beetje de franse Sensa is, ze zullen die frames vast uit china halen en netjes afmonteren in Frankrijk. Het voordeel voor een Hollander is dat niemand er hier op rijdt en de vergelijkbare Sensa's daar struikel je bijna over. Ik vind dat dan wel weer grappig, een net iets andere fiets. Ik zou rustig een origine aanschaffen, prima fietsen, als de geometry je past. Ik ben er wel tevreden mee
Leuk weetje: origine levert de shimano fietsen die in de Tour de France meerijden op de neutrale materiaalwagen. Als het echte brol was, zouden ze dat niet doen denk ik.
Ik denk dat het goed zegt, slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Eerlijk gezegd: mijn fiets heeft shimano 105, daar zijn honderden types van allerlei merken mee afgemonteerd dus 105 is gewoon goed. Geldt denk ik hetzelfde voor RED. De wielen heb je al, dus die weet je dat ze goed zijn. En dan het frame: als de geometry voor jou goed is, is het gewoon een prima frame. Mijn fiets heeft een WCS stuur met losse pen, dus over die integrale combi kan ik niks zeggen. Mijn fiets had op zich redelijk wat gereden denk ik (10.000 volgens de verkoper), maar ziet er qua lak (en onderdelen) nog prima uit.
Zonder voorkennis: ik denk dat origine een beetje de franse Sensa is, ze zullen die frames vast uit china halen en netjes afmonteren in Frankrijk. Het voordeel voor een Hollander is dat niemand er hier op rijdt en de vergelijkbare Sensa's daar struikel je bijna over. Ik vind dat dan wel weer grappig, een net iets andere fiets. Ik zou rustig een origine aanschaffen, prima fietsen, als de geometry je past. Ik ben er wel tevreden mee
Leuk weetje: origine levert de shimano fietsen die in de Tour de France meerijden op de neutrale materiaalwagen. Als het echte brol was, zouden ze dat niet doen denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Je kan die fietsen gewoon met 105 kopen (TS koopt met Red), maar ik denk dat bedoelt met de goedkoopste wielen (want die heeft hij al), en wellicht goedkoop zadel, banden etc.
Ik denk dat jij goed genoeg weet dat als je nagenoeg rechtop zit je veel meer wind hapt en dus in het nadeel bent tov een wat meer aggressievere houding. Voorts is er niet veel aero aan dat model en weegt ie meer dan 11kg, dus ja voor mij een slak

Ik heb alleen de goedkoopste wielen geselecteerd voor de duidelijkheid, voor de rest heb ik nergens ingeboet aan kwaliteit.
Bedankt voor de info! In simulatie is er een Ritchey WCS zero offzet carbon zadelpen, Selle Italia SLR Boost superflow en BLKTEC R1 Carbon stuur voorzien. Enkel de wielen zijn inderdaad de goedkoopste optie..rikkert schreef: ↑24 feb 2025 14:49 Ik heb pas geleden via Buycycle een tweedehands Origine Axxome GTR II (volgens mij leveren ze dit type niet meer) gekocht. Ik heb er nu 3 ritjes opzitten en vindt het een fijne fiets. Hiervoor had ik een bianchi 928 met velgremmen. Nu deze met 105 en schijfremmen.
Volgens mij is die Origine (op de kabels weggewerkt en dergelijke na) ook niet echt een aero fiets....prima fiets, maar aero, neuh.
Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij
.
Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.

Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.
Campagnolo Ultra Dork
Zal mss met een lichte overdrijving zijn, maar de kruissnelheid was opmerkelijk hoger. Je moet weten dat ik 1m96 ben en dat geometrie voor mij wel wat meer dan een marginal gain is.Ernie C. schreef: ↑24 feb 2025 15:42 Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij.

En over dat laatste; ze zitten toch allemaal wat in hetzelfde schuitje:
https://ibb.co/SXtLKmhm
Er is overigens een topic over Origine: viewtopic.php?t=95099, forumlid @rob74 heeft er ook een. Volgens mij heb je dan met mij er bij ze wel allemaal bij elkaar.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik heb een Domane in maat 62 gehad.Cloclo100 schreef: ↑24 feb 2025 15:17
Ik denk dat jij goed genoeg weet dat als je nagenoeg rechtop zit je veel meer wind hapt en dus in het nadeel bent tov een wat meer aggressievere houding. Voorts is er niet veel aero aan dat model en weegt ie meer dan 11kg, dus ja voor mij een slak. Ik heb trouwens in Mallorca een lichtere klimfiets gehuurd en daar reed ik makkelijk 2 a 3km/u sneller met dezelfde wattages.
Ik heb alleen de goedkoopste wielen geselecteerd voor de duidelijkheid, voor de rest heb ik nergens ingeboet aan kwaliteit.
10 cm drop, alles behalve echt rechtop dus.
SRAM Red, bontrager xxx wielset, pro vibe -10° stuurpen en vibe stuur, pro carbon zadel en Time RXS Carbon/Ti pedalen.
Die fiets pastte mij als een lederen handschoen en was echt geen slak.
De geometrie van een fiets moet je gewoon passen en mogelijk ben jij meer gebaat met een niet zozeer lagere dan wel langere fiets.
Heeft jouw fiets nog spacers onder de stuurpen?
Heb je al, mogelijk een -17° stuurpen gemonteerd?
Indien niet zou je kunnen overwegen om je huidige fiets zo aan te passen want dan zit je al direct veel "agressiever" zoals jij het noemt.
Je kan dan ook aan den lijve ondervinden of je deze houding aankan.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend