Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Project bidonhouder triathlon

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 mar 2025 10:12

Ik ben afgelopen weken met een mooi project bezig geweest, wat wel leuk is om hier even te delen. Komende zomer wil ik een volledige triathlon gaan doen en wilde daarvoor een bidonhouder voor mijn borst en achter mijn armen specifiek voor de Giant Trinity. Dit is online te koop, maar je gaat dan al snel richting de 250 euro (https://fasttt.bike/). Ik liep al een tijdje met het idee om zelf wat te gaan ontwerpen en laten printen. Via dit forum (Flipmoehoe) kwam ik in contact met zijn buurman die geweldig goed 3D ontwerpen kan maken. Mijn zwager had afgelopen winter een 3D printer gekocht, dus de mogelijkheid was er.

Dit was het idee:
Afbeelding

De eerste versie kwamen we er achter dat we de ronding van de bovenbuis er in moesten krijgen, dus goed meten om de ronding goed over te brengen in het ontwerp. Hij moest ook breder voor goede ondersteuning van de bidonhouder.
Afbeelding

De tweede versie was direct goed qua ronding en de breedte ook..toch zaten de kabels teveel in de weg en kwam de bidon ook erg laag onder mijn armen wat minder aerodynamisch is...
Afbeelding

De derde versie werd een stuk hoger. Hierdoor konden we ook een aansluiting realiseren onder de armpads. Dit zou extra stevigheid geven. Ik had wel een foutje gemaakt met het meten, omdat de houder nu tegen de brug aan kwam. Met een zaagje heb ik het prototype wat ingesneden zodat ik alsnog verder kon met passen.
Afbeelding

Het begint er al op te lijken. Er zijn nog een aantal kleine dingen die aangepast moeten worden (zoals het stuk tegen de brug aan) en we gaan de gaten voor de bevestiging aan de armpads mee laten printen, dat maakt het steviger dan zelf boren). Wederom dus goed meten..nog een keer meten en check check dubbel check. Ik bedacht ook dat het handig zou zijn om 2 extra gaten te laten printen op de juiste plek, zodat ik de armpads ook nog 1cm naar voren kan schuiven en er ook een spacer van 1cm dik te laten ontwerpen zodat ik ook nog altijd de armpads 1cm kan verhogen mocht ik dat willen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is nu uiteindelijk de laatste versie met daarbij de spacer van 1cm. Onderin bij de aansluiting is ruimte gelaten voor een ring zodat de bout niet in het plastic kan snijden.
Afbeelding

De gaten zaten ook precies goed, zodat ik ze met een schroef en boutje kon bevestigen aan de armpads. Het kan nu echt geen kant meer op.
Afbeelding

Aan de onderkant is precies de maat van deze schroefdraadbusjes gemaakt, zodat die er precies inpassen. Aan de bovenkant gaan dan RVS inbusboutjes waarmee de bidonhouders op zijn plek worden gehouden. Die busjes worden er ingetrokken door de bout dus kan geen kant op.
Afbeelding

Nu de boel nog in de primer en zwarte lak om goed te beschermen. Ben benieuwd hoe het straks rijdt. Het is sowieso een mooi proces om met de juiste mensen van een idee tot eindresultaat te komen. Qua geld kan het sowieso uit, want zo'n printje kost zo'n 5 euro aan materiaal. :D Gewicht 125 gram.

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 14 mar 2025 10:41

Mooi project! tof dat jullie er samen uitgekomen zijn.
Was ook verbaasd dat het materiaal zo weinig kost.

Ben benieuwd hoe het straks rijd!

Had bij mijn Elves falath evo project (viewtopic.php?t=101704) een T47 Bottom bracket tool laten printen. Heeft hij toen ook perfect getekend en geprint.
Nu is hij bezig om een Garmin radar mount te tekenen voor aan de zadelpen. :D

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 14 mar 2025 10:46

Leuk project, en tof dat je mooi resultaat hebt. Maak je nog een (NACA) dop voor de bodem van de bidon? Dan is het helemaal Aero ;)

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 14 mar 2025 13:27

Leuk project. Je kan er ook een aero bidon+houder op zetten.
Of nog beter zoiets, want dan kan je drinken zonder echt uit de houding te moeten.

Afbeelding

In mijn ogen is deze bidon nog lastiger te pakken dan de bidon achter je zadel. Probleem is dat helemaal omhoog komen om die bidon goed te pakken te krijgen ook tijdverlies is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 mar 2025 15:27

thestudent schreef: 14 mar 2025 13:27 Leuk project. Je kan er ook een aero bidon+houder op zetten.
Of nog beter zoiets, want dan kan je drinken zonder echt uit de houding te moeten.

Afbeelding

In mijn ogen is deze bidon nog lastiger te pakken dan de bidon achter je zadel. Probleem is dat helemaal omhoog komen om die bidon goed te pakken te krijgen ook tijdverlies is.
Dit is zeker een optie, maar bij 180km (4 rondes van 45km) zal ik ook nieuwe bidons moeten krijgen en dat lukt met zo'n bidon met tuitje niet goed. Dus ik laat het bij normale bidonnen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 mar 2025 07:45

Mooi project zeg.

wmc
Forum-lid

wmc 17 mar 2025 11:02

Ik heb iets soortgelijks voor mijn Ironman races gemaakt, in combinatie met geintegreerd stuur. De truc is de bidon zo hoog mogelijk te krijgen, zodat hij effectief net onder je borst zit.

Afbeelding
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 17 mar 2025 11:31

wmc schreef: 17 mar 2025 11:02 Ik heb iets soortgelijks voor mijn Ironman races gemaakt, in combinatie met geintegreerd stuur. De truc is de bidon zo hoog mogelijk te krijgen, zodat hij effectief net onder je borst zit.

Afbeelding
Afbeelding
Ook heel mooi. Er zit nog ongeveer 3cm tussen de bidon en mijn borst.
Die punt die je ervoor hebt, heb ik geen plaats voor, maar is ook niet echt nodig want de bidon valt achter mijn armen helemaal weg.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 17 mar 2025 11:42

In de oudheid toen ik nog hele triathlons deed, had ik de non aero versie van die xlab. Die hing gewoon tussen je opzetstuur en kon je uit drinken. En bijvullen want werd afgesloten met een spons. Volgens mij heeft die xlab ook zo'n opening, dus bidon aanpakken, vullen, en liggend drinken. Ik moet zeggen dat dat me wel hielp om te blijven drinken tijdens de race, beter dan iedere keer een bidon pakken.

Maar wel een leuk project. Heb je tijdens het fietsen (staand) geen last van die bidon?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 17 mar 2025 11:53

rikkert schreef: 17 mar 2025 11:42 In de oudheid toen ik nog hele triathlons deed, had ik de non aero versie van die xlab. Die hing gewoon tussen je opzetstuur en kon je uit drinken. En bijvullen want werd afgesloten met een spons. Volgens mij heeft die xlab ook zo'n opening, dus bidon aanpakken, vullen, en liggend drinken. Ik moet zeggen dat dat me wel hielp om te blijven drinken tijdens de race, beter dan iedere keer een bidon pakken.

Maar wel een leuk project. Heb je tijdens het fietsen (staand) geen last van die bidon?
Nee gisteren 100km erop gereden en bij staande kom ik er niet tegen aan. Sowieso gooi je de tijdritfiets minder heen en weer bij aanzetten dan een gewone racefiets. Tijdens de rit een paar keer per rit de bidon voor gepakt en een paar grote teugen genomen. Sowieso is dat beter voor de maaglediging, maar het kost ook minder "tijd" als ik iets minder vaak drink, maar wel meer per keer.

Heb trouwens wel een elastiekje aan de bidonhouder gedaan, omdat de bidon toch wat ging schuiven op klinkers. Blijft nu goed zitten.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 17 mar 2025 12:41

Kornuit schreef: 17 mar 2025 11:53 Sowieso is dat beter voor de maaglediging, maar het kost ook minder "tijd" als ik iets minder vaak drink, maar wel meer per keer.
Kijk die inzichten had ik 25 jaar terug niet:-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 17 mar 2025 20:51

Kornuit, leuk projectje!
Maar waarom ben je niet voor de standaard bidon van Giant gegaan?
Deze wordt vastgemaakt aan je balhoofd en zit perfect.
Makkelijk drinken via een slangetje en vullen via een bidon kan ook prima.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie