Ik heb sinds kort een Tacx fortius en ik vraag me af of de wattages kloppen.
Ik heb alles juist ingesteld dat weet ik zeker.
Is deze wattagemeter goed?
Zijn de tijden die je rijdt op bergen representatief?
Tacx Fortius wattage?
-
- Forum-lid HC
Bij benadering redelijk. Afwijking kan echter wel meer dan 10% bedragen. Maar is dat erg? Wat telt zijn toch de echte tijden op de berg.
What makes the boat go faster?
merlaida schreef:De echte tijden zijn inderdaad belangrijker.
Maar het leek me wel leuk of de tijden op de tacx al dan niet te vergelijken waren met die in het echt
'K denk niet echt qua weerstand enzo.
Heb een collega die zich aan't voorbereiden was voor RVV op zijn fortius.
Had al enkele weken zwaar getraind maar toen hij eerste keer buiten reed wist
hij na 40km al dat tacx niet hetzelfde is als buiten fietsen (wind,enz)
Fortius is leuk maar de wattages zou ik niet erg serieus nemen. Als die kloppen ben ik net zo goed als afgelopen jaren en dat zonder fatsoenlijke training vorig en dit jaar....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
De wattages en (klim)tijden op de Tacx zijn representatief als vergelijkingsmateriaal op de Tacx. En daar moet je het ook voor gebruiken. Als je nu meer vermogen op de Tacx wegtrapt dat vorig jaar, dan zal dat op de weg niet anders zijn.
Als je toch graag wil weten hoe dicht de Tacx-gegevens bij de echte waardes zitten, dan moet je er rekening mee houden dat het bij hogere vermogens minder realistisch wordt. Heeft met de maximale weerstand van de Tacx te maken (dus zware jongens hebben het op de steile stukken relatief makkelijk).
Als je toch graag wil weten hoe dicht de Tacx-gegevens bij de echte waardes zitten, dan moet je er rekening mee houden dat het bij hogere vermogens minder realistisch wordt. Heeft met de maximale weerstand van de Tacx te maken (dus zware jongens hebben het op de steile stukken relatief makkelijk).