Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen voor zware rijder???

ssoolsma
Forum-lid

ssoolsma 28 apr 2011 18:16

besten

ik heb mijn naaf van me bontrager lite verkloot en ben nu op zoek naar een nieuwe wielset en heb eens wat zitten lezen op het forum maar ik krijg niet echt duidelijkheid.
mijn intresses liggen bij easton, fulcrum of mavic.
ik heb de vos, salden, hopmans gebeld en ieder heeft weer een ander verhaal de een zegt dat ik de fulcrum racing 3 moet nemen de dander de mavic equip of elite en de ander zegt dat ik de easton ea70 of 90 moet nemen maar lees daar weer vaak over spaakbereuk!

dus wat raden jullie mij aan ik ben een normale fietser en weeg nu rond de 115, ik fiets af entoe een tochtje mee en ook de boogie extreme.

alvast bedankt voor de reacties.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 28 apr 2011 18:45

Welkom ssoolsma op het bijna vernieuwde forum van fiets.nl.

Jouw vraag is al meerdere keren de revue gepasseerd. En aangezien ik ook in de doelgroep "zwaardere rijder" val, trekt zo'n vraag altijd mijn speciale aandacht.

Zeer recent zijn de volgende twee discussie geweest:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=49803
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=2&TID=50529

Lees deze eens door en wie weet zijn een aantal van je vragen al beantwoord.

ssoolsma
Forum-lid

ssoolsma 28 apr 2011 20:48

die had ik ook al doorgelezen maar wilde kijken of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met de betrekkende wielen die ik opnoem! want op de site van salden staat ook bij die eastonwielen dat ze ijzersterk zijn en dat er geen limiet qua gewicht is. en wilde weten hoe de mavics en de fulcrums het doen.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 28 apr 2011 20:58

Met de door jou genoemde wielen heb ik geen ervaring. Wel met de EA50 waar ik een aantal keren spaakbreuk mee heb gehad.
Maar er zijn er vast wel die ervaring met de EA70 en/of EA90 wielen hebben.

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 28 apr 2011 21:07

Van de genoemde merken zou imo alleen de Fulcrum R3 voldoen.

Maar nog beter is een setje laten spaken, 36 gaats velgen, DT spaken en een paar goede naven.

dretheman
Forum-lid

dretheman 28 apr 2011 22:16

Handgespaakt is inderdaad altijd goed,ik rijd echter op fulcrum R1 en dat bevalt prima.Ook de Easton Vista sl beviel me goed en ik heb er sinds kort FFWD F6C bij en dat rijdt fantastisch.Een setje" hoge wielen" heeft toch aantrekkingskracht en dat geluid wat je erbij krijgt is ook niet te versmaden.
Ik weeg ook iets over de honderd kilo, belangrijk is dat je je wielen in de gaten houdt en natuurlijk ook het wegdek waar je rijdt,dit kan een hoop problemen voorkomen. succes met je zoektocht !
dre the man

ssoolsma
Forum-lid

ssoolsma 28 apr 2011 23:33

ik denk dat ik morgen ff naar hopmans gaat en denk dat het de fulcrum racing 3 worden zijn er nog mensen die zeggen absoluut NIET doen????

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 28 apr 2011 23:44

Handgespaakte wielset met sterke velg, spaken en naven gebouwd door een goede wielbouwer of de Marchisio Solida X120 voldoen goed bij jou.

In al deze gevallen beschik je over een wielset waarbij je spaakbreuk minimaliseert, een goed stabiele rijgedrag mag verwachten.

IEDERE FABRIKANT DIE AANGEEFT DAT ER GEEN GEWICHTSBEPERKING BESTAAT VOOR ZIJN PRODUCT HALVE WAARHEDE, en gaat voorbij aan het feit dat jij prettig en veilig me de wielset kan rijden.

Fulcrum 3 is geen slechte wielset, sterker nog een zeer goede wielset. Ik weet echter dat ze niet gebouwd zijn met het oog op een rijder van 115 kg.

Ik heb zelf laatst op deze wielset mogen rijden. En hij was stijf voor mij. Maar ik weeg 75kg. Jij weegt meer dan 50% zwaarder. Dit zal een duidelijk ander rijgedrag betekenen. En meestal niet in positieve zin.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

ssoolsma
Forum-lid

ssoolsma 29 apr 2011 00:18

okay maar wat is dan de maximimum wat de racing 3 kan hebben ongeveer?

daanilio
Forum-lid

daanilio 29 apr 2011 00:22

Ik heb een tijd met Eastons gereden (zowel EA50 als EA70) maar had teveel spaakbreuken. Ik rijd al een tijd met een handgespaakt set (Ambrosio FCS-28) van Bikexperto, erg tevreden over. De wielset is misschien iets zwaarder maar wel erg sterk. De fulcrums hoor ik ook goede verhalen over maar zoals Marchisiocorsa al zegt, misschien niet voor jouw gewicht. Mail Zoran (Bikexperto.com) ff, hij kan je wel advies geven. Zou toch zonde zijn als je een paar honderd euro uitgeeft aan wielen waar je later spijt van krijgt.

ssoolsma
Forum-lid

ssoolsma 29 apr 2011 00:27

ik rij nu met de bontrager lite wielen, en die zijn neem ik aan ook niet voor mijn gewicht gemaakt. welke zijn nou sterker de fulcrum r3 of de bontrager? want heb nooit problemen gehad met de bontrager..

eherle
Forum-lid

Gebruikersavatar eherle 29 apr 2011 00:27

ssoolsma schreef:de ander zegt dat ik de easton ea70 of 90 moet nemen maar lees daar weer vaak over spaakbereuk!

dus wat raden jullie mij aan ik ben een normale fietser en weeg nu rond de 115, ik fiets af entoe een tochtje mee en ook de boogie extreme

Ik heb zelf bijzonder goede ervaringen met Easton EA70. Nou fiets ik wel in een andere gewichtsklasse (85-88 kg), maar vroeger had ik altijd problemen met mijn achterwiel. Na een paar keer koersen zat er een slag in. Sinds de EA70 ben ik daar vanaf. Eén keer in de winter het achterwiel weer even richten, meer is niet nodig. Achilleshiel bij de EA70 is de body, die raakt te snel ingesleten, maar al met al ben ik zeer tevreden met de EA70's.

Plaats reactie