Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Topic Geenstijl

trannel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 aug 2009 20:10

trannel 24 apr 2010 12:42

Smile we staan weer op Geenstijl:

En daar is de Brede Maatschappelijke Discussie over wielrenners weer. Iedereen kent ze. Die aspirant babyboomers met hun Chinese karretjes van 2000 euro, die stad en land onveilig maken met hun sneue gestoemp op de openbare fietswegen. Volwassen kerels die in de bloei van hun penopauze leven opeens besloten hebben nog even Museeuw te zijn. Saab-rijders op twee wielen. En dan die ploegjes; elf knakkers in een door de plaatselijke bakker gesponsord kerstboomshirt, die voorjaarsklassiekertje spelen. En maar schreeuwen: "hoei, aan de kant" want ze hebben de fietsbel van 12 gram wegbezuinigd om nog sneller te kunnen. Dat dendert maar door dorpjes en over dijkjes, alles en iedereen van de weg drukkend met hun egoïstische 'ik doe aan sport' mentaliteit. Tuigh is het. Hooligans met geschoren benen. Relschoppers met een helm op. En als je er wat van zegt, kun je een knal krijgen. De Nederlandse Tour Fiets Unie en de Fietsersbond komen vandaag met een *kuch* Briljant Plan. "Amateurwielrenners moeten de weg op" De belangenorganisaties zijn erover in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. "Er moet goed worden gekeken naar de effecten op de verkeersveiligheid," aldus de woordvoerder. Om groepen racefietsers van het fietspad te halen, is een wijziging van de Wegenverkeerswet nodig.

Met alle clichés in dit stukje niet al te best voor de beeldvorming, maar ze hebben ook wel een beetje gelijk. Bijna geen enkele renner lijkt een bel te hebben en verkeersregels worden vaak aan de laars gelapt. Ook zie je regelmatig renners die als een soort kamikazepiloten de kruispunten aanvallen. Maar is het een goed idee om de wielrenners de weg op te doen? Dat veroorzaakt dan bij auto's toch weer meer irritatie? En hoe kunnen we de beeldvorming veranderen?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 apr 2010 12:57

Geenstijl...
Die puisterige pubertjes met hun grote mond, natuurlijk anoniem, neem je toch niet serieus?

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 24 apr 2010 16:11

Haha ik moest er wel om lachen, zeker dat stukje van: "En dan die ploegjes; elf knakkers in een door de plaatselijke bakker gesponsord kerstboomshirt, die voorjaarsklassiekertje spelen. En maar schreeuwen: "hoei, aan de kant" want ze hebben de fietsbel van 12 gram wegbezuinigd om nog sneller te kunnen."

Dit moet je natuurlijk wel met een korreltje zout of wat nemen. Zeker gezien minstens 1 van hun redactieleden ook een fanatieke wielrenner schijnt te zijn.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 24 apr 2010 16:17

Sommige reacties zijn inderdaad wel om te lachen maar als je de rest leest zou je bijna voor je leven moeten vrezen als je een stukje gaat fietsen

lolandico
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2010 18:58

lolandico 24 apr 2010 16:31

Tsja GeenStijl, in hun eigen stukjes valt vaak nog wel een vleugje ironie te ontdekken, zoals ook in het bovengenoemde artikeltje, maar de reazuurders missen die subtitliteit vaak totaal en schelden erop los.
Ik zou het zelf wel fijn vinden om op de autoweg te mogen fietsen in plaats van 2 meter breedte met oude vrouwtjes op de Batavus Padova of met z'n vijfen- naast-elkaar fietsende scholieren te delen.

Op de terugweg vanuit Zwitserland zag ik trouwens daadwerkelijk een onafgeschermde fietsstrook lang een autoweg waar je iets van 8okm/u (of meer) mocht. Het leek me daarbij wel nodig dat de automobilisten ook goed uit hun doppen kijken. Ben wel jaloers op alle trainingsmogelijkheden van de Zwitsers daar, wat betreft klimmen en dalen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2010 16:44

Eigenlijk klopt het hele stukje wel over al die aso-renners.
Gelukkig hoef ik het mij totaal niet aan te trekken, want ik val niet in die budgetklasse ;)
Less is bore

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 24 apr 2010 16:46

Ik heb dus wel een bel, weegt overigens 16 gram. Maar je kunt bellen totdat je een ons weegt, voordat ze dat hebben gehoord ben je al voorbij. En tuurlijk hebben we de schijn tegen maar het snelheidsverschil wordt door andere weggebruikers dan ook zwaar onderschat. Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.
Het idee is niet heel erg raar. Als je een groep op de weg loslaat zijn ze beter zichtbaar. Er zullen wel een hoop regels bij moeten komen, want anders krijg je van die groepen die zich echt in een koers wanen.
eigenwijs is ook wijs...

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 24 apr 2010 16:57

Grappig stukje idd.

Maar hier kan net zo goed gesproken worden over héél fietsend NL en niet over de wielertoerist in het bijzonder.
Heel het jaar door worden alle verkeersregels door scholieren en ww-fietsers aan de laars gelapt.
Door rood rijden met de fiets? Wie doet het niet?
Stukje over de stoep fietsen met je boodschappentas.
Aan de verkeerde kant van de weg rijden omdat je toch zo af moet slaan.
's avonds zonder goedwerkende verlichting rijden.
enz.

Maar mannen in flitsende pakjes vallen gewoon meer op dan opa en oma die de hele breedte van de weg nodig hebben om op hun tweewieler te balanceren.
Zoveel harder dan scholieren rijden ze in de regel ook niet en het zijn lieverdjes vergeleken met de gemiddelde scooterbestuurder (met amper verkeersinzicht.)

Fietsbel:
In mijn geval zit de fietsbel er niet meer op omdat ie niet werkt.
Later nog een andere geprobeerd maar die werkte ook niet.
Mensen horen dat ding niet. Ze horen je al amper roepen/schreeuwen (op een zo voorzichtig en vriendelijk mogelijke toon.)

-zucht-
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2010 17:00

Een vriendelijk "pardon" werkt vaak nog het beste. Alhoewel sommigen dan nog gaan foeteren. Ik gooi er dan steevast 'bedankt!" uit en dan zoeken ze het verder zelf maar uit.
Less is bore

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 24 apr 2010 17:07

Sander B schreef:
-zucht-


+1, genuanceerd een mening formuleren blijkt moeilijk :rolleye:
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 24 apr 2010 17:08

Daniel1975 schreef:Een vriendelijk "pardon" werkt vaak nog het beste. Alhoewel sommigen dan nog gaan foeteren. Ik gooi er dan steevast 'bedankt!" uit en dan zoeken ze het verder zelf maar uit.


Dit doe ik ook. Sommige mensen blijven inderdaad zeuren "heb je geen bel?" Nee dus en wel om redenen die hier al genoemd zijn. Maar meestal probeer ik een route te fietsen waar ik in ieder geval geen 'zondagsfietsers' tegenkom.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 24 apr 2010 17:26

Ik kom net terug van mijn hersteltraining. Heb kennis gemaakt met de rijders van de Ronde van Noord Holland. HEREN: fietsers van rechts hebben VOORRANG!!!

Moet eerlijk zeggen.....heb vaak last van plaatsvervangende schaamte voor mijn soortgenoten :-(

Plaats reactie