Pagina 1 van 6
Amateurwielrenners moeten de weg op
Geplaatst: 24 apr 2010 12:07
door rubenio
Volgens mij gaan er dan juist nog veel meer slachtoffers vallen.
Nu is er vooral nog sprake van ergenis op de fietspaden.
bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2233546/ama ... eg-op.html
Geplaatst: 24 apr 2010 12:33
door kxlight
De telegraaf heeft het bericht ook opgepikt. Als je de meeste reacties van de lezers leest... dan is het niet best gesteld met het imago van de racefietser.
Laten wij een offensiefje starten en ook 'onze' kant van het verhaal posten als reactie
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6591 ... html?p=7,1
Geplaatst: 24 apr 2010 12:46
door razorblade
Het is een maatschappelijk probleem in Nederland.. Ikke Ikke en Ikke. Ik rijd hier dus de rest kan m'n rug op. Zo wordt er vaak gedacht helaas. Verder hebben we teveel mensen in dit land en dat leidt dan weer tot irritaties. Het is gewoon niet anders. Zelf kom ik zo min mogelijk op fietspaden en kies een route zoveel mogelijk over de weg. Soms fiets ik weleens in een groep over een fietspad en het gedrag van mijn medefietsers kan echt niet. Ze rijden te hard, onbeschoft, noem ze maar op.. Aan de andere kant heb je de dagjesmensen op de gewone fiets. Ook die kunnen er wat van, van links naar rechts, niet uitkijken bij het afslaan. Maar uiteindelijk zijn de fietspaden voor hen bedoeld en niet voor een peloton toerfietsers die wielrennertje aan het spelen zijn.. Dus amateurwielrenners de weg op?? Misschien niet eens zo'n gek idee en op heel veel plekken kan het gewoon...
Geplaatst: 24 apr 2010 12:49
door .jeroen.
Moeten we dan elke toerclubje maar de weg op sturen? Dit zal zeker voor net zo veel irritatie zorgen. En daarbij lijkt het met ook niet prettig als er geen volgwagen achter rijd.
Geplaatst: 24 apr 2010 12:50
door vantheman
En op geen stijl is de discussie ook al gestart op een soms zeer bedenkelijk niveau
Geen stijl: Binnenkort in uw binnenspiegel: WIELRENTUIG
Geplaatst: 24 apr 2010 12:54
door .jeroen.
Ach, is het niveau daar gemiddeld niet net zo laag als bij de telegraaf?
Geplaatst: 24 apr 2010 12:56
door tommeke14
Geenstijl...
Die puisterige pubertjes met hun grote mond, natuurlijk anoniem, neem je toch niet serieus?
Geplaatst: 24 apr 2010 13:19
door kxlight
.Jeroen. schreef:
Ach, is het niveau daar gemiddeld niet net zo laag als bij de telegraaf?
Dat denk ik inderdaad ook wel, maar het is toch wel schrikken hoe men reageert op een krantenbericht. Zo primair, vijandig en egoistisch...
Geplaatst: 24 apr 2010 13:40
door gaisdergerman
'De Fietsersbond krijgt jaarlijks tientallen klachten van fietsers die te maken hebben gehad met voorbijrazende groepen racefietsers.'
Als er tientallen klachten zijn dan snap ik het probleem niet.
Verder zou ik het wel relaxt vinden om met een grotere groep de weg op te mogen. Als ze dat dan in Belgie ook doen dan is het teminste mogelijk om fansoenlijk de RVV te rijden
.
Geplaatst: 24 apr 2010 14:13
door pief
Dit is de reglementering in België:
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
Geplaatst: 24 apr 2010 15:11
door obbe
In het buitenland is het fietsen op de weg toch ook geen enkel probleem? Waarom zou dat in Nederland zoveel problemen opleveren?
Obbe
Geplaatst: 24 apr 2010 15:37
door rammo
Ik vind het in sommige gevallen geen slecht idee om wielrenners op de weg te laten fietsen.
Maar om ze nou op een 80 per uur weg te laten fietsen is mij ook iets te veel van het goede.
Het verschil in snelheid is dan veels te groot, en ik durf bijna zeker te zeggen dat er meer ongevallen van komen.
Persoonlijk heb ik meer last van scooters en scholieren dan van wielrenners als ik op de stadsfiets aan het fietsen ben. Helaas is dit iets waar ze dan geen aandacht aan schenken.