Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

2 kettingen met één casette

aristos
Forum-lid

aristos 22 apr 2010 21:15

Ik heb ooit wel eens gelezen dat het verstandig is om bij één cassette 2 kettingen te kopen en deze elke 1000 km te verwisselen. Omdat een cassette veel langer meegaat dan een ketting en door ze af te wisselen, kun je uiteindelijk veel langer met je cassette doen.

Nu had ik twee vragen:
-Klopt dit? Ik heb het ooit gelezen, maar kom het nergens meer tegen.
-Ik heb al een extra ketting gekocht, deze kan ik prima monteren. Maar hoe moet ik mijn huidige ketting demonteren? Moet ik naar het speciale verstevigde verbindingsstaafje zoeken (en hoe herken ik die)? Wanneer ik hem over 1000km weer wil monteren, moet ik dan een nieuw verbindingsstaafje kopen, of kan ik dezelfde gebruiken?

Ik hoor graag jullie tips.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

vdbisterug
Forum-lid

vdbisterug 22 apr 2010 23:34

Het klopt zeker dat je met 2 kettingen langer met een cassette en derrailleurwietjes kan rijden. Pons een 10 speed ketting enkel uit elkaar en monteer daarna enkel met een speciale link (een soort slotje dat je met de hand kan openen en sluiten). Waar je de ketting moet open ponsen: Het verbindigsstiftje heeft een vlakke kop, de andere hebben allemaal een deukje.
succes!
Marco

gene
Forum-lid

gene 23 apr 2010 03:31

Ik gebruik ook 2 kettingen en heb zelfs met 3 kettingen al afgewisseld. Ik vind het praktisch om ze af en toe grondig te reinigen.
Maar ik ben niet overtuigd dat cassette daardoor langer meegaat. Wat je wel moet doen is de ketting vervangen voor dat ze versleten is. (en ze goed onderhouden)
Ketting mag je openponsen waar je wil als je een link gaat gebruiken.
Als je opnieuw een origineel verbindingsstaafje wil gebruiken, dat moet je juist niet openponsen waar een vorig verbindingsstiftje staat.

hteriele
Forum-lid

hteriele 23 apr 2010 11:52

Wat Gene zegt:
-2 of 3 kettingen doorwisselen: beperkt resultaat en een hoop gedoe is mijn ervaring
-ketting op tijd vervangen, in combinatie met gebruik van vrijwel alle kransjes (resulteert in spreiding slijtage) + goed onderhoud geeft mij een veel beter resultaat
-campa, en volgens mij ook shimano: NOOIT de ketting open ponsen bij de verbindingsstift. zie anders ook eens de technische documenten op de site van deze fabrikanten

Plaats reactie