Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoge wielen in bergen of lage?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1982
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 apr 2010 16:52

Hallo allemaal,

Deze zomer ga ik weer de bergen in (Dolomieten) en zit wat te dubben over mijn wielen. Hier op het platte en in Limburg rij ik met de hoge wielen (55 mm).
Nu hoor ik verhalen dat je in de bergen beter met lage wielen kunt rijden in de afdaling om "problemen" met de wind te voorkomen. Klopt dat?

En zo ja, dan ga ik een extra setje wielen kopen aangezien mijn lage Tacx wieltjes nou niet bepaald de lichtste zijn... ik twijfel dan tussen:
- Campagnolo Neutron Ultra (24 mm hoog en 1470 gram ex snelspanner)
- Gipiemme Tecno 1.55 light (31 mm hoog en 1461 gram ex snelspanner)
- Campagnolo Electron (hoogte en gewicht onbekend, telefonisch door FM aangeraden)
Bij deze wielen geldt dan de vraag... welke zijn het verstandigst om te nemen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

buurman
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:29

buurman 22 apr 2010 17:03

maakt niet heel veel uit of je met hoge of lage velgen daalt. je zult wel idd iets meer de wind voelen maar daar ga je niet meteen van onderuit of mis je een bocht.
hoge velgen staan natuurlijk een stuk mooier, daarom zou ik gewoon je hoge erop houden. beetje bekijks mag ook wel;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 apr 2010 17:52

Je FM wil denk ik graag opruiming houden, want Campagnolo Electron zijn toch al wel heel veel jaren niet meer in productie. Van bovenstaande rijtje zou ik voor de Neutron's gaan, daarmee koop je gewoon bewezen topkwaliteit.

Lage velgen rijden gewoon veel fijner, omdat je je minder druk hoeft te maken dat je niet de andere weghelft op (of zelfs van de weg) wordt geblazen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 22 apr 2010 18:11

Amclassic-fan schreef:Lage velgen rijden gewoon veel fijner, omdat je je minder druk hoeft te maken dat je niet de andere weghelft op (of zelfs van de weg) wordt geblazen.


Is dat zo? Als er iemand van 85kg op de fiets zit heeft ie daar volgens mij al veel minder last van. En behoorlijk wat Nederlanders zijn zwaarder dan 85 kg. Mijn vraag aan buddo is dan ook: heb je nu last van windvlagen met je 55mm hoge velgen? Zoja, zoek dan wat lagers, zonee, hou dan lekker je hoge velgen erin of koop andere wielen voor het gewicht. Met lichtere wielen kom je fitter boven en heb je meer energie om je te concentreren op de afdaling.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid tot halfhoge wielen. Daarmee behoud je behoorlijk wat van de aerodynamische (en visuele) eigenschappen van je hoge wielen, terwijl je wat kan winnen op gewicht. Raar dat onze moderater American Classic niet noemt. Ik weet niet hoe de naven tegenwoordig zijn (die waren een paar jaar geleden berucht om de slechte achternaven), maar dat zijn mooie halfhoge alu wielsets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 apr 2010 18:20

Mijn naam is een overblijfsel uit 't verleden toen ik een junior was die alleen maar een zo licht mogelijk fiets wilde hebben voor 't te beperkte budget.

En half hoge velgen in de range van 34 (die 420's van AMC) tot pak 'm beet 42 kan een mooi alternatief zijn. Scheelt aanzienlijk in de zijwind gevoeligheid, scheelt wat gewicht en de aerodynamica hoeft niet eens zoveel minder te zijn.

Grote kans dat 't een week lang rustig is qua wind in de Dolomieten en dan zou je ook prima met die 55's kunnen rijden. Maar 't weer in 't hooggebergte blijft toch onvoorspelbaar en daarnaast lijkt me een setje met lagere velgen voor de winderige dagen in Nederland/België me ook niet verkeerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 apr 2010 18:54

Ik vind een 50mm voorwiel niet lekker bijsturen in de bochten.
Gewicht (en aerodynamica, de grootste winst bij hoge wielen ook bergop!) is belangrijk, maar voorspelbaar stuurgedrag en goede remwerking komen voor mij bovenaan te staan in de bergen, en die zou ik zoeken (en vinden) in Campa electron (ik zou voor een opruimprijs wel een set overwegen), Neutron (ultra) of iets dergelijks.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 22 apr 2010 18:57

Waarom neem je niet beide sets gewoon mee. Doe ik ook in mei. Ik heb een setje van 42mm hoog en neutron ultra's. Als het met de hoge velgen niet gaat dan gaan de Neutron's eronder.
En ja, Amclassic-fan, speciaal voor jou met andere remblokjes.... ;)
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

buddo
Forum-lid
Berichten: 1982
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 apr 2010 19:11

nicovandijk schreef:Waarom neem je niet beide sets gewoon mee.


Je neemt aan dat ik al twee sets heb... maar dat is dus niet zo! Althans, mijn zware Tacx set (Most Duel) tel ik niet als serieus wiel mee... De vraag gaat er juist over of ik een tweede set moet nemen.

Even wat vragen die hierboven zijn gesteld hierbij beantwoord;
- ik weeg ongeveer 63 kilo
- ik heb in NL relatief weinig last van de wind maar bij windkracht 4 en hoger gaan de handen niet los van het stuur (tenzij de wind mee is)
- de sets die ik op het oog heb zijn volgens mij redelijk laag en redelijk licht

Van de genoemde sets is Gipiemme het goedkoopst en de Neutron Ultra zijn het duurst.

Blijft de vraag staan; zouden jullie een tweede setje wielen halen? En zo ja, welke van de drie?

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 22 apr 2010 19:52

Nog niet genoemd maar wel een optie: koop alleen een laag voorwiel (evt. gebruikt). Scheelt je in de kosten en geeft het zelfde effect.
Ik rij zelf ook veel met hoge velgen en bij harde wind wissel ik mijn voorwiel met hoge velg voor een lage velg.
De lage velg scheelt erg veel in de windgevoeligheid en rijdt daardaar een stuk relaxter. Van de wind op het achterwiel heb je nagenoeg geen last.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

treker
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 nov 2009 21:05

treker 22 apr 2010 20:13

Je kunt natuurlijk ook alleen een lage velg voorwiel laten opspaken. Deze kun je erg licht maken en je hebt de keuze om alleen een voorwiel aan te schaffen (niet zoals bij fabriekswielen). Het voorwiel maakt eigenlijk alles uit wat betreft windgevoeligheid.
Ik rij echter gewoon altijd met hoge velgen in de bergen. Dat is voor mij prima te doen met mijn 74kg
How faster your spin, how faster you go

RolfCanyon
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 jul 2008 15:01
Locatie: Oss

RolfCanyon 22 apr 2010 22:07

Ik rijd met zipp´s 808 en heb ik ook al mee in de bergen gereden. Geen centje pijn zolang het niet te hard waait en anders een 2e setje meenemen. Ik heb hiervoor een setje Eurus wielen.
Voor jou opties zou ik dan ook voor de Neutrons gaan.
Canyon Ultimate SLX

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 22 apr 2010 22:16

Waarom zou je met hoge velgen in de bergen willen rijden, je hebt er geen enkel voordeel van!

Het is niet echt prettig ook bij elke bocht komt de wind weer van een andere kant.

Onzin, gewoon lage velgen in de bergen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie