Ik rij al jaren met Time en heb verleden week eens geprobeerd met Look Keo 2 Max te rijden maar voelde met niet goed met deze pedaal.
Nu heb ik nog altijd nieuwe pedalen nodig maar ik weet niet wat ik moet nmen ofwel Time RXS pedalen ofwel Time I Click.
Ervaring met RXS pedalen heb ik, maar kan iemand mij meer info of ervaringen geven over de Time I Click pedalen.
Iemand ervaring met Time I Click?
Ben daar ook wel benieuwd naar. Voor wat ik begrijp gebruiken ze dezelfde schoenplaatjes?
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
My bad, ze blijken wel degelijk anders...clic!
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
De plaatjes zijn absoluut anders dan RXS, en minder degelijk vrees ik
Vorige zaterdag brak mijn schoenplaatje van mijn nieuwe I-clic's, het was nog maar vierde keer dat ik ermee buiten kwam. Ik was gestopt op een stukje bergop. Toen ik met mijn rechtervoet afduwde om terug te vertrekken brak een steunpootje af. Om verder te fietsen leverde dat geen probleem op, steeds goed klikvast, maar erop wandelen is iets anders.
Hoe de pedalen meevallen? Ik heb met de RXS geen ervaring, ik fiets sinds 2001 met Speedplay, en heb dus vooral hiermee vergelijkingspunten.
Ik kocht het ti carbon model : 182 gr op de weegschaal (tegenover de aangekondigde 175gr)
De schroefdraad van de pedalen is zeeeer kort, en volgens de voorschriften van mijn Stronglight Pulsion Activ Link crankstel is het niet aangewezen (lees: afgeraden) om pedalen met zulke korte schroefdraad te monteren. Ik weet niet echt wat ik hiermee aanmoet; in de winkel heb je dat natuurlijk niet in de gaten, dat zie je pas als je de handel monteert.
Schoenplaatjes afstellen leverde geen problemen, alleen was er één schroef die onbruikbaar was door misvormde kop, zodat ik op zoek moest naar een andere.
De hoogte van het midden van de as tot de onderkant van de schoen was exact gelijk met mijn Speedplay's (met 3-gaats adapter), m'n zadel kon mooi blijven staan.
Op de fiets is het gevoel direkt goed. Goede steun, goed platform, stevig ingeklikt met ruimte voor wat beweging.
Inklikken is wel een stuk minder eenvoudig dan de Speedplays, waar het pedaal altijd juist zat; je hoefde het maar tot onder de voet te laten komen, inklikken was zooo simpel. Bij de I-cllic moet je dus het pedaal voorbij de voet laten komen waarna je het pedaal achterna moet om het in de juiste stand te kantelen. Dat gaat snel instinctief, maar het blijft een stuk complexer dan Speedplay.
Zodra de voet juist op het pedaal komt, klik je vast zonder kracht te moeten zetten : I-clic.
Om uit te klikken moet je naar buiten draaien en een duidelijke weerstand overwinnen, meer dan de Speedplay Zero's.
Nu, dat inklikken zonder kracht te moeten zetten levert weinig voordeel op, eens even duwen doet nergens pijn. Anderzijds blijkt het niet mogelijk om in moeilijke verkeerssituaties (zeer langzaam rijden, of vertragen en misschien stoppen aan een kruispunt) te anticiperen. Je kan niet losklikken en toch je voet op het pedaal houden, want bij het geringste contact klik je terug vast. I-clic is absoluut geen vooruitgang op gebied van veiligheid.
Al bij al was ik redelijk tevreden over de i-clic pedalen, ze bieden goede steun, ze voelen goed, ze zijn licht, maar het is geen pedaal met alleen maar voordelen. Ik heb altijd graag met de Speedplay's gereden, ze waren versleten, en omdat ik dit jaar een beetje naar ultra-afstanden lonk, dacht ik dat een groter pedaal wat meer steun en comfort zou kunnen bieden. Maar als ik elke twee weken een set schoenplaatjes moet kopen, zou mijn Time avontuur wel eens een kort leven beschoren kunnen zijn:rolleye:
Vorige zaterdag brak mijn schoenplaatje van mijn nieuwe I-clic's, het was nog maar vierde keer dat ik ermee buiten kwam. Ik was gestopt op een stukje bergop. Toen ik met mijn rechtervoet afduwde om terug te vertrekken brak een steunpootje af. Om verder te fietsen leverde dat geen probleem op, steeds goed klikvast, maar erop wandelen is iets anders.
Hoe de pedalen meevallen? Ik heb met de RXS geen ervaring, ik fiets sinds 2001 met Speedplay, en heb dus vooral hiermee vergelijkingspunten.
Ik kocht het ti carbon model : 182 gr op de weegschaal (tegenover de aangekondigde 175gr)
De schroefdraad van de pedalen is zeeeer kort, en volgens de voorschriften van mijn Stronglight Pulsion Activ Link crankstel is het niet aangewezen (lees: afgeraden) om pedalen met zulke korte schroefdraad te monteren. Ik weet niet echt wat ik hiermee aanmoet; in de winkel heb je dat natuurlijk niet in de gaten, dat zie je pas als je de handel monteert.
Schoenplaatjes afstellen leverde geen problemen, alleen was er één schroef die onbruikbaar was door misvormde kop, zodat ik op zoek moest naar een andere.
De hoogte van het midden van de as tot de onderkant van de schoen was exact gelijk met mijn Speedplay's (met 3-gaats adapter), m'n zadel kon mooi blijven staan.
Op de fiets is het gevoel direkt goed. Goede steun, goed platform, stevig ingeklikt met ruimte voor wat beweging.
Inklikken is wel een stuk minder eenvoudig dan de Speedplays, waar het pedaal altijd juist zat; je hoefde het maar tot onder de voet te laten komen, inklikken was zooo simpel. Bij de I-cllic moet je dus het pedaal voorbij de voet laten komen waarna je het pedaal achterna moet om het in de juiste stand te kantelen. Dat gaat snel instinctief, maar het blijft een stuk complexer dan Speedplay.
Zodra de voet juist op het pedaal komt, klik je vast zonder kracht te moeten zetten : I-clic.
Om uit te klikken moet je naar buiten draaien en een duidelijke weerstand overwinnen, meer dan de Speedplay Zero's.
Nu, dat inklikken zonder kracht te moeten zetten levert weinig voordeel op, eens even duwen doet nergens pijn. Anderzijds blijkt het niet mogelijk om in moeilijke verkeerssituaties (zeer langzaam rijden, of vertragen en misschien stoppen aan een kruispunt) te anticiperen. Je kan niet losklikken en toch je voet op het pedaal houden, want bij het geringste contact klik je terug vast. I-clic is absoluut geen vooruitgang op gebied van veiligheid.
Al bij al was ik redelijk tevreden over de i-clic pedalen, ze bieden goede steun, ze voelen goed, ze zijn licht, maar het is geen pedaal met alleen maar voordelen. Ik heb altijd graag met de Speedplay's gereden, ze waren versleten, en omdat ik dit jaar een beetje naar ultra-afstanden lonk, dacht ik dat een groter pedaal wat meer steun en comfort zou kunnen bieden. Maar als ik elke twee weken een set schoenplaatjes moet kopen, zou mijn Time avontuur wel eens een kort leven beschoren kunnen zijn:rolleye:
fast by trade - fearless by reputation - francis by name
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij is 't toch een stuk veiliger dat je gewoon inklikt in je pedaal en niet je voet er bovenop houdt. Je hebt op die laatste manier geen enkele controle over de fiets.
Denk dat als je nu tegelijk nieuwe Speedplay's zou testen je verdikt wel iets anders zou zijn. Bij nieuwe Speedplays gaat 't inklikken echt niet makkelijk namelijk.
Ben zelf wel benieuwd naar deze nieuwe generatie pedalen, eens zien of ze echt voordeel bieden tov de oude RXS. Dat waren immers zeer goede pedalen.
Denk dat als je nu tegelijk nieuwe Speedplay's zou testen je verdikt wel iets anders zou zijn. Bij nieuwe Speedplays gaat 't inklikken echt niet makkelijk namelijk.
Ben zelf wel benieuwd naar deze nieuwe generatie pedalen, eens zien of ze echt voordeel bieden tov de oude RXS. Dat waren immers zeer goede pedalen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Speedplays klikken niet makkelijk als je de platen te strak hebt aangedraaid en/of vergeten bent om de veren in te olieën. Ken op de campa pedalen na bijn geen systeem waar het klik systeem zo lang er geruisloos zijn werk doet. (meteen ook een waarschuwing dat speedplay geen pedalen zijn voor mensen met twee linker handen, geen gevoel of geen zin om wekelijks even te controleren of alles nog in orde is).
Bij Speedplays moet je inderdaad even doorduwen voor de klik, maar - ik zei het al - dat doet geen pijn en de plaats waar je op het pedaal moet zijn om in te klikken is super makkelijk te vinden. Je zet één voet op het pedaal - altijd juist, nooit de verkeerde kant van het pedaal - je duwt, het tweede pedaal komt omhoog en als dat ter hoogte van je vrije voet komt, zet je je voet op het pedaal en je zit weer altijd juist. Zo kom je er met Time zeker niet elke keer. In feite moet je daar je pedaal verder dan je voet laten komen, en dan met de voet achter het pedaal aangaan, zodat je dat in de juiste stand kan kantelen, pas dan kan je de plaats van inklikken vinden.
En controle over mijn fiets heb ik ook met een losgeklikte voet, ik kan zo zelfs sur-placen. Ik zie er af en toe wel eens één omvallen omdat hij niet op tijd losgeklikt raakt... Het zal wel niet iedereen overkomen, maar wie durft zeggen dat het hem nooit zal gebeuren?
Ik vind het veiliger om één voet op tijd los te klikken, als het erop aan komt. Of dat belangrijk is of niet, moet iedereen voor zichzelf uitmaken, ik wou alleen maar duidelijk maken wat men van het nieuwe systeem van Time kan verwachten.
En controle over mijn fiets heb ik ook met een losgeklikte voet, ik kan zo zelfs sur-placen. Ik zie er af en toe wel eens één omvallen omdat hij niet op tijd losgeklikt raakt... Het zal wel niet iedereen overkomen, maar wie durft zeggen dat het hem nooit zal gebeuren?
Ik vind het veiliger om één voet op tijd los te klikken, als het erop aan komt. Of dat belangrijk is of niet, moet iedereen voor zichzelf uitmaken, ik wou alleen maar duidelijk maken wat men van het nieuwe systeem van Time kan verwachten.
fast by trade - fearless by reputation - francis by name