Pagina 1 van 2

Alu/carbon of full carbon wielset

Geplaatst: 21 apr 2010 12:02
door pils
Hallo allemaal,

Op dit moment zit er in mijn Wilier izoard een set Easton Circuit wielen. Graag zou ik echter een setje (full)carbon wielen aanschaffen. Vanwege de goede reacties hier op het forum, zou mijn keus vallen op de wielsetjes van kuiper trading.

Ik wil eigenlijk sowieso voor de clinchers gaan. Ik wil dan ook geen discussie op gang brengen tussen clinchers en tubes;)

Mijn vraag: Wat is het verschil tussen de Alu/carbon versie en de full carbon versie. Is de full carbon versie alleen maar lichter en is er verder geen verschil ? Remt het ook beter? Is er een verschil in stijfheid?

Alu/carbon lijkt mij makkelijker aangezien ik dan geen remblokjes hoef te wisselen. Als alleen gewichtsbesparing het verschil is zou ik denk ik toch voor deze versie gaan.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Geplaatst: 21 apr 2010 12:19
door klaas-kippegaas
aluminium velgrand remt strikt genomen iets beter. dit is echter te verwaarlozen mits je goede remblokken gebruikt voor vol-carbon-velgen.

verder smoelt de full carbon versie volgens de meeste mensen een stuk beter maar dat is persoonlijk....

Geplaatst: 21 apr 2010 12:22
door pils
Dus het enige voordeel van de full carbon versie is het lagere gewicht? Ik ben idd wel van mening dat de full carbon versie mooier smoelt ;)

Geplaatst: 21 apr 2010 12:30
door mister_arby
Je wil geen discussie op gang brengen? Waarom gebruik je dan niet gewoon de zoekfunctie. Deze vragen zijn al vele malen aanbod gekomen in alle topics mtb tot carbon wielen.

Geplaatst: 21 apr 2010 12:36
door pils
mister_arby schreef:Je wil geen discussie op gang brengen? Waarom gebruik je dan niet gewoon de zoekfunctie. Deze vragen zijn al vele malen aanbod gekomen in alle topics mtb tot carbon wielen.


Bedankt voor je goed onderbouwde commentaar. Dit forum is toch bedoeld voor vragen? Waarom altijd maar dat eeuwige simpele commentaar: gebruik de zoekfunctie.

Zoek eens op carbon wielen en kijk eens wat voor resultaten hieruit voort komen. Ik kan in de eerste pagina's het antwoord op mijn vraag niet vinden. En ja de laatste 50 pagina's heb ik inderdaad niet doorgenomen... Als je mij niet wilt/kunt helpen reageer dan alsjeblieft niet!

Ik wil gewoon weten wat het grote verschil is tussen full carbon clinchers of carbon clichers met alu velgrand. Is dat puur het gewicht?

Geplaatst: 21 apr 2010 12:49
door tri-a
Wat verder mee zou kunnen spelen is de maximaal toegestane druk.

Bij mijn full carbon Corima disc wiel (clincher) mag de band maximaal tot 8 bar worden opgepompt.

Ik weet niet hoe dit bij de Kuiper wielset is maar dat zou je natuurlijk altijd kunnen navragen.

Succes met je zoektocht!

Geplaatst: 21 apr 2010 12:53
door danny1407
klaas-kippegaas schreef:aluminium velgrand remt strikt genomen iets beter. dit is echter te verwaarlozen mits je goede remblokken gebruikt voor vol-carbon-velgen.


Bij nattigheid is dat te verwaarlozen verschil niet echt meer te verwaarlozen.
Alu remt gewoon beter.

Daarnaast inderdaad het verschil in gewicht.
En wellicht niet geheel onbelangrijk, de prijs.
Alu carbon is over het algemeen goedkoper, net als de benodigde remblokken.

Geplaatst: 21 apr 2010 13:06
door pils
danny1407 schreef:

Alu remt gewoon beter.

Daarnaast inderdaad het verschil in gewicht.
En wellicht niet geheel onbelangrijk, de prijs.
Alu carbon is over het algemeen goedkoper, net als de benodigde remblokken.


Dat is idd een beetje waar ik mee zit. Alu remt dus beter, is bovendien goedkoper (in aanschaf, maar ook eventuele nieuwe remblokken). Het enige nadeel is dus het gewicht. Die 300 gram zijn voor mij echter niet zon heel groot probleem. Ik denk dus dat ik op dit moment meer naar de alu verise neig.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver.

Geplaatst: 21 apr 2010 13:20
door maarten_deboer
Bij de kuiper fcc krijg je de remblokken erbij, met droog weer merk ik geen verschil tussen alu en carbon en aangezien ik de wielen toch alleen maar bij mooi weer gebruik....

En het aller belangrijkste, de full carbon wielen zien er zoveel mooier uit

Geplaatst: 21 apr 2010 14:12
door ericpeters
De FCC remt met Swisstop Yellow veel beter als met de meegeleverde remblokken (ik heb beide).
De Kuiper FCC heeft een beperkte maximale banden druk (8.5 bar volgens mij), nu rij ik nooit met meer dan 8 bar dus hoeft het geen probleem te zijn. Desalniettemin had ik liever velgen met een overcapaciteit.

Aluminium remranden remmen veel beter (als iemand zegt dat het bij droog weer te verwaarlozen is dan moeten ze maar eens een serieuze afdaling nemen) maar toch zou ik weer voor de Carbon remrand kiezen. Mijn belangrijkse motivatie is gewicht en en name het roterend gewicht. Dat zelfde is voor mij ook de drijvende factor om nog een stap verder te gaan en binnen niet al te lange tijd op Tubes over te stappen.

PS: kijk ook eens naar wat ik de mooiste full carbon clincher vind: Bontrage Aeolus 5.0 maar die is weer wat duurder en weegt nagenoeg hetzelfde. De consturctie is wezenlijk anders: het is een Race XXX lite low profile carbon velg met een carbon Aero cover. Het zou kunnen dat dit wiel daardoor beter of slchter is.

Geplaatst: 21 apr 2010 14:24
door siemert1971
Hoi,

Ik heb hier nog wel een Aeolus 6.5 tube versie liggen, dus bij interesse laat het maar weten.

MVG

Geplaatst: 21 apr 2010 15:55
door maarten_deboer
Oke, op het vlakke merk ik weinig verschil tussen carbon en alu remrand. In de bergen nooit getest.