Aantal bladen voor
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Hallo,
Ik fiets nu zo'n 2 jaar en ben ondertussen op zoek naar een nieuwe fiets. Ondertussen heb ik er 1 op het oog, maar ik twijfel over 1 belangrijk ding: zou ik 3 bladen voor moeten nemen of kan ik het met 2 ook af? De betreffende fiets heeft er immers maar 2.
Voorheen fietste ik enkel op het vlakke, maar de laatste tijd ga ik steeds vaker naar Limburg. In de toekomst misschien ook de Ardennen. Het kleinste verzet dat ik nu heb is 39-25 en daarmee zijn de heuveltjes in Limburg geen probleem.
In hoeverre achten jullie een fiets met 3 bladen noodzakelijk? En is het mogelijk(lees: betaalbaar) om er later zelf een fiets met 3 bladen van te maken?
Bij voorbaat dank.
Gr. Luc
Ik fiets nu zo'n 2 jaar en ben ondertussen op zoek naar een nieuwe fiets. Ondertussen heb ik er 1 op het oog, maar ik twijfel over 1 belangrijk ding: zou ik 3 bladen voor moeten nemen of kan ik het met 2 ook af? De betreffende fiets heeft er immers maar 2.
Voorheen fietste ik enkel op het vlakke, maar de laatste tijd ga ik steeds vaker naar Limburg. In de toekomst misschien ook de Ardennen. Het kleinste verzet dat ik nu heb is 39-25 en daarmee zijn de heuveltjes in Limburg geen probleem.
In hoeverre achten jullie een fiets met 3 bladen noodzakelijk? En is het mogelijk(lees: betaalbaar) om er later zelf een fiets met 3 bladen van te maken?
Bij voorbaat dank.
Gr. Luc
De fiets die ik op het moment in bestelling heb staan heeft een FSA SL-K compact crankstel.
Het kleine blad (34) laat ik voor aflevering vervangen door een 38. De 34 neem ik wel mee naar huis, voor het geval dat er eens geklommen moet worden, tijdens -bijvoorbeeld- vakantie.
Ik rijd eigenlijk altijd op de vlakke weg, dus voor mij was dat de meest voor de hand liggende oplossing.
Zoals Pfff terecht aangeeft, zijn er net zoveel meningen als renners. De beste optie is veel lezen en je eigen oordeel vellen. Jij weet immers het beste wat je van plan bent.
Het kleine blad (34) laat ik voor aflevering vervangen door een 38. De 34 neem ik wel mee naar huis, voor het geval dat er eens geklommen moet worden, tijdens -bijvoorbeeld- vakantie.
Ik rijd eigenlijk altijd op de vlakke weg, dus voor mij was dat de meest voor de hand liggende oplossing.
Zoals Pfff terecht aangeeft, zijn er net zoveel meningen als renners. De beste optie is veel lezen en je eigen oordeel vellen. Jij weet immers het beste wat je van plan bent.
Faith may be defined briefly as an illogical belief in the occurrence of the improbable.
~ H.L. Mencken
~ H.L. Mencken
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik ben altijd blij dat ik in de Ardennen een triple heb.
We zijn niet allemaal Contador's of Geesink's.
Voor mezelf, verstandige mensen nemen een triple.
marc
We zijn niet allemaal Contador's of Geesink's.
Voor mezelf, verstandige mensen nemen een triple.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
zito schreef:In de ardennen heb je geen 3 bladen nodig. 2 is voldoende.
Onderbouw dit nu eens. Wat zijn bijv. 2 bladen? Een dubbel of een compact? Daarnaast hangt het ook van de persoon af. Dit is echt veel te kort door de bocht en heeft de TS niets aan.
Zelf heb ik eerst met een triple gereden, op mijn huidige fiets zit een dubbel crancstel.
Met de triple heb je zeker altijd de versnellingen die je nodig hebt. Op het vlak heb je door het middelste tandwiel rond de 32 km/u veel versnellingen zitten.
Een compact lijkt me verstandig als je alleen op het vlakke gaat rijden. In het hooggebergte zul je, afhankelijk van je getraindheid, vóór wel een klein tandwiel willen gebruiken.
Mijn huidige fiets met dubbel crancstel heeft ongeveer hetzelfde bereik als een triple. Het heeft wel een nadeel ten opzichte van een triple. Tussen de 28 en 32 km/u heb je óf vóór groot achter groot, of vóór klein achter klein. Je ketting staat dus op de snelheid waarop je het meest fietst op het vlak altijd scheef. De stappen tussen de versnellingen zijn ook juist in dat gebied groter, omdat de kransjes twee tanden verschillen.
Uiteindelijk zou ik zelf dus liever voor een triple kiezen, omdat je dan op het vlak meer keuze hebt in versnellingen t.o.v. een dubbel.
Met de triple heb je zeker altijd de versnellingen die je nodig hebt. Op het vlak heb je door het middelste tandwiel rond de 32 km/u veel versnellingen zitten.
Een compact lijkt me verstandig als je alleen op het vlakke gaat rijden. In het hooggebergte zul je, afhankelijk van je getraindheid, vóór wel een klein tandwiel willen gebruiken.
Mijn huidige fiets met dubbel crancstel heeft ongeveer hetzelfde bereik als een triple. Het heeft wel een nadeel ten opzichte van een triple. Tussen de 28 en 32 km/u heb je óf vóór groot achter groot, of vóór klein achter klein. Je ketting staat dus op de snelheid waarop je het meest fietst op het vlak altijd scheef. De stappen tussen de versnellingen zijn ook juist in dat gebied groter, omdat de kransjes twee tanden verschillen.
Uiteindelijk zou ik zelf dus liever voor een triple kiezen, omdat je dan op het vlak meer keuze hebt in versnellingen t.o.v. een dubbel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Een talent als Contador ben ik niet bepaald. Keutenberg en Eyserbosweg lukt net met 39-23. Vraag me af of 39-25 dan inderdaad voldoende is voor de Stockeu en La Redoute...
Ik heb sinds ik fiets een triple op mijn fiets. Ik heb het kleinste blad tot voor kort nog nooit gebruikt. Ik heb dan ook alleen nog maar in de polder gereden. Heuvens en bergen heb niet gefietst.
Dit jaar wat meer fietsen, dus ook de heuvels op gezocht en moet zeggen de 30 kwam een enkele keer goed van pas. Ik heb inmiddels mijn cassette achter vervangen (van 12-23 naar 11-28). Het het oog op de beklimming van de Alpe D'Hues ben ik straks blij dat ik een 30 blad voor heb.
Mijn idee is in de polder dubbel of compact geen probleem. Bergen dat moet je ervaren. Heb je dat nog niet gedaan neem dan een triple het gewicht van een 30T is dan te verwaarlozen maar wel prettig dat je wat achter de hand hebt.
succes met kiezen.
Dit jaar wat meer fietsen, dus ook de heuvels op gezocht en moet zeggen de 30 kwam een enkele keer goed van pas. Ik heb inmiddels mijn cassette achter vervangen (van 12-23 naar 11-28). Het het oog op de beklimming van de Alpe D'Hues ben ik straks blij dat ik een 30 blad voor heb.
Mijn idee is in de polder dubbel of compact geen probleem. Bergen dat moet je ervaren. Heb je dat nog niet gedaan neem dan een triple het gewicht van een 30T is dan te verwaarlozen maar wel prettig dat je wat achter de hand hebt.
succes met kiezen.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX
Het is afhankelijk van je leeftijd, hoeveel je traint, of je een beetje normaal gebouwd bent of veel te dik, etc.
Onder de 40 en goed getraind, BMI normaal, 39 25 zou voldoende moeten zijn.
Boven de 40 en toch een buikje en niet zo veel tijd meer om te trainen>compact of triple.
Onder de 40 en goed getraind, BMI normaal, 39 25 zou voldoende moeten zijn.
Boven de 40 en toch een buikje en niet zo veel tijd meer om te trainen>compact of triple.
Ik zou voor de zekerheid ook een triple nemen.
En nog 1 toevoeging aan wat de anderen al zeiden:
Achteraf ombouw van compact of dubbel naar triple is niet aan te raden: je moet best veel vervangen, dus is te duur.
En nog 1 toevoeging aan wat de anderen al zeiden:
Achteraf ombouw van compact of dubbel naar triple is niet aan te raden: je moet best veel vervangen, dus is te duur.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;