Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

afzetmoment knie / bal van mijn voet ?

0774
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 mei 2007 21:39

0774 18 apr 2010 00:06

Wanneer ik vlak voor mijn knie een loodlijn naar beneden laat naar mijn voet moet dan het uiteinde op de as van de trapper uitkomen,.. cq bal van de voet...???
(De trappers heb ik dan horizontaal)

Óf moet die loodlijn precies voor de punt van mijn schoen uitkomen voor een goede afzet,..cq afstelling..??

Graag jullie advies?
Alvast erg bedankt!!!
Hartelijke groet van Theo.
theo de vries

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 18 apr 2010 01:25

Als ik het goed heb dient de loodlijn kort achter de knieschijf en door hart trapper-as te lopen...

kooijman
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 okt 2009 18:27

kooijman 18 apr 2010 02:12

wat sirbas zegt klopt inderdaad, dat is de regel. Maar je moet wel beseffen dat dit slechts een algemene stelregel is.
Zo kun je dit afstellen met je voeten horizontaal, maar als je fietst zul je de voeten wellicht heel nooit horizontaal houden. De relevantie van deze regel is dus wel discutabel.
Ik heb in eerste instantie mijn fiets ook op deze manier afgesteld, maar uiteindelijk is m'n zadel alsnog een paar centimeter naar achter gegaan en m'n stuur is ook nog flink verandert.
Je kunt het dus prima als uitgangsregel nemen, maar hecht er niet té veel waarde aan.
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

Plaats reactie