Minimaal niveau van Shimano groep
Wat vinden jullie dat het minimale niveau van de onderdelen groep moet zijn voor een fietser die gemiddeld tweemaal per week zo'n 50 kilometer gemiddeld gaat rijden. Ik twijfel namelijk tussen 105 en Tiagra. Over Tiagra hoor ik wisselende geluiden.
Het grootste nadeel dat ik bij Tiagra zie, is dat het niet compatibel is met 105 en hoger (en met SRAM). Er zijn genoeg mensen die er verder zonder problemen mee fietsen.
Ik hoor overwegend goede geluiden over Tiagra. Dus als je niet op compatibiliteit met 105 en hoger uit bent zou ik me hier niet door laten tegenhouden en rustig voor Tiagra gaan.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Als het binnen het budget valt, 105 zonder twijfel. Sowieso zou ik voor een fiets die gebruikt wordt voor trainingen niet lager gaan als dat, Tiagra is toch echt meer een recreatiegroep die doet wat het doen moet, maar meer ook niet.
Zo erger ik me bv soms kapot aan een duur merk als Koga Miyata dat schaamteloos hun (overigens prachtige) frames afmonteert met Tiagra om kosten te sparen, maar goed, dat is offtopic.
Zo erger ik me bv soms kapot aan een duur merk als Koga Miyata dat schaamteloos hun (overigens prachtige) frames afmonteert met Tiagra om kosten te sparen, maar goed, dat is offtopic.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
-
- Forum-lid
tiagra is prima hoor, volgens mij!
Ik ken genoeg mensen die gewoon met tiagra fietsten (hadden ze 1500 euro voor hun fiets betaald / koga) zonder problemen. Het is misschien niet compatibel of wat zwaarder (weet ik niet) maar verder prima. Ik zou graag willen weten hoe vaak mensen echt problemen hebben gehad met tiagra groepen!
Ik ken genoeg mensen die gewoon met tiagra fietsten (hadden ze 1500 euro voor hun fiets betaald / koga) zonder problemen. Het is misschien niet compatibel of wat zwaarder (weet ik niet) maar verder prima. Ik zou graag willen weten hoe vaak mensen echt problemen hebben gehad met tiagra groepen!
ik heb nu ook al 3kwart jaar tiagra. ik begon en nam gewoon het goedkoopste :$ dat het niet compatibel is met 10 speed wist ik toen nog niet... maar ik heb geen enkel probleem ermee. ik denk dat ik, mits wielrennen me echt bevalt, na dit jaar een ultegra groep laat monteren (of andere fiets?)
net zo simpel. het moet toch een keer vervangen worden ;p
net zo simpel. het moet toch een keer vervangen worden ;p
ik heb op mn cyclocrosser begin dit jaar een tiagra groep gezet,
tot nu verbaast het mij hoe soepel dit loopt, ook na alle modder aanslagen die er op de groep zijn gepleegd.
Als je frame goed is en het fietsen bevalt je kan je nog altijd besluiten om volgend jaar een nieuwe 105 groep te monteren. Deze wordt overigens nog wat goedkoper straks en de kabels kunnen worden weggewerkt,
Dus mocht je een beter frame kunnen kopen met tiagra groep, dan hoef je dit zeker niet te laten.
Succes
tot nu verbaast het mij hoe soepel dit loopt, ook na alle modder aanslagen die er op de groep zijn gepleegd.
Als je frame goed is en het fietsen bevalt je kan je nog altijd besluiten om volgend jaar een nieuwe 105 groep te monteren. Deze wordt overigens nog wat goedkoper straks en de kabels kunnen worden weggewerkt,
Dus mocht je een beter frame kunnen kopen met tiagra groep, dan hoef je dit zeker niet te laten.
Succes
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
Ik denk dat je best twee keer in de week 50km relaxed kunt wegtrappen op Shimano Sora. Beetje onderhoud en het gaat jaren mee.
In het topic over de lezerstest van Fiets las ik dat iemand angst had om met Tiagra remmen van de berg te gaan. Denk zelf dat dat niet nodig is omdat ik iemand van 120 kilo ken die zichzelf met redelijk geweld af laat storten en af en toe gered wordt door Tiagra remmen.
In het topic over de lezerstest van Fiets las ik dat iemand angst had om met Tiagra remmen van de berg te gaan. Denk zelf dat dat niet nodig is omdat ik iemand van 120 kilo ken die zichzelf met redelijk geweld af laat storten en af en toe gered wordt door Tiagra remmen.
Als je niet veilig met Tiagra-remmen van een berg af zou kunnen, zouden ze per direct uit de handel genomen moeten worden. Dus dat zal wel wat mee vallen inderdaad.
Als je 105 kiest wellicht even wachten tot de nieuwe groep uit komt. Denk dat de merken dit jaar nogal vroeg zullen wisselen omdat er vanwege de verwachte crisis gewoon te weinig geproduceerd is.
de 105 van 2011 krijg natuurlijk het ultegra 6700 idee kwa shifters. Vraag het eens aan een FM, of er al zicht op is. Ligt er natuurlijk wel aan wanneer jij iets aan wil gaan schaffen.
de 105 van 2011 krijg natuurlijk het ultegra 6700 idee kwa shifters. Vraag het eens aan een FM, of er al zicht op is. Ligt er natuurlijk wel aan wanneer jij iets aan wil gaan schaffen.