Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankstel vervangen, hoe en wat

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 14:03

Geachte forummers,
ik heb een giant cfr 1 expert. Inderrdaad een al wat ouder fietsje. Het lukt me nog niet direct om mijn droomfiets te bemachtigen met mijn budget en ben daarom bezig deze fiets te voorzien van wat betere, lichtere, recentere onderdelen. Is al moooi gelukt met een stuur en stuurpen in mijn maat en ook een zadel en zadelsteun is inmidels vervangen.
Alle ondedrdelen heb ik bijzonder "preiswert" benmachtigd via de duitse ebay. Nu zou ik graag nog het crankstel willen vervangen door een lichter, moderner, liefst zwart carbon exemplaar. Er is nu een shimano rx 100 groep gemonteerd met 170 mm cranks.
Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen:
Welk type past in dit frame? Waar moet ik op letten?
Kan ik ongestraft 172 of 175 monteren en wat is het effect dan?
Heb ik specialistisch gereedschap nodig voor deze klus?
Ik ben al bij de lokalo FM geweest maar de hired help daar begint me glazig aan te staren als ikvertel wat ik wil, ze verkopen voornamelijk gewone fietsen. De eigenaar doet zijn uiterste best mij een Giant defy te verkopen maar een nieuwe zal toch echt een ultieme moeten zijn en dat is zijn assortiment niet.
Er zitten weliswaar goede ebn gespecialiseerde fm's in de buurt ( groningen) maar daar krijg ik tot op heden nog geen klik mee.
Overigens sta ik open voor aanbiedingen, ik weet dat dat niet in dit topic hoort maar het is dan ook slechts ondergeschikt aan mijn hoofdvragen.
commuter

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 16 apr 2010 14:18

Beste Commuter,

Volgens mij kan je gewoon een ander Shimano crankstel monteren bij deze groep. Kijk ook eens in het volgende forum topic: click
Ik zou gezien de leeftijd van je fiets voor een 105 crankstel gaan en er ook over denken om je achterderrailleur te vervangen om zodoende 10 speed te rijden.

Gr. Nico
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 14:32

Dank je voor je reactie Nico. Ik had het item gezien maar het laat nog wel een aantal vragen open.
commuter

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 apr 2010 14:40

> Welk type past in dit frame? Waar moet ik op letten?
Je kunt elke crank monteren die je wilt. Als je maar zorgt dat je voor je crank ook de bijpassende trapas/lagers neemt. Giant heeft gewoon een BSA schroefdraad.

> Kan ik ongestraft 172 of 175 monteren en wat is het effect dan?
Het effect is dat je langere crankarmen hebt. Dat is meer een overweging die met je lichaamsbouw/beenlengte/voorkeur te maken heeft dan met je frame.

> Heb ik specialistisch gereedschap nodig voor deze klus?
Om de oude crank en trapas te verwijderen heb je een cranktrekker en trapastooltje nodig. Voor de montage van een nieuwe crank is ook gereedschap nodig, afhankelijk van wel merk/type crankset je kiest.

Succes!

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 16 apr 2010 14:45

Goede aanvullingen Perik!
Die trapas tooltjes zijn niet zo duur, kijk maar eens bij BBB. Wel eerst kijken welk type crank je kiest.
Vwb de crank lengte. Als je huidige fiets destijds afgemeten is op jouw lichaamsbouw dan zou ik kiezen voor de cranklengte die je nu hebt. Doorgaans heb je overigens drie lengtes: 170/172,5/175. Ik ben 1.81 en rijd met 172,5.

Gr.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 15:11

ik ben zelf 1.82 bij een 57er frame. Zou et echt veel uitmaken die paar milimeter verschil?
commuter

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 16 apr 2010 15:37

commuter schreef:ik ben zelf 1.82 bij een 57er frame. Zou et echt veel uitmaken die paar milimeter verschil?


Waarschijnlijk valt het wel mee, je moet alleen je zadel lager zetten. Maar goed, als je een nieuw crankstel koopt en (bijv.) 172,5 is ideaal dan koop je dat toch?
Ik weet wel dat als je schoenplaatjes iets scheef staan dan vertaalt een afwijking van 2mm op de plaatjes zich meervoudig uit bij de heupen.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 16:23

[quote="perik"]> Welk type past in dit frame? Waar moet ik op letten?
Je kunt elke crank monteren die je wilt. Als je maar zorgt dat je voor je crank ook de bijpassende trapas/lagers neemt. Giant heeft gewoon een BSA schroefdraad.

BSA schroefdraad, geeft dat ook de maat van het lager aan? Is elke BSA gelijk dus?
commuter

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 16 apr 2010 16:24

Er zijn doorgaans twee soorten schroefdraad BSA en ITA. De maat van de crank is universeel. De lagers zijn bij de cranks geintegreerd.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 16:40

ik kom ook nog isis assen tegen, weer wat anders?
commuter

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 apr 2010 17:43

commuter schreef:ik kom ook nog isis assen tegen, weer wat anders?


ISIS en Octalink (Shimano) heeft betrekking op de passing van de crank op de trapas. ITA- of BSA/BSC-draad heeft betrekking op de passing van de schroefdraad waarmee de lagercups in de bracketpot (trapas-huis van het frame) gemonteerd worden. Bij de moderne versies van cranckstellen (bijv. hollowtech van Shimano) heb je wel te maken met ITA- of BSA/BSC-passing voor de lagercups, maar niet meer met ISIS of Octalink (dit laatste is alleen van toepassing op de wat oudere cranckstellen).
60 x Ventoux

commuter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 okt 2009 19:15

commuter 16 apr 2010 17:56

Ik moet dus BSA hebben om in het frame te passen, de uitgang van de as als het ware, isis of octalink maakt niet zolang de cranks ook isis of octalinnk zijn.
commuter

Plaats reactie