Hallo,
Mijn huidige racefiets is toe aan een oplapbeurt. Laat me even omschrijven waar ik nu op rij:
U-Scanini kader
Shimano Ultegra FC-6503 9-speed triple (52/42/30)
Shimano Ultegra CS-6500 9-speed (12-...-27)
SX-Force wielen, achteraan met Shimano Hyperglide CS-6500 naaf
1) De wielen zijn versleten. Ik heb tweedehands een set Mavic Aksium Race kunnen kopen met naaf Shimano Hyperglide CS-6600, wat eigenlijk voor 10-speed bedoeld is. Past hier een nieuwe krans Shimano Ultegra CS-6500 9-speed (12-...-25) op?
2) Wat betreft de triple vooraan: voor de FC-6503 vind je wel nog nieuwe losse kamwielen (52, 42 en 30), maar de cranks zelf niet. Eigenlijk zou ik een volledige nieuwe crankset nodig hebben. Als je naar de FC-6603 of FC-6703 kijkt, kom je in de 10-speed categorie terecht. Uit opzoekingen (forum, Google) maak ik op dat er dan moeilijkheden zijn met het type ketting dat dient gebruikt te worden, de shifter, etc. Heeft er iemand een idee of ik nog aan een volledige FC-6503 crankset kan komen?
3) Ik heb nu een Shimano Ultegra BB-6500 (triple) bracket gemonteerd. Wordt deze nog verkocht? Wat zijn eventuele alternatieven?
Groeten,
Ringo
Shimano Ultegra CS-6500/FC-6503 vervangen: enkele vraagjes!
1. Ja, je kunt gewoon een 9speed cassette monteren.
2. Soms kom je nog wel eens aanbiedingen tegen van 9sp crankstellen. Overigens kun je zonder problemen een FC-6603 of 6703 crankset gebruiken. Je hebt gelijk dat deze voor 10speed ontworpen zijn maar het werkt probleemloos met een 9sp ketting.
3. Een Shimano dealer zou zo'n as nog moeten kunnen bestellen denk ik. Als je overstapt naar een 10sp crank moet je uiteraard de bijpassende buitenlagers gebruiken.
2. Soms kom je nog wel eens aanbiedingen tegen van 9sp crankstellen. Overigens kun je zonder problemen een FC-6603 of 6703 crankset gebruiken. Je hebt gelijk dat deze voor 10speed ontworpen zijn maar het werkt probleemloos met een 9sp ketting.
3. Een Shimano dealer zou zo'n as nog moeten kunnen bestellen denk ik. Als je overstapt naar een 10sp crank moet je uiteraard de bijpassende buitenlagers gebruiken.
-
- Forum-lid
1. Ja, een 9-speed cassette past gewoon. De 10-speed cassette is eigenlijk smaller, maar word standaard met een extra 1mm spacer geleverd zodat zowel een 9 als 10-speed cassette op de zelfde naaf passen (en dus even breed zijn).
2. Een 10-speed ketting is smaller. Als je achter ene 9-speed cassette hebt moet je dus een 9-speed ketting hebben vanwege de grotere breedte!! Ik heb al meerdere malen 10-speed tandwielen/cranks gemonteerd op een 9 speed groep en ketting, dat werkt gewoon goed.
3. Ja, volgens mij kun je daar gewoon een BB-6600 op zetten, geen verschil. Of is dat nog een octalink? In dat geval niet...
Nick
2. Een 10-speed ketting is smaller. Als je achter ene 9-speed cassette hebt moet je dus een 9-speed ketting hebben vanwege de grotere breedte!! Ik heb al meerdere malen 10-speed tandwielen/cranks gemonteerd op een 9 speed groep en ketting, dat werkt gewoon goed.
3. Ja, volgens mij kun je daar gewoon een BB-6600 op zetten, geen verschil. Of is dat nog een octalink? In dat geval niet...
Nick
Heren en/of dames,
(niet af te leiden uit jullie gebruikersnaam )
Op basis van jullie antwoorden heb ik hier mijn boodschappenlijstje:
1. Vervangende cassette die op de nieuwe Mavic willen past:
- Shimano Ultegra CS-6500 9-speed, 12-25
2+3. Geen nieuwe losse kamwielen voor de FC-6503, noch een nieuwe bracket BB-6500 (wegens octalink), maar overstappen naar de combinatie uit de 6700 reeks:
- Shimano Ultegra crankstel Hollowtech II FC-6703
- Shimano lagercups SM-BB 6700
met 9-speed ketting:
- Shimano ketting CN-HG 93
Op de pagina van de crankset wordt er echter melding gemaakt dat deze maar compatibel is met de voorderailleur en de shifter uit dezelfde serie. Mijn voorderailleur komt uit de Tiagra groep (vervangstuk wegens breuk origineel stuk), maar deze "voelt" mij niet zo goed aan in combinatie met de Ultegra. Kan ik deze hier vervangen door de Shimano Ultegra voorderailleur FD-6703-F zonder mijn shifter te moeten vervangen?
Als ik namelijk ook mijn shifter dien te vervangen door de ST-6703, dan begint het totale prijskaartje al danig op te lopen...
Groeten,
Ringo
(niet af te leiden uit jullie gebruikersnaam )
Op basis van jullie antwoorden heb ik hier mijn boodschappenlijstje:
1. Vervangende cassette die op de nieuwe Mavic willen past:
- Shimano Ultegra CS-6500 9-speed, 12-25
2+3. Geen nieuwe losse kamwielen voor de FC-6503, noch een nieuwe bracket BB-6500 (wegens octalink), maar overstappen naar de combinatie uit de 6700 reeks:
- Shimano Ultegra crankstel Hollowtech II FC-6703
- Shimano lagercups SM-BB 6700
met 9-speed ketting:
- Shimano ketting CN-HG 93
Op de pagina van de crankset wordt er echter melding gemaakt dat deze maar compatibel is met de voorderailleur en de shifter uit dezelfde serie. Mijn voorderailleur komt uit de Tiagra groep (vervangstuk wegens breuk origineel stuk), maar deze "voelt" mij niet zo goed aan in combinatie met de Ultegra. Kan ik deze hier vervangen door de Shimano Ultegra voorderailleur FD-6703-F zonder mijn shifter te moeten vervangen?
Als ik namelijk ook mijn shifter dien te vervangen door de ST-6703, dan begint het totale prijskaartje al danig op te lopen...
Groeten,
Ringo