Alles over vakanties op én met de fiets

Alpe D'huez, Mont Ventoux én vakantie

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 16 apr 2010 10:45

Eind mei willen mijn vriendin en ik richting Frankrijk vliegen voor een korte vakantie. Ik ben eigenlijk nog maar net aan het fietsen (500 km afgelopen 2 maanden) maar zou toch graag een poging wagen op de Mont Ventoux. Mijn vriendin fietst niet maar is wel bereid onze reisroute aan te passen aan mijn fietsplannen. Nu heb ik een beetje zitten zoeken en het volgende bedacht:

Vliegen richting Lyon. Auto huren. Alpe D'huez (evt. Croix de fer) beklimmen. Doorreizen naar Bedoin. Mont Ventoux beklimmen. Eventueel doorreizen naar Nice (en stukje Italië?). Hurrauto inlveren en vanuit Marseille terugvliegen.

Alles bij elkaar hebben wij een dag of 9 ter beschikking. Mijn vraag is dan ook: is dit realiseerbaar én ook reëel? Met dien verstande dat ook ook de fiets/ reis (relax) verhouding een beetje in balans is?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 apr 2010 11:23

Zo zag mijn eerste fietsvakantie ever er ongeveer uit (met ongeveer hetzelfde aantal km's in de benen). Ik was toen met 2 vrienden, we hebben het erg naar ons zin gehad. Reeel en realiseerbaar dus wat mij betreft (ik had wel een goede conditie van een andere sport, dat helpt wel..).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 16 apr 2010 13:20

Realiseerbaar ja, maar als ik je schema zo zie, dan zit je naar mijn smaak wel veel in de auto voor de 9 dagen die je hebt, en waarin je ook wil relaxen.

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 16 apr 2010 13:27

Vandaar ook mijn twijfel om door te reizen naar Nice (of nog verder). In (omgeving) Bedoin blijven is ook een serieuze optie. Ik weet alleen niet of daar in de omgeving iets te beleven is..

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 apr 2010 17:55

[quote="Nistelrooi"]Vandaar ook mijn twijfel om door te reizen naar Nice (of nog verder). In (omgeving) Bedoin blijven is ook een serieuze optie. Ik weet alleen niet of daar in de omgeving iets te beleven is..[/quote]
Ligt er aan waar je van houdt! Strand en zee nee. Natuur en cultuur volop!
Natuur: Gorges de la Nesque, Gorges de l'Ardèche (iets verder, maar met auto goed te doen), Dentelles de Montmirail, directe omgeving van de Ventoux (tour rondom), Fontaine-de-Vaucluse (onderaardse bron) etc. etc.
Cultuur: Vaison-la-Romaine (Romeinse opgravingen), St. Rémy-de-Provence (Les Antiques, Romeinse overblijfselen), Abbaye de Sénanque, schitterende oude Villages perchés (hooggelegen dorpjes: Gordes, Ménèrbes, Bonnieux, La Coste, maar ook Gigondas, Montbrun-les-Bains e.d.).
Ook kun je heerlijk op wijnjacht (proeven, kopen). Provençaalse markten zijn er de gehele week volop te vinden. Maar.... wat zoek je?
Edit: vergeet ik toch helemaal Avignon (en Arles) nog te noemen;).
60 x Ventoux

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 19 apr 2010 10:24

Dank voor je (jullie) reactie. Vooral op zoek naar natuur en cultuur. Mogelijkheden genoeg om het sportieve met het recreatieve af te wisselen zo te zien. Nu maar hopen dat het fysiek ook gaat lukken ;-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 apr 2010 10:40

Zie de post van Le Grimpeur.
Je kunt in de Provence alles vinden om je 9 dagen te vermaken (en wel langer ook).
Prachtige streek, met een mooie natuur/cultuur mix. Als je van wijn houdt zou ik zeker naar Gigondas gaan (Dentelles-streek); net even iets minder toeristisch dan Chateau Neuff wat echt dé naam heeft.
Gewoon lekker in Bedoin blijven zou ik zeggen, geeft je veel meer rust.
Enne: avignon is echt een must-do, een van de mooiste en gezelligste Franse steden.
Less is bore

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 19 apr 2010 11:32

We wilden oorspronkelijk doorreizen naar Nice maar als ik de reacties hier zo lees is dat niet nodig. Heb even wat gezocht op Avignon; lijkt me inderdaad een prachtige stad..

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 19 apr 2010 15:22

enkel je fiets ginds krijgen is wat aan de lastige kant. Fietskoffers bestaan natuurlijk, maar zijn wel eerder duur als dat voor eenmalig gebruik is.
Waarom wil je vliegen? Zo gek ver is het niet.

Ik heb zelf vorig jaar uitgerekend wat het verschil in tijd en geld was om te vliegen en de auto was (voor mij vanuit Brugge, 900 km naar adh, 970 naar bedoin) in beide aspecten voordeliger (combi verplaatsing luchthaven (kost tijd en geld), auto daar laten staan (kost geld), fietskoffer (kost geld), huurwagen, vliegticket... Komt bij dat als je lagekost wil vliegen je veel extra betaalt voor je fiets. en in mei hoef je niet in te zitten met verkeersdrukte. (ik had optie Lyon en optie grenoble bekeken)

tenzij je geen auto bezit natuurlijk, in welk geval ik me excuseer voor mijn uitleg.

(ik dacht dat de woorden Nistelrooj en vliegen niet in 1 zin pasten:))

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 19 apr 2010 15:29

Ik heb eerlijk gezegd niet eens gedacht aan rijden, gewoon omdat ik er vanuit ging dat vliegen efficiënter zou zijn. Moet ik toch nog eens goed over nadenken dan.

Het plan was om met Ryanair vanuit Eindhoven (=om de hoek) naar Marseille te vliegen. Fiets wilde ik terplekke (zowel bij de Alpe als bij de Ventoux) huren.

Dank voor je reactie in elk geval. Ga dr nog eens goed over nadenken.

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 19 apr 2010 16:33

In het verlengde van bovenstaande:

ik ben in het bezit van een Scott speedster s30 die afgemonteerd is met shimano ultegra triple (52/39/30).

Volstaat dat om boven te komen?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 19 apr 2010 16:42

Ja hoor, met een 25 of 27 achter kom je vanzelf boven. Als je maar blijft trappen.

Plaats reactie