Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoofdpijn na het fietsen

bertuz87
Forum-lid

bertuz87 13 apr 2010 21:03

Hallo,

Ik ben vorig jaar augustus begonnen met wielrennen. Ik heb de voorgaande jaren gesquasht en gefitnessed. Ben dus een krachtsporter. Wielrennen gaat me goed af, alleen heb ik na elke rit veel hoofdpijn.

Mijn vochtbalans is goed, want urine is hele dag door goede kleur. Drink een halve liter vooraf en halve liter na het fietsen. Ook onder het fietsen zelf neem ik vaak twee bidons mee met 500 ml.

Na het fietsen drink ik een colaatje en neem een kopje bouillon om suiker en zout weer aan te vullen, maar toch heb ik nog steeds hoofdpijn.

Kan iemand mij vertellen wat daar de oorzaak van is en hoe ik dat eventueel op kan lossen?

gast
Forum-lid

gast 13 apr 2010 21:12

Fiets je niet te hard ?
Heb je het ook met rustig peddelen?
Drink je (veel) alcohol ?
Koffie ?
Hoeveelheid drinken is nogal afhankelijk van tijd dat je op de fiets zit, en daar zeg je niks over.

En de huisarts vragen kan ook nooit kwaad.

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 13 apr 2010 21:20

- Beginnende uitdrogingsverschijnselen = Hoofdpijn
- Inspanningshoofdpijn
- te strakke helm of bandana of iets dergelijks
- caffeine cold turkey

Ik heb er ook wel eens last van....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

bertuz87
Forum-lid

bertuz87 13 apr 2010 21:22

Afgelopen zaterdag heb ik Veenendaal-Veenendaal gereden. Toen heb ik zeker wel alleen op de toch zelf zon 3 liter water weggedronken. Voor de start ook zeker nog een liter, en na de tocht ook minstens 2 liter.

Vandaag heb ik 70 km gefietst, met HR avg: 153 Spd avg. 23. Flinke wind veel vocht verloren. 1 liter gedronken vooraf, 1 liter onder het fietsen, 2 liter na afloop.

Ik drink alleen in het weekend 2 biertjes, op zondagavond.

Ik heb vandaag 70 km gefietst

laulau
Forum-lid

laulau 13 apr 2010 21:34

Een duursport zoals wielrennen vraagt wel eea aan gewenning. Je noemt krachtsport en dus neem ik aan dat je vooral fitness deed tbv spierkracht (korte zwaardere sets ipv lange lichtere). Het kan heel goed zijn dat jouw lichaam nog moet wennen aan de switch.

Maar zoals Gast al terecht opmerkt, je zegt niets over de duur van de training en de intensiteit, want dit bepaalt hoeveel vocht je nodig zou hebben icm omstandigheden als temperatuur.

Eet je nog iets tijdens de training? Overigens neem ikzelf een bidon sportdrank mee onder de douche om de reserves weer aan te vullen, niet zozeer suiker en/of zout, om koolhydraten aan te vullen ; een gebrek hieraan kan nl. ook hoofdpijn veroorzaken. Probeer eens een banaan na de training.

edit: ik zie net jouw reactie pas. Je drinkt wat weinig tijdens de inspanning heb ik het idee? 500ml per uur is een redelijke richtlijn, met jouw training had je dan ruim 1,5l moeten drinken, en dat is alleen tijdens de training.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 13 apr 2010 22:29

denk ook eens aan een probleem in de nek welke spanningshoofdpijn kan veroorzaken!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 13 apr 2010 22:36

Kijk eens hier, misschien dat je er een mogelijke oorzaak in herkent.

http://www.tigch.nl/medisch/hoofdpijn.htm
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

svensation
Forum-lid

svensation 15 apr 2010 14:45

Site van Karin van der Ende – Kastelijn

Naast haar werkzaamheden als sportarts houdt zij zich bezig met een onderzoek naar inspanningsgebonden hoofdpijn. Met dit onderzoek probeert zij meer te weten te komen over het voorkomen van deze aandoening. Ook wil zij op deze manier deze aandoening onder de aandacht brengen. Sporters hoeven niet onnodig hoofdpijn te hebben. Er bestaat vaak een goede behandeling voor die bij de meeste artsen echter onbekend is.

coen
Forum-lid

coen 15 apr 2010 14:56

Zit je helm niet te strak?
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

bertuz87
Forum-lid

bertuz87 15 apr 2010 21:07

Alleen dank voor jullie reactie!

Na de tocht van dinsdag had ik overigens minder hoofdpijn dan normaal. Ik heb vandaag gelet op mijn houding op de fiets. Niet te gespannen en moet zeggen dat het al wat beter gaat. Vandaag een korte interval training gedaan van een uur, en de hoofdpijn is nog niet opgekomen.

Die site van Karin van der Ende is wel interessant, en leek me ook wel goed om dat te doen, totdat ik de prijzen zag. Moet daar toch nog even over nadenken!

Tot nu toe in ieder geval tevreden!

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 15 apr 2010 22:26

Ik ken het probleem, feitelijk is het gewoon een kater zonder alcohol :) Waarschijnlijk heeft het toch te maken met een verstoorde vochtbalans. Toch zoveel mogelijk proberen te drinken en dan het liefst iets isotonisch...
Ik heb er meestal in het begint van het seizoen last van, maar na een paar keer fietsen is het weg. Ik doe ook aan karate en hierbij hetzelfde probleem, de eerste paar keer een beetje hoofdpijn daarna helemaal geen last meer.
Advil helpt trouwens erg goed mocht je er weer eens last van krijgen...

bertuz87
Forum-lid

bertuz87 21 apr 2010 00:56

Vandaag weer 90 km gefietst. Maar toch weer hoofdpijn daarna. Ik heb van tevoren ruim een liter gedronken. En onderweg toch ook weer 1,3/4 liter. Is dat dan toch te weinig?

Plaats reactie