shim. triple naar campa compact?
misschien wil ik overstappen van shim.triple naar campa compact. niet op mijn huidige fiets maar een nieuw 'project' zoals dat hier heet. aangezien campa nu 11sp heeft, komt het bereik van compact dichter bij dat van een triple (met een 12-27 dan). daarnaast vind ik het soms een gedoe met 3 voorbladen, een hoop schakelen. nu zit ik met een aantal vragen:
1. ik heb Easton Vista wielen met een shimano body, kan ik hiervan de body vervangen om ze geschikt te maken voor campa? wat kost dat ong?
2. om de verzetten te vergelijken kijk ik naar ritzelrechner, op zich een geinige site maar klopt er ook iets van? voor mij is belangrijk dat de 34-27 vrij dicht in de buurt komt van mijn huidige 30-25 en dat is zo. daarnaast vind ik het belangrijk om niet met een te scheve kettinglijn te rijden in de polder in NL. hoe is campa compact hierin tov shim. triple?
3. ik ben erg tevreden over mijn shimano flightdeck (itt sommige anderen), is er ook zoiets voor campa?
4. komt er binnenkort (bijvoorbeeld volgend jaar) een 12sp? dan kan ik beter even wachten!
voor de duidelijkheid, ik heb nu een shimano ultegra en zit te denken aan campa chorus, de 'goedkoopste' 11sp en zou kwalitatief iets beter dan ultegra kunnen zijn.
1. ik heb Easton Vista wielen met een shimano body, kan ik hiervan de body vervangen om ze geschikt te maken voor campa? wat kost dat ong?
2. om de verzetten te vergelijken kijk ik naar ritzelrechner, op zich een geinige site maar klopt er ook iets van? voor mij is belangrijk dat de 34-27 vrij dicht in de buurt komt van mijn huidige 30-25 en dat is zo. daarnaast vind ik het belangrijk om niet met een te scheve kettinglijn te rijden in de polder in NL. hoe is campa compact hierin tov shim. triple?
3. ik ben erg tevreden over mijn shimano flightdeck (itt sommige anderen), is er ook zoiets voor campa?
4. komt er binnenkort (bijvoorbeeld volgend jaar) een 12sp? dan kan ik beter even wachten!
voor de duidelijkheid, ik heb nu een shimano ultegra en zit te denken aan campa chorus, de 'goedkoopste' 11sp en zou kwalitatief iets beter dan ultegra kunnen zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
1. Body is prima te vervangen. Weet niet precies, maar zal een paar tientjes zijn.
2. ritzelrechner klopt. Ik rij op 1 fiets met compact, maar dan wel met een 11-23 cassette. Dan heb ik bijna geen extreme kettinglijnen. Met een 12-25 of groter vind ik het niet fijn. Je hebt die 11 "nodig" als buitenste kransje om op de 12 en 13 iets minder scheve lijn te hebben. Ik heb zelf gekozen voor 2 cassettes: 11-23 en 13-29. Werkt fijner dan 1 vaste cassette vind ik (altijd een compromis).
3. Geloof niet dat Campa die dingen nog uitlevert (ik ken ze niet). Maar ik zou dat Flightdeck nooit missen. Zijn meer dan genoeg goede computertjes.
4. 12 sp komt voorlopig echt niet.
5. Goedkoopste 11sp is Athena. Chorus vind ik wel mooier. Kwalitatief is Athena, Ultegra en Chorus volledig vergelijkbaar.
2. ritzelrechner klopt. Ik rij op 1 fiets met compact, maar dan wel met een 11-23 cassette. Dan heb ik bijna geen extreme kettinglijnen. Met een 12-25 of groter vind ik het niet fijn. Je hebt die 11 "nodig" als buitenste kransje om op de 12 en 13 iets minder scheve lijn te hebben. Ik heb zelf gekozen voor 2 cassettes: 11-23 en 13-29. Werkt fijner dan 1 vaste cassette vind ik (altijd een compromis).
3. Geloof niet dat Campa die dingen nog uitlevert (ik ken ze niet). Maar ik zou dat Flightdeck nooit missen. Zijn meer dan genoeg goede computertjes.
5. Goedkoopste 11sp is Athena. Chorus vind ik wel mooier. Kwalitatief is Athena, Ultegra en Chorus volledig vergelijkbaar.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Guser schreef:misschien wil ik overstappen van shim.triple naar campa compact. niet op mijn huidige fiets maar een nieuw 'project' zoals dat hier heet. aangezien campa nu 11sp heeft, komt het bereik van compact dichter bij dat van een triple (met een 12-27 dan). daarnaast vind ik het soms een gedoe met 3 voorbladen, een hoop schakelen. nu zit ik met een aantal vragen:
Aangezien je nu erg tevreden bent, ben ik toch nieuwsgierig waarom je wil overstappen? Al met campa gereden? Of voor de looks?
stinus, tevreden sloeg hierboven mn op de flightdeck computer, maar op zich voldoet de ultegra triple inderdaad prima. het is gewoon een goede groep waarmee je overal kan fietsen. redenen om wellicht over te stappen zijn:
- simpeler schakelen, maar 2 bladen voor ipv 3. dan is het gewoon onderaan en bovenaan de berg schakelen (vwb kettingblad). met een triple zit je wat sneller op het verkeerde kettingblad dan wat ik met een compact verwacht. plus met een triple blijf je klooien met de trimstand van de voorderailleur.
- gewicht, ik denk eraan om over te stappen naar een carbon frame en tezamen met een campa (is meen ik lichter dan shimano) compact groep kan dat een significante besparing opleveren.
- en de looks, ziet er ook gaver uit!
- simpeler schakelen, maar 2 bladen voor ipv 3. dan is het gewoon onderaan en bovenaan de berg schakelen (vwb kettingblad). met een triple zit je wat sneller op het verkeerde kettingblad dan wat ik met een compact verwacht. plus met een triple blijf je klooien met de trimstand van de voorderailleur.
- gewicht, ik denk eraan om over te stappen naar een carbon frame en tezamen met een campa (is meen ik lichter dan shimano) compact groep kan dat een significante besparing opleveren.
- en de looks, ziet er ook gaver uit!
Daniel1975 schreef:1. Body is prima te vervangen. Weet niet precies, maar zal een paar tientjes zijn.
@daniel1975; dank voor reply op alle vragen! het lijkt dus wel een reëele optie. wat je zegt over de 11-23 en kettinglijn, zo had ik het nog niet bekeken. ik had gedacht dat ik de 12 toch niet zo vaak zou gebruiken, net zoals mijn 12 nu bij de triple. die is vooral voor afdaling en een enkele keer sprinten (ik rijd geen wedstrijden). ik ga het nog even ritzelrechnen!
Als het je om gewicht gaat kan je beter voor SRAM kiezen volgens mij.. Maar als je over een elf speed gaat schakelen krijg je dan niet juist problemen met schuine kettinglijnen?
Ik heb niet echt een duidelijke voorkeur voor campa of shimano maar was gewoon erg benieuwd naar je beweegredenen.
Campa ziet er wel erg sharp uit...
Ik heb niet echt een duidelijke voorkeur voor campa of shimano maar was gewoon erg benieuwd naar je beweegredenen.
Campa ziet er wel erg sharp uit...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Guser schreef:ik ga er vanuit dat een 11sp casette niet breder is dan een 10sp, maar dat de extra krans 'ertussen wordt gepropt' door een kleinere tussenafstand en een smallere ketting. dat betekend niet meer last van schuine kettinglijn. vooralsnog een aanname...
sram is volgens mij alleen 10sp?
Klopt allemaal.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Bedenk nog een ding: met een kruissnelheid van rond de dertig zit je met een triple altijd precies op je middenblad en op de middelste kransjes van je cassette. Met een compact zit je of op het grote blad voor bij je grootste kransjes, of met het kleine blad voor bij je kleinste kransjes. Met andere woorden: een compact is vrij onhandig voor snelheden rond de 30 km/h.
Ik ga komende vrijdag een 11-speed testen. Rij nu zelf op een triple. Ik zal mijn bevindingen hier melden.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
amateurke schreef:Ik ga komende vrijdag een 11-speed testen. Rij nu zelf op een triple. Ik zal mijn bevindingen hier melden.
En, hoe was het? Ikzelf zet ook met hetzelfde, dus van Shimano Triple naar Campa dubbel en ik ben wel benieuwd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling