Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

bar ends midden van het stuur?

nagtie
Forum-lid

nagtie 11 apr 2010 16:49

Hallo
Ik heb een Trek FX7.5 het is niet echt een mountainbike, maar ook geen race fiets..
Dus weet niet zo goed waar ik deze vraag moet stellen.

Op mijn vorige fiets had ik een ligstuur, die gebruikte ik nooit om op te liggen, maar alleen om de het stuur in het midden vast te houden. Zodat ik op de lange stukken wat aerodynamischer ben. Dit vond ik altijd lekker fietsen en mis deze plek nu op mijn stuur.

Ik wil geen ligstuur meer, omdat die erg lang zijn en heb eigenlijk genoeg aan de lengte van bar ends.

Zijn er dit soort opzet stukken? Of kan ik gewoon bar ends gebruiken? Nadeel is wel dat het gedeelte waar ik ze wil plaatsen op het stuur dikker is, dan het einde? Zijn er bar ends die om een wat dikker stuur kunnen?

Even een vraag die er deels mee te maken heeft, wat is de manier om handvaten makkelijk op en af het stuur te krijgen?

Groet Niels

tiest
Forum-lid HC

tiest 11 apr 2010 17:44

Er zijn geen bar ends die op het dikker deel kunnen.

Vroeger reden de strandracetoppers(scrabbelwoord) met de Bar-ends in het midden. Ze gebruikte dan een oud stuur+pen met dunne klemming, dan kun je de bar ends zo ver naar binnen schuiven als je wilt.

Ik zelf zou gewoon mn polsen op het stuur leggen en het daar mee doen.

utflecht
Forum-lid

utflecht 11 apr 2010 20:19

iets als dit misschien?

http://link.marktplaats.nl/330069022

nagtie
Forum-lid

nagtie 11 apr 2010 20:26

Als ik mijn polsen erop leg, dan lig ik nog, en heb je nog geen aerodynamica.

De link die je geeft vind ik heel lelijk, maar zou al een stuk bruikbaarder zijn. Ze zijn wat log en groot, met een heel groot stuk wat ik nooi ga gebruiken, net als ik op mijn lig stuur nu heb.

genesiz
Forum-lid

genesiz 11 apr 2010 20:49

Is het niet mogelijk om gewoon een ligstuur te monteren en afzagen op de afstand dat je wilt. Je kunt dan schuim aanbrengen dat je bij de halfords kunt kopen.

nagtie
Forum-lid

nagtie 11 apr 2010 21:08

daar dacht ik ook aan idd. en daar ga ik naar zoeken..
Misschien gewoon mijn oude.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 11 apr 2010 21:18

Nagtie schreef:...

Even een vraag die er deels mee te maken heeft, wat is de manier om handvaten makkelijk op en af het stuur te krijgen?

Groet Niels

De makkelijkste manier is lucht er onder blazen met een compressor.

Bij gebrek aan een compressor: steek er een satéprikker oid onder, en gebruik de opening om er een oplossing van water met afwasmiddel in te druppelen. Even draaien en wrikken, et voilá.
Om handvatten te plaatsen, doe je hetzelfde zonder het satéstokje.

Of een setje lock-on handvatten, natuurlijk.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

tiest
Forum-lid HC

tiest 12 apr 2010 13:40

Nagtie schreef:Als ik mijn polsen erop leg, dan lig ik nog, en heb je nog geen aerodynamica.

Wat verschilt dit tegenover een setje bar-ends in het midden.

nagtie
Forum-lid

nagtie 12 apr 2010 16:42

dat je je armen meer gestrekt hebt.. en je dus smaller bent..

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2010 18:20

kaj1500 schreef:
De makkelijkste manier is lucht er onder blazen met een compressor.

Bij gebrek aan een compressor: steek er een satéprikker oid onder, en gebruik de opening om er een oplossing van water met afwasmiddel in te druppelen. Even draaien en wrikken, et voilá.
Om handvatten te plaatsen, doe je hetzelfde zonder het satéstokje.

Deels mee eens.
Sowiso gebruik ik geen afwasmiddel. De handvaten moeten ook ooit weer vast komen te zitten. Alleen water volstaat prima. Dan de boel goed laten drogen en met een beetje haarlak/gel oid er weer op schuiven. Dan zitten ze na een nachtje drogen weer muurvast (en laat weer los als je er water onder druppelt).
Less is bore

tiest
Forum-lid HC

tiest 12 apr 2010 18:54

Nagtie schreef:dat je je armen meer gestrekt hebt.. en je dus smaller bent..

Onzin. Als je meer strekt word je houding verkeerd en kun je niet eens optimaal kracht zetten. En Bar-ends zijn dusdanig kort dat je niet verder kan strekken dan 10cm. Hetzelfde effect als even je polsen op het stuur leggen dus.

nagtie
Forum-lid

nagtie 12 apr 2010 22:10

TiesT schreef:
Nagtie schreef:dat je je armen meer gestrekt hebt.. en je dus smaller bent..

Onzin. Als je meer strekt word je houding verkeerd en kun je niet eens optimaal kracht zetten. En Bar-ends zijn dusdanig kort dat je niet verder kan strekken dan 10cm. Hetzelfde effect als even je polsen op het stuur leggen dus.

In de openings post geef ik aan geen mountainbik noch race fiets te hebben.
Op lange rechte stukken op de weg fietst het lekker om het stuur wat dichter bij elkaar vast te houden. Dit doen ze op de race fiets ook vaak als ze hem boven op vast houden. Ik fietste op mijn oude fiets altijd zo, en dat was best lekker.
Het gaat er dus niet om dat ik kracht moet zetten, want het is gewoon voor op de weg.
Als je dan je armen neerlegt zul je laag moeten zitten, dan heb ik geen kracht meer in mijn benen juist. Dus is zeker geen onzin, en dat zo noemen is een beetje raar als je niet echt begrijpt wat ik bedoel..

Plaats reactie