Hallo iedereen!
Om te beginnen zal ik maar bekennen dat ik een noob ben
Ik heb nu dus een nieuwe fiets gekocht (tweedehands). Het is een compact en heeft een Ultegra groep. Vandaag ben ik er op wezen fietsen en kwam ik er achter dat ie nogal herrie maakt. Namelijk als ik hem zwaarder zet, (voor op het grote blad staat en achter klein (de 3 kleinste)), maakt ie een rauw, 'aanlopend' geluid. Hoe zwaarder, hoe meer geluid. Het is niet alleen als ik druk op de pedalen zet.
Ik heb er dus nog niet zo veel verstand van, dus wie mij advies wil geven: graag in jip en janneke taal!! Alvast bedankt!
Rammelend geluid bij zware versnelling
Ik denk dat je limietschroeven ( en dan die voor de zwaarste versnelling) niet goed staat. (gezien het feit dat ook zonder kracht uit te oefenen, het geluid geproduceerd word)
Hierdoor is het voor de derailleur niet mogelijk om genoeg onder het kransje te zakken , en daarom soepel te lopen. Het oplossen hiervan is erg lastig in jip&janneke taal uit te leggen, en nog lastiger om het zelf goed te doen. Ik zou even langs je fietsenmaker gaan, klusje van max 10 euro.
Natuurlijk kan het zo zijn dat het niet bovenstaande euvel betreft maar 1 van een scala uit andere opties.Zonder de fiets in handen te hebben is dat erg lastig om te bepalen.
Hierdoor is het voor de derailleur niet mogelijk om genoeg onder het kransje te zakken , en daarom soepel te lopen. Het oplossen hiervan is erg lastig in jip&janneke taal uit te leggen, en nog lastiger om het zelf goed te doen. Ik zou even langs je fietsenmaker gaan, klusje van max 10 euro.
Natuurlijk kan het zo zijn dat het niet bovenstaande euvel betreft maar 1 van een scala uit andere opties.Zonder de fiets in handen te hebben is dat erg lastig om te bepalen.
rubenio schreef:Ik denk dat je limietschroeven ( en dan die voor de zwaarste versnelling) niet goed staat. (gezien het feit dat ook zonder kracht uit te oefenen, het geluid geproduceerd word)
Lijkt mij niet, aangezien het niet alleen bij het kleinste kransje achter is maar bij de 3 kleinste kransjes.
Ik denk eerder aan de voorderailleur.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Lijkt mij ook je ketting die tegen de kooi van de voorderailleur loopt. Je zou als eerste even kunnen kijken of je je voorderailleur nog een extra tikje naar buiten kunt geven. Ook kun je proberen tijdens het fietsen tegen je hendel van je voorderailleur te duwen om te zo wat ruimte te geven aan je ketting. Als dit helpt kun je je voorderrailleur wat verder naar buiten stellen met de schroefjes die er op zitten.
Passie voor het fietsen en de fietsen.