Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe fiets 1.94 cm 90 kg <1200 euro

alchemist
Forum-lid

alchemist 07 apr 2010 18:07

Hallo, ik ben daniel en ben van plan om te beginnen met racefietsen.

een aantal collega's en vrienden zijn al aan het racefietsen en na een tijd niks gedaan te hebben ( maar nog steeds wel aardig sportief te zijn ) wil ik beginnen met racefietsen.

het begint natuurlijk met een goede fiets uitzoeken.
ik ben 1.94 cm en 90 kg. ik heb veel gesport in mijn leven en ben wel iemand die als ik het leuk vind mijn benen ook goed wil voelen branden als ik van een fiets stap.

ik vind het lastig omdat ik net bij een speciaalzaak wegkom en deze adviseerd me om iig 105 te gaan rijden. deze winkel had koga's staan en kwam dan terrecht op 1300 euro.

ook had hij een 2e hands staan
koga 58cm full carbon road racer (2007)
fulcrom racer 7
full ultegra
voor 1400, euro
(deze had al wel extra bidon een draadlose teller en pedalen )

eigenlijk wil ik onder de 1200 euro blijven.

en ben op zoek naar goede tips over framemaat en andere dingen waar ik op moet letten. ( de 58 cm zat wel goed moet ik zeggen maar dacht dat frame lengte net iets langer mocht eigenlijk)

groeten daniel

stefanofly
Forum-lid

stefanofly 07 apr 2010 18:39

hoi Daniel,

- voor de framemaat zou ik me laten meten. 58 lijkt me zo net wat klein voor je lengte.
- voor de groep als je shimano neemt, zou ik minimaal 105 of ultegra nemen.

jij hebt 3 opties:

1) nieuw fiets kopen bij een FM, model 2009 onder 1200 euro (bij voorbeeld een beone blizzard 2009 full ultegra te vinden bij gerenommeerde FM's (geen prijsvechter dus)
2) nieuws fiets kopen full ultegra rond de 1000 euro bij een zaak zoals de vos of salden waar de service en montage wat minder kan zijn.
3) tweede hands fiets kopen.

Met je gewicht, let op de wielen die je krijgt. kan verstandig zijn om wat extra te betalen voor betere wielen (fulcrum 7 moet okay zijn).
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 08 apr 2010 17:58

Over je lengte hoef je niet echt in te zitten. Je bent niet uniek lang o.i.d. om dat alvast even duidelijk te maken. Het is dus geen probleem om bij een goede FM binnen te lopen en te slagen, ook met jou budget moet dat wel lukken.

Over de opties die je noemt, 58 cm is toch wat aan de krappe kant. Ik ben 1.86m en zit precies goed op een 57 cm slooping frame (Een recht frame zou vergelijkbaar ongeveer 60-61cm zijn). Kortom, die Koga 'valt af' in mijn ogen.

Mijn tips:
- Ga voor een goed merk (Dat kan Canyon, Bulls, Koga, Cannondale, Stevens, BMC, Trek of whatsoever zijn). Deze leveren meer op bij een eventuele doorverkoop/inruil en zijn over het algemeen gewoon goed. Ik zou niet voor de iets mindere (Nederlandse) merken gaan als Sensa, Beone.
- Voor de groep moet je je eigenlijk richten op een 'top'-merk met 105 of een 'goed'-merk met Ultergra. Je zit aan een budget gekoppeld, dus ik zou niet zozeer naar Campagnolo & SRAM kijken als je bang-for-buck wilt houden.
- Zorg voor een goede wielenset. Waarschijnlijk niet de standaard wielenset. Met 90 kg en Shimano RS-10 wielen hoef je er heus niet vanuit te gaan dat ze bij de eerste beste bult breken of dat je er maar max 2000 km mee kunt rijden. Dat is overdreven, ze zullen ook wel volstaan. Echter om de rij-ervaring toch zo fijn mogelijk te maken, zou ik gaan kijken naar een goede handgespaakte wielset met ultegra naven of Fulcrum Racing 7/5/3 wielen. Hier kun je veel plezier aan beleven en kan je vaak bij de aankoop wel om laten ruilen.

Kijk misschien eens naar de Cannondale CAAD9 fiets (105 groep).

alchemist
Forum-lid

alchemist 08 apr 2010 18:53

erg bedankt voor de reacties hier kan ik echt wat mee, ik ben morgen vrij en denk dan wat rond te gaan snuffelen bij verschillende winkels. ik woon in utrecht.

bij snel heb ik de cannondale gezien wat erg leuk lijkt, maar wil nog even verder kijken `
( afstand is in principe geen probleem tot 50 km va utrecht )

misschien weet iemand een winkel met veel goede 2e hands ( of moet ik daar vanaf blijven ) en natuurlijk de bovengenoemde merken

gr daniel

remcobr
Forum-lid

remcobr 08 apr 2010 19:15

persoonlijk zal ik geen 2de hand kopen. moet je een beetje geluk mee hebben.
Voor rond de 800 euro heb je een ultegra afgemonteerde fiets. bulls bv. niet zo mooi vind ik zelf maar wel goed. In jou geval is alleen een ander wielsetje te advieseren. Voor de rest zijn er nog veel andere duitse merken die voor dat geld een prima fiets leveren. Waarbij je voor jou budget nog prima kleding en schoenen enz er bij kan kopen.
PS als je zelf een beetje handig bent met fietsen zal ik me niet zo druk maken om de service. Voor die service betaal je meestal toch rond de 300 euro. Veel te veel in mijn ogen. Salden, Morsink, Vos en Rose zijn allemaal prima winkels als je goedkoop een fiets wil kopen. PS bij rose heb je wel goede service in mijn ogen
Succes.

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 08 apr 2010 23:04

Let op, ga niet blind af op je lengte. Ik ben 1.93 maar heb toch een 64 frame minimaal nodig. Een goede fm zal ook een statische fietsmeting doen alvorens je een fiets te verkopen.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

alchemist
Forum-lid

alchemist 08 apr 2010 23:54

ik ga morgen even kijken wat plieger te bieden heeft :D

ik had gehoord dat hij ook vaak goed advies kan geven en ook goede 2ehands heeft staan.

( to be updated ) ik zal zeker een foto plaatsen indien ik een beslissing maak \
daniel

gijs01
Forum-lid

gijs01 09 apr 2010 00:16

Veel plezier in de snoepwinkel van Gerrit Plieger. JE kunt inderdaad heel goed slagen voor een occasion bij hem maar voor 1200 euro heb je ook wel een nieuwe giant of Trek.

Ik zou zeggen, ga er van genieten!
Camerig is prachtig!

Plaats reactie