Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanspannen wielen

brentje
Forum-lid

brentje 06 apr 2010 01:10

Hoi,

Wat ik zou willen vragen,hoe bepaal je hoe hard een wiel in voor- of achtervork moet aangespannen zijn?
Ik heb altijd schrik dat mijn wielen zouden loskomen,vooral mijn voorwiel dan,en daarom span ik dit nogal hard aan ,denk ik.
Het is een carbon fiets en nu heb ik schrik dat ik schade zal krijgen aan mijn fiets door te hard aan te spannen,
Bestaat er hier een maatstaf voor of is er iets zoals een handigheidje om zeker te spelen

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 06 apr 2010 10:56

Het wiel zit meestal niet vast op een stuk carbon dus dat is geen probleem. Vast is echter vast dus die hoeft niet heel strak te zitten. Belangrijker is hoe de stand van de snelspanner is. Ik doe deze meestal evenwijdig aan de voor- en achtervork.

pfff
Forum-lid

pfff 06 apr 2010 11:03

Hoezo is de stand van de snelspanner belangrijk? Daar komt de snelspanner echt niet los van, dat is meer esthetisch (en aërodynamisch (als ze beide evenwijdig aan de achtervork zitten)). Bij de voorvork heb je vaak nog een uitval beveiliging, je moet dan de snelspanner echt een paar slagen open draaien voordat je je wiel uit de voorvork kunt nemen. In alle gevallen is het meer je eigen gevoel dan een noodzaak, vast is vast, en er is geen direct noodzaak om het vaster te zetten. Als je je er veiliger bij voelt gewoon net iets vaster zetten ;) mensen durven meer als ze zich veilig voelen.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 06 apr 2010 16:25

Een goede maatstaf is dat je druk moet voelen op de snelspanner als hij recht van je wiel afstaat (dus halverwege).

mooncrawler
Forum-lid

mooncrawler 06 apr 2010 16:32

Wat ik me ook al een tijdje afvraag heeft hier ook mee te maken, maar is niet helemaal het zelfde:
Maakt het uit aan welke kant de snelspanner zit? Dat zilveren ding zeg maar?
Aan de achterkant kan het maar op 1 manier, maar aan het voorwiel?? maakt links of rechts nog uit?

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 06 apr 2010 16:36

Nee, maakt niet uit. Alleen uit esthetisch oogpunt doet men de snelspanner meestal links, zodat zowel bij het voor als achterwiel deze aan dezelfde kant zit.
Gazelle Team TVM \'99

jorisb
Forum-lid

jorisb 06 apr 2010 16:40

Behalve dat de snelspanners gewoon lings zitten is de stand van de hendel wel belangrijk.
Vaak had ik de snelspanner achter gewoon recht naar achter wijzen maar mij is toen verteld dat dit gevaarlijk was omdat iemand anders er dan met zijn wiel achter zou kunnen haken.
OK, de kans is klein, maar als je in een groep rijdt en er gebeurt iets en je zit te dicht achter bij iemand kan ik me wel voorstellen dat je er achter zou kunnen haken.

stoli
Forum-lid

stoli 06 apr 2010 21:21

ja maar als hij recht naar voren wijst dan kan die opengaan door een takje ofzo :P

dat lijkt me eerder gebeuren dan dat ie in je wiel gaat haken.

Plaats reactie