Pagina 1 van 2
Van Compact naar Triple
Geplaatst: 05 apr 2010 12:40
door heumena
Ik heb nu een racefiets met een compact groep van Shimano (105). Ik zou graag een triple willen monteren. Kan ik alleen de crankset vervangen door een Triple exemplaar of moet ik nog met andere dingen rekening houden (shifters / cassette etc.). Kan ik eventueel ook het kleinste tandwiel van mijn compact vervangen door een kleinere exemplaar?
Alvast bedankt voor jullie reactie's!
Geplaatst: 05 apr 2010 12:53
door marcvmegroot
Inderdaad,
Je shifters, crankstel, je derailleur moet vervangen worden.
Eventueel zou je ook voor zoals je zelf aangeeft een kleiner voorblad kunnen nemen en achter nog een paar tandjes groter.
Maar van een compact setting naar een triple gaat je inderdaad nogal wat Euro's kosten.
Geplaatst: 05 apr 2010 13:36
door amclassic-fan
De 34 is hooguit de vervangen door een 33, dus dat schiet niet bepaald op. Als je nu met een 12-27 cassette rijdt is daar nog wel wat ruimte voor een lichter verzet.
Geplaatst: 05 apr 2010 14:30
door heumena
...volgens mij zijn mijn 105 STI shifters (2008) geschikt voor een "double" en een "triple" crankset..
Geplaatst: 10 apr 2010 03:52
door mbl
Kwam deze oplossing laatst ook tegen:
http://store.interlocracing.com/cotrch.html
Kun je van een compact toch een triple maken. Heb er verder geen ervaringen mee.
Voor $60,- toch een redelijk goedkope oplossing.
Geplaatst: 10 apr 2010 08:22
door spietpiet
Dat heb je goed gevonden !
Mooie is dat je met wel een heel klein binnenste blad kan rijden , tot aan een 24 tands in een mooie configuratie zoals 50-36-24.
Geplaatst: 10 apr 2010 15:03
door gene
Al zo'n 10 jaar geleden heb ik dit systeem toegepast (weet niet meer welk merk) maar het werkte perfect. Had een 30 tandwiel bevestigd aan de 42. Groep was de oude versie Chorus. Verder had ik enkel nog de voorderailleur en het bracket vervangen.
Er moet dus wel een bracket met langere as in. Maar hoe doe je dit met Hollowtech II en UT?
Geplaatst: 10 apr 2010 15:24
door amclassic-fan
Daarmee kan het niet, moet je een compact crank kopen die met vierkante / ISIS of Octalink as werkt.
Geplaatst: 10 apr 2010 20:09
door gene
Amclassic-fan schreef:Daarmee kan het niet, moet je een compact crank kopen die met vierkante / ISIS of Octalink as werkt.
Klopt. En daarom is dit systeem niet interessant meer. Dan koop je beter een triple crankstel.
Geplaatst: 11 apr 2010 09:48
door spietpiet
gene schreef:Amclassic-fan schreef:Daarmee kan het niet, moet je een compact crank kopen die met vierkante / ISIS of Octalink as werkt.
Klopt. En daarom is dit systeem niet interessant meer. Dan koop je beter een triple crankstel.
Een normale triple kan je niet kleiner gaan dan 28, daarom is deze oplossing wel interessant omdat je een 24 icm een 36 kan monteren.
Vierkante, octalink en isis assen zijn nog goed verkrijgbaar en er rijden nog heel veel mensen rond met deze as systemen.
Geplaatst: 11 apr 2010 19:45
door gene
-Compact crankstellen is iets van de laatste jaren. Dus ik denk dat de meeste compactrijders ook buitenboordlagers hebben.
-Een 30 vind ik al heel klein op een racefiets. Wat ga je met een 24 doen? Ter plaatse trappelen?
Er is keuze genoeg: dubbel, compact of triple.
Geplaatst: 12 apr 2010 13:35
door amclassic-fan
Genoeg compact cranks zonder buitenboord lagers. En voor sommige is 30-29 gewoon echt niet klein genoeg en dan kan dit een mooi oplossing zijn.