Langere stuurpen of andere zadelpen?
Ik heb een vraag omtrent mijn racefiets.
Ik heb hem nu een half jaar denk ik. Ik heb er veel plezier van gehad. Echter merk ik tijdens de rit dat ik iets of wat te ver naar voren zit op mijn stuur.
Hoe kan ik dit oplossen? door een zadelpen die iets naar achter staat of een langere stuurpen?
alvast bedankt voor de reacties!
J2.0
Ik heb hem nu een half jaar denk ik. Ik heb er veel plezier van gehad. Echter merk ik tijdens de rit dat ik iets of wat te ver naar voren zit op mijn stuur.
Hoe kan ik dit oplossen? door een zadelpen die iets naar achter staat of een langere stuurpen?
alvast bedankt voor de reacties!
J2.0
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Dat is moeilijk te zeggen. Er zijn een paar stelregels, die uiteraard afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeuren:
De punt van je zadel moet loodrecht gemeten ca. 5 a 6 cm achter je bracketas zitten. Een andere manier om je zadelstand te controleren is: het scharnierpunt van je voorste knie moet bij horizontale pedalen precies boven je pedaalas zitten.
Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.
Je kunt nu verschillende controles doen om te kijken of je positie ideaal is: Als het goed is verdwijnt je voornaaf achter je stuur als je met je handen op de remgrepen fietst. En ook: de hoek tussen je armen en je bovenlijf moet ca. 90 graden zijn, zowel op de remgrepen als onder in de beugels.
I.v.m. het stuurgedrag wordt een stuurpenlengte tussen 90 en 130 mm ideaal gevonden. Korter is nerveus stuurgedrag, langer is en fiets die lastiger de bocht in wil.
De punt van je zadel moet loodrecht gemeten ca. 5 a 6 cm achter je bracketas zitten. Een andere manier om je zadelstand te controleren is: het scharnierpunt van je voorste knie moet bij horizontale pedalen precies boven je pedaalas zitten.
Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.
Je kunt nu verschillende controles doen om te kijken of je positie ideaal is: Als het goed is verdwijnt je voornaaf achter je stuur als je met je handen op de remgrepen fietst. En ook: de hoek tussen je armen en je bovenlijf moet ca. 90 graden zijn, zowel op de remgrepen als onder in de beugels.
I.v.m. het stuurgedrag wordt een stuurpenlengte tussen 90 en 130 mm ideaal gevonden. Korter is nerveus stuurgedrag, langer is en fiets die lastiger de bocht in wil.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
hallo
ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.
Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten
Bike
ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.
Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten
Bike
bike64 schreef:hallo
ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.
Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten
Bike
Naar voren of achteren plaatsen van je zadel moet je alleen doen om je kniepositie tov de trapas goed te zetten (zoals hierboven al is beschreven).
Om de reach te corrigeren moet je werken met de stuurpenlengte. (of andere framemaat).
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
bike64 schreef:hallo
ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.
Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten
Bike
Er zijn inderdaad zadelpennen met meer, minder en zelfs zonder setback.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Beam me up, Scotty schreef:De punt van je zadel moet loodrecht gemeten ca. 5 a 6 cm achter je bracketas zitten. Een andere manier om je zadelstand te controleren is: het scharnierpunt van je voorste knie moet bij horizontale pedalen precies boven je pedaalas zitten.
Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.
Begrijp nooit waarom dit soort dingen met de punt van het zadel worden bepaald. Niet alle zadels zijn toch het zelfde?
groet,
Luuk
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Beam me up, Scotty schreef: Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.
Dit zojuist even bij mijn fiets gecontroleerd. Ahuum of mijn onderarm is 20cm te kort of mijn stuurpen kan ik beter door midden zagen.
Dit is toch geen stelregel of zit ik gewoon vreemd op mijn fiets? Wie wil dit ook eens checken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Volgens de meting is mijm bovenbuis lengte iets te kort.
De rede waarom ik denk dat mijn zadel iets naar achter moet of mijn stuur naar voren is dat ik last krijg links onderin mijn rug. Het is geen pijn, maar eerder een vermoeidheid.
Volgens de meting is mijm bovenbuis lengte iets te kort.
De rede waarom ik denk dat mijn zadel iets naar achter moet of mijn stuur naar voren is dat ik last krijg links onderin mijn rug. Het is geen pijn, maar eerder een vermoeidheid.
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;